• tusa

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Jenkis, angående jobbet så vill jag bara säga att det låter helt oacceptabelt och måste vara fruktansvärt att inte ha något val??!!

Jag jobbar hårt när jag jobbar och tog verkligen ut mig förra veckan, men det är ju liksom valfritt, och jag har ju valt att inte jobba alls denna vecka. Kan inte föreställa mig att inte kunna vara fri att göra de valen.. Oroar mig faktiskt för dig tjejen!! {#emotions_dlg.flower} 

Har inga vettiga råd, men att du åtmistone kan sjukskriva dig själv när det är kris är ju bra! Fattar bara inte vad det spelar för roll om din utmattning är grav. relaterad eller inte (det är den ju så klart), men är du utmattad så är du ju?? Dessutom så brukar väl FK alltid hävda att  ju inte grav. någon sjukdom, så varför är det väsentligt att bevisa att det är orsaken för dig? Det är ju själva utmattningen som är grund för sjukskrivning, inte orsaken till den va?

• tusa
    Danisen skrev 2014-03-27 10:54:44 följande:

Usch ja, den tröttheten alltså . Sover och sover tycker jag. Orkar inte med så mycket. Förhoppningsvis så släpper det snart . Illamåendet är till och från nu.
    Aha så kul, kan man redan höra det från utsidan?
    Jag ska skrivas in och ha något hälsosamtal. Vet inte om det är blodprov o.s.v med. Kan inte sånt här ännu hehe
    Javisst går det att höra men ja, det kan ju vara lite tidigt kanske ännu. Med såna "Angelsound", dopplers står det ju fr.o.m v.12, men hört flera på FL som hört betydligt tidigare. De är ju dock nån forma v UL-utrustning med ultraljudsvågor och man vet att de har en viss neurologisk påverkan, bara inte vilka ev.  konsekvenser det innebär för fostret. Det är ju en anledning till varför man är lite restriktiv när det gäller just VUL/UL, förutom kostnaden förstås Tungan ute Hur som så är ju ett rent mekaniskt vanligt stetoskop hel riskfritt, så vi kommer köra på det.
  • tusa
    villsågärna38 skrev 2014-03-27 10:51:33 följande:

Bad om ett extra ul pga oro. Vi har ju haft flera MA tidigare och jag hade haft lite småblödningar. Går på MamaMia som gör alla ultraljud själva på mottagningen så de klämde in mig. Såå skönt!! Klart om ni vill att ni kan göra KUBen för att bara få ultraljudet. Så har vi gjort innan även om vi tog reda på resultatet då också men hade aldrig gått vidare om det inte hade varit extremt, extremt dåligt. Är man inte över 40 så har man ju väldigt sällan dåligt resultat. Det är ju nu när jag är 42 och vi inte gör ÄD längre som vi är nervösa över resultatet. Gå dit inlästa vecka så ni får veta att lilla bebben har det bra. I nödfall får ni väl hålla för öronen när de ska berätta Kram
    Vi måste bli remitterade till stora sjukhuset för UL, så lär inte få något så där apropå, så NUPP är enda chansen innan RUL. Känns lite fult kanske att tacka ja, få UL och sedan säga nej till siffror Tungan ute Man kan kanske säga att man vill ha resultatet skriftligt, så man kan välja?
  • tusa
    johjen skrev 2014-03-27 13:14:35 följande:
    Tack igen alla fina på era respons på mitt inlägg.

Konferensen/Ledningsruppsmötet gick bra men är så uttröttande och känner att jag tål inte stress/press lika bra som förut. Från lunch och framåt igår mådde jag jätteilla och kändes som jag skulle somna på stället och fick ta till sockertricket med cola. godis och en glass för att må någorlunda ok. Har fortfarande svårt att äta varm mat men tvingar i mig ngt till lunch men kompletterar med mackor, fil och frukt. Grönsaker är fortfarande svårt att få ner.

Tycker att jag sedan några dagar tillbaka börjat känna av livmorden mer som i att jag känner att det är ngt där som inte varit där innan.. Någon som känner igen sig? Inte att det känns som mensvärk eller att bebisen rör sig utan en varmkänsla och en känsla av tygnd i livmorden.Kan ju lika gärna vara tarmana som spökar men känns mer nere i magen under blygdbenet. Kanske nu som livmodern reser sig?
    Skönt att det är avklarat nu iaf, speciellt då du ju missade förra gången, eller hur? 
    Jag har också svårt för varm mat alla dagar och ja, jag lever nog mest på äpplen, apelsiner, avokado, mysli med mjölk, mackor, men de går inte ner alla dagar pga smöret, och mozzarella!

