• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Sillavi skrev 2014-12-29 06:31:56 följande:
    Ja bra tips Danisen tack. Tkr oxå d är riktigt knöligt m kläder o overall i babyskyddet. Funkar den i andra skydd oxå el bara deras egna? Vi har en axkid o dom gör inga egna påsar.
    Vi har den här:
    www.kopbarnvagn.se/sv/artiklar/bozz-akpase-mini-rosa.html

Finns många märken som tillverkar för babyskyddet. Alla prislägen och alla tjocklekar.
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-12-28 22:37:28 följande:
    Vad kan man använda för åkpåse till babyskyddet? Ett sådant vill jag ha! Åker ju bil så gott som dagligen..
    Vi har haft en hela tiden och är supernöjda. I höstas ingenting under den och nu antingen supertunn ullfleeceoverall (med inbyggda vantar/sockar) eller stickad tröja, tunna vantar och sockor. + en fleecefilt. Mössa såklart. Den går att dra åt runt om huvudet/ansiktet, så det blir som en liten kokong.
  • Jenkis
    linnea83 skrev 2014-12-29 03:52:05 följande:

Då har man sovit hela 1,5 timme!Lika bra att göra sig redo för att åka in :).

Vi åker hemifrån 6.30.Nu är det dags!!Shit!

Heja, heja!

Stort lycka till!
  • Jenkis
    Sillavi skrev 2014-12-29 06:34:41 följande:
    Åh så underbart för er. Grymt att ni tar er tid och är med varandra. Är nog lätt att man glömmer bort parrelationen spec om man har fler barn. Kram
    Håller med! Låter superhärligt VSG!

Vi skall ha barnvakt på lördag några timmar på förmiddagen. Skall bli intressant Framförallt sedan lilleman inte ville ta flaskan häromdagen när sambon var ensam med honom. Han har annars tagit flaska från dag 1...
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-12-28 09:41:07 följande:

Vad tufft det låter Jenkis, hoppas du får rätsida på vad det är som gör att han får så ont i magen. Styrkekramar till dig!

Låt henne sova lelle, hon vaknar när hon är hungrig och hon går ju upp som hon ska så njut av 6 h sammanhängande sömn!

Själv ligger jag just nu inklämd mellan Adam och sambon och har hunden vid fötterna.. Alla sover förutom jag. Hade en tuff natt då Adam verkade ha ont i magen och skrek några gånger. Vi har ju varit förskonade från värre magknip och jag har kunnat äta i princip allt men undviker lök, starka kryddor och försöker hålla igen när det gäller choklad. Men igår åt jag en del grönkål som var över från julbordet och åt det på julafton med men inte lika mycket som igår. Jag år även en del mögelost, någon som reagerat på det?

Apropå nest diskussion, jag tyckte den var superbra när Adam var nyfödd att ha honom i på dagen men eftersom han haft ett stort närhetsbehov ville han inte sova i den på natten så ibörjan sov han på mig men nu sover han bredvid mig i sängen. Har en omgjord liggdel som sitter fast på min sänghalva som jag försöker lägga honom i varje natt men oftare ligger han bredvid mig då han vill vara nära. Ibörjan tyckte jag det var jättejobbigt och vaknade flera gånger och trodde att jag skulle lägga mig på honom men inser att jag vaknar i samma ställning som jag somnar.. De gånger jag får honom att sova i liggdelen så sover jag mycket bättre och kan sträcka ut mer men inte alltid det går. Sen är det väldigt smidigt när man ska amma på natten och vi båda somnar om fort efteråt.

Ni som sover med nest i sängen, hur gör ni när ni ammar? Hade varit skönt med nestet i sängen för Adam verkar "krypa" efter mig och till slut ligger jag på en väldigt liten del av sängen och han tar typ upp hela.. Babynestet hade ju förhindrat det!

Kram på er!

Tack Johjen!
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2014-12-28 08:32:53 följande:
    Det låter verkligen jobbigt att han kan vakna gallskrikandes, hoppas verkligen att det går över snart, stackars liten!

Ett tips är att pröva också Fänkålste som finns att köpa på hälsokost. Märkte att min egen mage blev bra av detta så det kanske gjorde susen på lillans. Hon är som förbytt.

Inatt sov hon 6 timmar i sträck, jag glömde att ställa klockan, ooops.

Kan man låta 1 månads bebis sova så länge, hur gör ni andra? Senast på vägningen hade hon gått upp rejält i vikt, långt över kurvan.

Kram
    Fänkålste, myntate och kamomillte skall alla vara bra. Man kan ta fänkål och hälla hett vatten över, likaså på en kanelstång eller kumminfrön. Fram till nu har jag kunnat skörda mynta i trädgården
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2014-12-27 17:32:12 följande:
    Oj, vilken lång lista Jenkis. Har du fått hjälp av dietist? Var har du hittat listan, om du har en länk så får du gärna mejla den till mig.

Finns det ngn frukt som man kan äta?
    Jag googlade och hittade listan på någon sida. Hmm undrar vart... Jag kopierade och sparade den i min dator.

Likaså en artikel från Mama "kolik - 8 knep som lugnar bebisens mage" tyckte den var seriöst skriven. Dock inget nytt direkt.

• Jenkis
    johjen skrev 2014-12-30 19:26:50 följande:

Nagellack när man ammar, är det ok? Tänkte göra mig lite fin till nyår .

Tyvärr inte gått ner mer än halva min graviditetsvikt och mina fina kläder hänger där de hänger i garderoben. Har mest mina gamla mammakläder och en del ambingstoppar och börjar känna mig less på detta. Vet att man inte ska banta när man ammar men så ledsen varje gång jag ser mig själv i spegeln.. Har en enorm aptit, äter mycket mackor vilket jag inte gör annars och blir en hel del fika, unnat mig en del kan man säga..Tänker att efter nästa vecka försöka skippa fikat och mackorna och se om det gör något på vikten. Maten har inte varit prio hos mig sen vi fick Adam och både sambon och jag har slarvat en del men han kan i alla fall ge sig ut och springa och cykla mountainbike. Går ju promenader varje dag men är van att springa och träna mer än så.

Det är ok! Du kan ju tajma så att du inte ammar precis efteråt, då det fortfarande luktar.

Om du tål att jag skojar lite, så är det bara att köra mjölk, gluten och äggfritt. Då försvinner kilona automatiskt. Blir liksom inget unna sig något extra eller knappt få i sig det man behöver ibland.

I kväll skall jag göra smör och äggfri bea till oxfilén... Eller så gör jag mjölkfritt kryddsmör.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-12-30 09:01:38 följande:

Härligt med barnvakt Jenkis! Hur länge är ni borta? 2-3 timmar brukar funka bra utan att äta för vår lilla. Men då hon hör min röst sen när jag kommer hem får hon värsta hungerattacken Konstigt med flaskan om han är van. Kram

Vi är nog borta runt tre timmar. Men han brukar inte klara sig så länge. Det längsta hittills är 2,5 h på dagen och då sov han.

Konstigt med flaskan, ja. Fast det kan ju bero på att det var längesedan sist och vi bara ammat i flera veckor. Han blev nog förvirrad. Calman funkade inte heller dock... Jag har plockat hem sån där doskil/dossked från apoteket som man kan hälla bröstmjölk i och i värsta fall skeda/koppa honom. Sked tar han ju eftersom han äter Minifom 10-12 gånger per dygn...

Vi tänkte passa på att byta en julklapp, köpa födelsedagspresenter till två barnkalas och ta en lunch tillsammans i lugn och ro Känns lyxigt.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015