• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Hoppfulla Fia skrev 2015-01-07 11:31:57 följande:

Olle har börjat ta fel tag om ena bröstet. Har försökt att börja om å hålla bröstvårtan mot överläppen samt tycka ner hakan men han blir bara förbannad. Har har liksom slutat gapa och vill suga in bröstet i munnen. Andra sidan går toppen och blir det ett litet grepp ibland är det bara börja om utan problem. Har nu börjat fått int efter ett par dagars sugande. Ska kontakta amningsjouren men tänkte höra om någon av er har något smart tips??? Tycker att jag håller honom lika dant åt båda hållen men han är lite mer spänd åt vänster vilket är sidan dom nu blivit problem.

W blir sådär när brösten är spända. Om jag pumpar ur eller väntar en stund brukar taget bli bättre.
  • Jenkis
    glader skrev 2015-01-08 20:26:33 följande:
    Oj vad jag känner ogen mig i det du skriver om att vara kontrollfreak och att få barn!
    Innan jag fick barn hade jag koll på allt och det jag inte hade koll på kunde jag alltid lösa genom att kolla "facit" eller bara jobba hårdare. Sedan vi fick Hedda känner jag mig helt lost, framför allt kan man ju inte kontrollera alla känslor som blossar upp. Och det finns inget facit. Och ibalnd fast man gör som man ska blir det inte bra ändå. Jag har verkligen fått mycket ångest av allt som jag inte har koll på, all oro för henne, alla känslor och alla tankar på att man kanske inte gör rätt - snacka om att ha noll kontroll!
    Men... jag hoppas det ger sig, varje dag blir ju lite enklare Men detta har verkligen fått min värld att vändas uppochner.

För övrigt tror jag precis som du att ett litet barn inte ska skrika sig till sömns eller inte få vara när han/hon behöver det. Genom tröst och närhet skapas ju trygghet.

Kram!
    Mmmm. Jag med. Är det inte så att du, jag och Johjen har namnsdag samma dag? Det kanske ligger i vår natur, hi, hi.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2015-01-08 23:30:33 följande:

Nån mer som är vaken? Kan inte sova... Somnade tio minuter då jag nattade storasyster och sen blev jag pigg. Lovisa somnade redan 19 så hon lär vakna vid 01. Gulp! Är ju snart. Kommer va trött imorrn...

Ja, hur blev det med sömnen i natt?
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2015-01-08 10:43:06 följande:

Gud, ni måste tro att jag har dyslexi. Läste mina inlägg nu, sorry för alla skrivfel!! Skrev med en hand i mobilen och har precis krossat skärmen Måste fixa den snart!! Ser ju inte hur jag skriver märker jag nu då jag surfar i ipaden.

Ja, usch så du skriver

Näää har inte märkt ett dugg. De fel som blir trodde jag var ordvalet i telefonen eller paddan.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2015-01-08 10:17:43 följande:
    Allt som funkar är ju bra låter som en bra ide att testa det du gjorde igår igen. Learning by doing Om han bara snuttar så kan du ju också låt honom göra det en stund (5-10 min) och testa sen ge andra bröstet med en gång. Han behöver ju bli tillräckligt mätt för att somna.

Helt rätt att pröva sig fram ang amningen. Halvsitta och halvligga får du öva på med kuddar lite här och där Har han blivit så stor och lång så är det nog också smidigt att han sitter i ditt knä, både på stol, fåtölj, om du ammar i bilen el på handikapptoalett ute? Inte alltid det finns bra amningsrum så jag ammar lite överallt Jag sitter då med benen i kors och ena armen under bebis. Får ibland hålla med andra handen i bröstet för att det ska funka och bli en bra vinkel. Testa dig fram!

Kram
    Jag fortsatte testa halvliggande och nu tror jag att jag fått till det med kuddarna alla fall

Testade även att nattamma halvliggande i soffan i stället med svag belysning. När han började slåss gick jag upp med honom, rapade honom och lyssnade på hans vrål

Efter en liten stund ammade jag igen i samma position och denna gång blev det som i förrgår att han mer lugnt kunde fortsätta utan att slåss. Han fick snutta en liten stund när han var klar och jag kunde ta ut bröstvårtan utan att han vaknade helt. Sen halvlåg jag kvar fem minuter med honom sovandes utan bröst i munnen. Efter det gick det faktiskt både att lyfta, bära och lägga ner utan att han vakande helt. Han gruffade lite och sträckte på sig och somnade om. Det mest fantastiska var att han inte vaknade inom 10 minuter som han ibland gör så man får börja om...
  • Jenkis
    johjen skrev 2015-01-07 22:20:28 följande:

Blir lite avis på er som kan natta era små tidigt på kvällen och få lite egentid.. Har försökt i omgångar att få Adam att somna tidigare än när vi lägger oss kl 22-23 men förgäves. Testat bad, amma i mörkt rum, sjunga sång och sen gå ut. Han gallskriker inom 5 minuter. Idag försökte jag börja varva ner vid 19, byta blöja och till pjamas kl 20 och sen liggamma till kl 20:30 då han slumrar in. Väntar 5 min, lägger honom i hans säng och går ut, efter 5 min skriker han igen. Försöker igen. Han ammar då i 45 min och börjar sen snutta. Tar ut bröstet och försöker med napp, går inte alls.. Har nu försökt få honom att somna i två timmar och börjar lipa i ren frustration då jag så gärna velat ha bara en timme på kvällen att göra vad jag vill.. När jag inte försöker lägga honom är han uppe med oss till 22-23 men gnällig mellan varven och trodde han ville sova tidigare men troligtvis vill han att jag ska sova där med honom. Sambon har tagit över en stund men nu hör jag att han gnäller och snart börja skrika så får gå dit.. Jaja lika bra att inse att vi inte kan få till några tidigare rutiner för nu känns det som jag kämpar emot honom..

Kram på er och förhoppningsvis god natt!

Du är så klok Johjen och lyssnar verkligen in honom. Klappa dig på axeln för det! När du minst anar det så faller det på plats skall du se.

En liten fundering bara. När du liggammar honom tidigare på kvällen för att få egentid, finns det någon möjlighet att du kan låta honom ligga kvar i er säng om han somnar? Tänker att det är mycket lättare att lyckas få honom att sova vidare genom att bara rulla bort försiktigt, försiktigt i ställer för att lyfta över honom i hans säng. Om du kan få honom att sova kl 19, så är det väl dags för nästa amning när ni lägger er och då kan du göra amning två och lägga honom i hans säng då tänkte jag (han sover alltid i egen säng eller?).
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2015-01-09 19:25:41 följande:
    Man får ju äta allt men om bebisen reagerar är det en av många saker som den kan vara känslig mot. Som mjölk, choklad, kaffe, citrusfrukter, kål, lök osv. Kram
    Precis! Annars är ju nötter jättebra som näringskälla, så reagerar inte bebis, passa på!
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2015-01-09 09:54:07 följande:
    Låt honom ligga kvar där det är varmt och lägg en tröja på honom som luktar av dig Värt att testa iaf. Ibland får man ta det i etapper liksom. När Lovisas förkylning blev bättre sist och vi ville att hon skulle sova själv igen på kvällen så började vi först låta henne ligga och sova bredvid i sängen, en bit ifrån mig. Nästa steg var att hon fick ligga i sin säng efter amning men jag var kvar i rummet på kvällen några dar. Låg i sängen och kollade lite film med hörlurar så det var riktigt mysigt det med sen efter nån dag gick det att lämna rummet helt. Kram
    Låter som jättebra tips!

Skall bli intressant och höra hur det går Johjen! Som sagt, om någon vecka kanske han kan sova själv första passet i er säng och du får några timmar av välbehövlig tid!
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2015-01-09 09:49:53 följande:
    Men va underbart Jenkis!! Härligt!! Jag hade en av mina koftor som täcke för Lovisa då hon skulle börja sova i sin säng igen efter sista förkylningen. Inbillar mig att det luktar mamma då Så ja alla knep man kan komma på är bra, alltid värt att testa iaf. Kram
    Ja, det kan vara värt att testa. Igår funkade det inte att lägga ner, men det beror på att han vaknade till lite precis när jag skulle lägga ner och fast jag vyssade en stund innan jag la ner, sov han väl inte tillräckligt djupt helt enkelt.
  • Jenkis
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-09 07:29:31 följande:

Ville tipsa om toppenbra nässpray till bebisar: Physiomer baby mist. Många av er kanske redan använder den till era små men till er andra. Toppen bra saltvatten spray. Olle tycker inte att det är det bästa som finns att spraya men han blir aldrig arg eller ledsen. Och efteråt brukar vi amma så han får svälja undan slem/snor och vatten ordentligt.

physiomer.se/sortiment/physiomer-baby-mist/

Idag skavi åka till en kompis som fick barn en vecka efter mig och Olle ska få träffa sin nya kompis. Ska bli jätte mysigt.

Ha en bra dag allihopa!

Har kört den redan från BB typ. Jag jobbar inom vårdrelaterat yrke så jag är lite skadad och bacillfobiker Skölja näsan flera gånger per dag är bara bra! Framförallt nu inför "vabruari" Babymist flera gånger per dag + om vi träffat folk
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015