Igår blev jag vansinnigt sugen på löjromstoast eller skagentoast, men klarade inte att skicka iväg mannen sent på kvällen, fast han faktiskt frågade om han skulle fara FörvånadHjärta Olika saker funkar olika dagar och ibland kan jag bli sugen på nåt, men sen när jag ska äta det så klarar jag det inte Obestämd

Livmodern känner jag tydligt och vet precis var den är! Under blygdbenet, så går inte riktigt känna från magen ännu, men känner absolut den runda tyngden där inne och det är inte tarmarna! {#emotions_dlg.flower}
  • tusa
    MissHelena skrev 2014-03-27 11:04:37 följande:
    Jag känner precis samma som du. Underbara människor är ni! Känner mig också väldigt ensam och då är det fantastiskt att känna att ni alla finns här om det är något <3
    {#emotions_dlg.flower} Jag är ju rätt ensam också, alla har redan fått sina små...och när sonen föddes var det tvärtom, han hade redan börjat skolan när alla andra började föda sina Obestämd

Ska faktiskt bli kul när MVC-grupperna kommer igång och ser vilka i mitt område som också får nu. När brukar de dra igång de träffarna hos er?

Förra gången så var jag ju gravid i Wales och där fanns inga såna då. 2 sista mån. bodde vi i Tumba och då slängde de in mig i en grupp som redan fanns, men vi flyttade ju hem till Luleå veckan efter förlossningen och då blev jag också inkastad i en grupp som redan träffats. Då efter fl vardet någon risk utbildning och senare babymassage, så vet inte när före fl som man brukar börja träffas, men det kanske är olika?

...kanske ska skriva in mig på MVC snart iaf..
  • tusa
    Thesse86 skrev 2014-03-27 18:21:10 följande:
    När har ni bf? Jag bor ju också i Luleå, och ska gå på björkskatans MVC. Har fått tid om ca 1,5 vecka för inskrivning :)
    Att du var Lulebo visste jag ju, men det var nära! Förvånad Jag ska gå på Porsön, bor ju i Björsbyn Solig Har inte sett dig i Luleå-tråden, de har en FB-grupp åxå, men då den inte är hemlig så vill jag vänta till efter v.12 med att gå med där. De har träffats på Unik en gång redan och nästa fika tror jag var bokat till 27/4. Jag var inte sist, för tyckte det var lite tidigt. Visst hakar du åxå på där?
  • tusa
    Jenkis skrev 2014-03-28 09:16:48 följande:
    Jo, jag minns och undrat flera gånger var de där sexdiskussionerna tagit vägen Är du för trött för femman, sexan och sjuan nu

Vi hade sex för första gången igår sedan början av januari... Riktigt oskönt som det alltid är (för mig) när det har varit uppehåll länge. Det är väl därför jag dragit mig för liksom. Sambon har haft fullt upp med krämpor, så ingen av oss har varit intresserade under den här perioden. Jag har dock hållit igång maskineriet själv regelbundet eftersom jag är övertygad om att den lille bara mår bra av lite massage och extra blodflöde till hens koja.

Har blödigt näsblod varje dag, nästan, i några dagar nu, så jag förväntade mig att börja blöda lite. Men icke! Otroligt skönt. Idag har jag dock ont överallt Ligamenten, tjejmagen, fogarna och låren. Det blir väl bättre med tiden om vi får in lite regelbundenhet. Men just nu känns det som att jag kan vara utan.
    CoolTungan ute Ja, jag är nog lite för trött och en massa annat har fått fokus så här efter plusset, men har vissa dagar varit sjukt gravidkåt och vi får till det nästan varje dag iaf, annars som du, tar jag hand om det själv pga hälsoeffekterna Solig Har fått lite lättare till orgasm åxå och det är trevligt, men märker också att insidan på slidan är känsligare, som att huden är tunnare/mjukare, så blir snabbt öm... Obestämd Känner mig också smidig som ett järnspett pga lederna, men tanken på att jag bär på vårat lilla liv är vansinnigt sexig!!

