• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2014-12-31 04:55:07 följande:

Stackars Adam som blir så snorig på natten och har svårt att andas.. På dagen verkar han mycket bättre men just nu ligger han här och kämpar samtidigt som han ammar trots att jag gjort rent näsan. Lille hjärtat!

stackare!
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-12-31 10:42:25 följande:
    Härligt!!

Har det blivit nån förändring pga din diet ännu? Både mjölk, gluten och ägg. Ja då blir det ju inte mkt kvar. Kött, grönsaker och frukt. Väldigt nyttigt iaf. Förstår att du inte har viktproblem! Jag nästan hällde olivolja på maten för att få i mig fett och åt en massa avokado och kokosmjölk. Men rasade iaf i vikt (och jag åt ju iaf gluten). Rasat lite för mkt i vikt så här måste det börja tränas. Känner mig som en spinkis Det där med gluten via bröstmjölken hade jag missat. Trodde det viktiga var att man sen introducerade gluten i skydd av amning, långsamt, för att minska risken för glutenallergi. Men inte hört art bebisar kunde reagera via bröstmjölken. Hoppas han snart mår bättre iaf.

Stora kramar
    Vi måste ha missförstått varann Gluten utesluter jag bara för min egen skull. För att jag ville ha en nystart i min mage som varit så bubblig i fem veckor. Har bara sett vete på en sida. I övrigt heter det att gluten INTE påverkar. Såhär står det när man Googlar:

Såväl små mängder komjölksprotein som små mängder glutenprotein passerar över i bröstmjölken. Det finns inget som talar för att det skulle vara något problem. Det kanske till och med är nyttigt och ett klokt sätt av naturen att vänja barnet vid dessa proteiner under skydd av amningen. Ibland, om barnet har kolik, kan mamman rådas att undvika komjölksprotein ur kosten för att se om koliksymtomen minskar. Hos flertalet barn med kolik finns inget samband. Med gluten har inget samband påvisats.

På lördag skall jag börja äta gluten igen. Både min mage och W:s mage är mycket bättre nu! Det tog tre dagar, så märkte jag klar skillnad på W. Till nästa helg sätter jag tillbaka ägg och kollar om han reagerar efter några dagar. Tänkte äta ett ägg om dagen till frukost i några dagar.

Mjölken väntar jag med i sex veckor till. Vill ha det lugnt nu ett tag. Även om han skulle reagera på ägg, utesluter jag mjölk sex veckor till.

Jag var på min ickegravida vikt 14 dagar efter förlossningen och nu väger jag mindre än jag gjort på 15 år typ... Trodde inte det skulle hända mig. Har varit inställd på att kämpa med kilona nedåt då jag hade tre envisa kilon efter min förra graviditet som jag fick dieta bort efter förra förlossningen.

Tack för pepp och alla goda råd!
  • Jenkis
    Irma01 skrev 2014-12-31 09:27:57 följande:
    Haha! Ja, den dieten gör säkert susen... Havandeskapsförgiftning var inte fel heller på den punkten, allt ramlade av typ...eller rättare sagt ballongen sprack!

Hjälper dock inte att vara tillbaka på samma vikt som innan, tyvärr fick jag inte på mig min klänning som jag provade igår kväll.... Brösten är ju liiite större än innan
    Så i kväll blir det lite festligare byxor som jag fyndade på rean och en topp, mer praktiskt också med tanke på amningen...

Känner dock som att det är minsta uppoffringen!

Hoppas natten har gått bra för er.

Gott nytt!

Kram
    Kom i en nyårsklänning som varit för liten innan. Brösten fick plats med nöd och näppe Men visst är det så. Det är inte säkert kläderna passar upptill... Men jag klagar inte då jag har rätt små bröst i vanliga fall.
  • Jenkis
    linnea83 skrev 2014-12-31 22:28:56 följande:

Gott nytt år alla!Har inte varit inne alls sedan i måndags morse,så har ingen koll på vad som skrivits..

Men i måndags kväll 21.12 välkomnade vi vår son Charlie till världen :).3600 gram och 52 cm lång.Han är självklart den finaste bebisen <3.Vi är kvar på bb till fredag.Vi blev igångsatta runt 10 på morgonen så tog totalt ca 12 timmar.Själva förlossningen gick bra.Dock fick dom klippa mig.Sprack även lite inuti.Det va nog det värsta att bli sydd efteråt då det tog väldigt lång tid.Men nu är han här och ligger och sover på mitt bröst <3.Bästa känslan i hela världen!Kram på er alla mina fina cybervänner!

Vad härligt Linnea! Äntligen är han här! Så som du kämpat! {#emotions_dlg.flower}Hjärta
  • Jenkis

God start på det nya året tjejer!

Låt denna tråd förbli lyckotråden och att alla små bebisar som kommer nu 2015 får komma ut friska och krya!

Det är så skönt att kunna hoppa in här och skriva av sig. Både stort, smått, glädje och moll.

Önskar er alla lycka och välmående 2015! {#emotions_dlg.flower}Hjärta

• Jenkis

Danisen!

En bra tumregel brukar vara att ta vikten på barnet x 1,5. Då får du mängden i deciliter som ditt barn kan tänkas äta per dygn. Dividera det med antal tillfällen hon äter, så får du en ungefärlig mängd du bör pumpa ur för ett tillfälle. Tyvärr är det lite olika, så ha mer utpumpat...

Apotekets dosskedar/doskilar kan man koppa med, så ha en som back up, så behöver du inte oroa dig om hon inte skulle ta flaskan.

• Jenkis

Förresten!

Det kan vara svårt att pumpa ur typ 100 ml på ett bräde....

Jag skall iväg på lördag och tänkte pumpa ut 250 ml och det har jag delat upp på flera dagar. Bröstmjölk håller tre dygn i kyl, så om du kyler det du pumpar för sig, så kan du hälla ihop när allt är kallt liksom.

Bröstmjölk håller sex timmar i rumstemperatur dessutom.

• Jenkis
    lelle75 skrev 2015-01-02 02:48:57 följande:
    Intressant med denna tumregel, känner mig lite trög dock. Om barnet väger 5 kg, så blir det 7,5 kg. Vad motsvarar det i ml?
    Om hon väger 5 kilo blir det 7,5 dl per dygn. Alltså 750 ml. Äter hon 10 gånger per dygn, blir det 75 ml per gång. Jag skulle nog se till att ha 100 ml tillgängligt.

Suveränt att frysa in bröstmjölk i mindre portioner. Kanske 50 ml portioner om man har en femkilosbebis? Det går jättesnabbt att tina i varmt vattenbad från kranen, så man kan ta fram vartefter bebis inte är nöjd liksom. Jag har fryst in i vanliga en-literspåsar. Måste dock pumpa nytt då den mjölken inte är mjölk/äggfri...
  • Jenkis

Blod i bajset hos W!

Jag som undviker allt typ. Vad sjutton är det frågan om?

Igår åt han tätt och hade bajs som var åt det grönaktiga hållet trots att jag inte tyckte han var speciellt glupsk.

Bajsade ofta igår och i natt ingenting (inte så konstigt). Åt tätt i natt med. Bajsade helt normalt, men mycket i morse och nu bajsade han igen och nu var det blodstrimmor i bajset...

Började med gluten igår, men det skall ju inte påverka sägs det.

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015