HLC skrev 2014-02-27 20:32:07 följande:
Ja men tyvärr kommer jag nog inte sluta oroa mig förrän vi passerat vårt MA som förmodligen skedde i v. 13 men upptäcktes på RUL i v. 18. Trotts tidigt UL i v. 9 och KUB i v. 12 som båda såg fina och helt normala ut... :-S Men jag hoppas att det är väldigt sällsynt och att varken vi eller någon annan här inne behöver gå igenom det igen!
Jag har också tungt bagage och vill absolut inte skrämma upp någon, men RUL är en stor milstolpe för mig.
Tyvärr kan det mesta hända när man minst anar, så vara i nuet är nog en bra strategi. Något som vi IVF:are skall vara uppmärksamma på, som vården har dålig koll på är Vasa Previa. Det är "vanligt" vid ivf, men sällsynt annars.
Vasa previa förekommer i två former: A) navelsträngen fäster i kanten av moderkakan vid fosterhinna lokaliserad vid inre mynningen av livmodern
B) en delad moderkakas olika partier har fosterhinna emellan sig och navelsträngen fäster vid fosterhinna belägen vid livmoderns inre mynning.
Risken är att när barnet växer, lossnar/spricker fosterhinnan och risken att mista barnet är 50-100%. Likaså vid själva förlossningen...
Ursäkta mitt deprimerande inlägg... Men det är bra om detta kollas upp vid RUL.