Ju mer sex man har ju mer "smörjer" man lusten och det blir som en positiv spiral, så offra dig lite nu i början, ha, ha Skrattande
  • tusa
    johjen skrev 2014-03-28 09:26:01 följande:

Min fina svärfar giick bort igår kväll efter en kort tids sjukdom.. Vi fick besked i oktober att han hade cancer och igår somande han stilla i sin säng hemma. Det har gått otroligt fort, för bara två veckor sedan firade vi hans födelsedag och då var han relativt som normalt, men gick med käpp. Några dagar tillbaka blev han sängliggande och som sagt avled han igår kväll. Idag går jag in i vecka 13 och det känns som livet och döden möter varandra i väntrummet på något sätt. Jag är superglad över att vara i vecka 13 men samtigt ledsen över förlusten av min svärfar. Slås av att livet är så skört och att man måste passa på och leva och njuta medans man kan.

Kram till er alla! Önskar en fin fredag och härlig helg! <3

Beklagar så Johjen {#emotions_dlg.flower} Jobbigt, men kanske skönt att det gick så fort ändå och att han fick vara pigg så länge? Livet är verkligen skört och förgängligt och vi gör bäst i att ta hand om allt vi har varje dag! Kram Hjärta
  • tusa
    Jenkis skrev 2014-03-28 09:29:42 följande:
    Coolt om man skulle kunna höra bebis hjärtslag med stetoskop. Det känns ju lite långt att vänta till v.18 för att se om den lever och jag har tänkt tanken själv. Att det vore fint om man kunde lyssna efter hjärtslag själv. Men vad gör man den dagen/gången man inte hör dem? Att få ett UL här är som att vinna en miljon på Lotto, så då skulle jag sitta med en ännu hemskare ovisshet... Skall ta mig en funderare.
    Hör inget idag iaf..

Ja, det är ju en svår fråga, vad gör man då? Jag hade nog försökt ta det lugnt och gett det några dagar och hade det gått flera dagar utan att man hört nåt som man kunnat tidigare så hade jag nog helt enkelt utgått från att missfallet var på väg, försökt få UL så klart och hade det inte gått, bara fortsatt lyssna tills blödningen och smätan kom, inte mycket annat att göra ju, men då skulle det iaf inte komma som en chock..

Känner ändå att det är bättre med någon möjlighet att kolla därinne än ingen alls. Dagar med tvivel och oro kommer ju ändå liksom och med stetoskop kan jag ju göra nånting åt det rent praktiskt...om jag nu får höra nåt hjärta nån gång med det vill säga!!
  • tusa
    Jenkis skrev 2014-03-28 09:46:07 följande:
    Jag läste om ditt jobb och dina val och jag förstår hur du tänker men tycker det är allmänt mycket tråkigt att vi kvinnor måste utsätta oss för sånt som vi vet inte är optimalt för att få ihop SGI, inte bli arbetslösa o.s.v. Det känns som att det finns en lag, men att det inte fungerar i praktiken.

Om jag ser med andras ögon på mitt problem så är det väl bara för mig att slå näven i bordet och strikt följa lagen och skita i konsekvenserna. Strunta i att jag blir osams med chefen och företagsledningen. Det handlar ju "bara" om fem månader till. Sista månaden har jag tagit ut all min sparade semester.

Men i praktiken orkar jag inte kriga eller stå på barrikaderna för min rätt. Jag skulle vilja att någon annan tog tag i det här och fixade med chefen och företaget. Eftersom skyddsombudet och det fackliga ombudet är sjukskrivna, har jag hoppat upp i hierarkin och kontaktat facket på central nivå. Hon blev uppriktigt förbannad! Men det hjälper ju inte mig i praktiken att jag får höra att det inte får vara såhär... Tyvärr måste jag ju börja med att informera chefen. Den delen går ju inte att hoppa över liksom, så jag mailade henne igår och har ångest idag... 

Så häromdagen var "bara" jobbsituationen jobbig och nu är det ännu mer jobbigt för att det känns som jag ligger i krig... Men skall jag få till en förändring kan jag ju inte hålla tyst och sitta och gnälla här bara. Tyvärr.
    Ja, så är det, lagarna finns men går inte alltid att omsätta praktiskt i livet Obestämd Jag kommer dock att berätta för chefen nästa gång jag blir utringd. Tar den risken, får jag inga timmar så får jag leva med det och vill han fortsätta ge mig jobb så är jag i position att kanske inte direkt ställa krav, men åtminstone så vet han varför jag skulle säga nej till jobb jag inte känner mig bekväm att ta, utan att det reflekterar illa på mig som person eller min karaktär som anställd.

Jag önskar verkligen jag kunde ta ditt krig, jag skulle orka!, men guud så bra att du tagit de steg du gjort, verkligen starkt!! Heja dig Stålmamman, ge inte upp din första strid för ditt barns bästa!! Cool
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015