• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Längtar12345 skrev 2014-12-16 12:25:22 följande:

Hej alla mammor i tråden! Nu är jag i vecka 40+5 och har idag varit på Mvc. Har gått över 6 dagar nu. Jag har inte öppnat mig mer än de 2 cm som jag var öppen vid undersökning i torsdags. Mitt blodtryck har gått upp från 120/80 till 145/95 och har för första gången under graviditeten haft 1+ på protein på Urinstickan. Ska jag stå på mig om att bli igångsatt? Förbereda mig mentalt på att detta kommer att bli ett snitt? Vill ju helst inte få en EDA men är det så farligt som jag tror? Känner mig lite orolig, trött och ledsen.

Varken EDA eller spinal är så farligt som du tror

Jag fick båda med ca 12 h mellanrum. Först EDA på förlossningen och när vi fick akut snitt senare på kvällen ville de inte använda EDA-ingången utan la en spinal. För mig kändes det inte att få dessa. Typ ett stick i huden bara och jag fick ingen huvudvärk o.s.v.

När man väl föder barn så bryr man sig inte så mycket som tur är
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-12-16 09:27:39 följande:
    Härligt att va två på em Låtee som en bra dag. Som tur är varierar det ju hur barnen reagerar under utvecklingsfaserna och de behöver inte ha det tufft hela tiden. Vissa reagerar längre, andra kortare. Hoppas att det här håller i sig ett tag nu. Kram
    Låter ju hoppfullt! Det hade varit trevligt med en sol-symbol på julafton dock... Jag bävar lite, men skall förbereda oss så gott jag kan. Gå undan och amma i tyst rum, ta med babysitter, bärsjal och vagn. Inte låta honom vandra runt så mycket. Framförallt om han redan är missnöjd så brukar det inte bli bättre. Mest mamma och amma som är bäst då.
  • Jenkis
    Jenkis skrev 2014-12-17 05:44:56 följande:
    Låter ju hoppfullt! Det hade varit trevligt med en sol-symbol på julafton dock... Jag bävar lite, men skall förbereda oss så gott jag kan. Gå undan och amma i tyst rum, ta med babysitter, bärsjal och vagn. Inte låta honom vandra runt så mycket. Framförallt om han redan är missnöjd så brukar det inte bli bättre. Mest mamma och amma som är bäst då.
    Undrar om man även skall ta med öronproppar till resten av släkten

Kommer alla fall ta med till mig, för jag är inställd på att gå undan och försöka trösta. Det brukar vara lättare att stå ut både psykiskt och hörselmässigt med proppar...
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-12-17 07:00:04 följande:
    Längtar12345- jag håller med Jenkis! Det är som ett stick i huden. Ett stick i fingret känns mycket mer. Spinalen var lite läskig, man sitter upp och kutar rygg. När hon gett mig hela sprutan så bad dom mig att lägga mig ner. Det var läskigt iom att den bedövar direkt hehe. EDA har jag inte fått, men sticket känns säkert likadant.

Hur är det med dig Jenkis? Har ditt snitt läkt fint?
    Tycker det läkt bra. Det är åtta veckor sedan nu. Fortfarande ont när jag kommer åt magen och det lustiga är att det gör ont ovanför snittet?! Själva snittet gör inte ont. Fortfarande lite småblödningar av avslaget. Kommer var och varannan dag, så det kanske är livmodern som inte är helt återställd ännu?

Tänkte tejpa snittet sex månader så att det håller sig fint.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-12-17 08:13:43 följande:
    Men stackars dig är det så skrikigt fortfarande eller har det kommit igen? Blir han lugn då du bär/tröstar och ammar? Om han bara skriker några minuter nån gång t ex då han är hungrig och inte hunnit få bröstet osv så är det ju ingen fara. Är nog bara du själv och pappan som berörs av det bebisskriket Man störs ju inte alls lika mkt av andra barn som skriker. Men om det är långa stunder varje kväll t ex och svårt att trösta så skulle jag gissa på övertrött alt nån överkänslighet trots allt. Blir han lätt överstimulerad så hade jag också gjort som du tänker. Inte låta för många hålla osv. Kanske får ni gå en promenad på kvällen innan han blir för trött (övertrött) och söva honom i vagnen alt i ett tyst och avskilt rum. Lovisa kan somna om det är stimmigt nu, somnade i famnen då vi var på julfest förra veckan, men hade en fas för drygt en månad sen då det inte gick alls. Hon kom inte till ro, blev bara skrikig. Det kommer säkert att gå bra!! Kram
    Han skriker konstant och går inte att trösta annat än med bröstet. Har han precis ammat då, drar han i sig mer mjölk och kräks med bröstet i munnen. Han blir liksom "radiostyrd". Stel i kroppen och paniksuger. Överstimulerad/övertrött. Förra gången vi var borta fick vi åka hem... Han kunde inte amma tillslut och bara skrek.

Det går bättre när vi är hemma. Men med mina "motåtgärder" kan vi nog får det att funka skapligt hoppas jag.
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-12-17 08:46:03 följande:

Hur många gånger om dagen ammar ni som helammar?

Oftast varannan timme på dagarna och var tredje timme på natten numera

Ibland varje timme på dagen och varannan på natten.
  • Jenkis
    Jenkis skrev 2014-12-17 10:21:34 följande:
    Oftast varannan timme på dagarna och var tredje timme på natten numera

Ibland varje timme på dagen och varannan på natten.
    Alltså oftast 10-12 gånger per dygn.
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-12-17 08:53:19 följande:
    7 veckor sedan För mig. Har med ont så som du skriver. Nervtrådarna är ju avskurna och håller på att läka ihop igen därav känns det runt om. Kan ta upp till 1år innan det har läkt helt och hållet. Jag vill börja träna magen men det får vi inte än. Tidigast efter 4 månader sa min bm i måndags när jag var på efterkontroll. Jag tejpar mitt med och kommer göra tills jag vill hehe. Hur ofta byter du tejp?

Mitt hb är tillbaka på min vanliga m, 133 blodtryck helt normalt med.

Nu ska vi snart till ortopeden och bada lilla Maja för sista gången (hoppas jag).
    Visste inte att det var 4 månader på magträning... Nu har jag inte haft tid till det direkt, så ingen fara

Har inte varit på efterkontroll, så Hb vet jag inte.

Hoppas det är sista gången nu då hos ortopeden!
  • Jenkis
    azurea skrev 2014-12-17 20:54:40 följande:
    Tack allihopa, hade också läst det där med ull och POP och blev lite konfyst. Tyckte det lät alldeles för varmt.

Har BF senast 4/2 och har man otur blir det ju riktigt kallt däromkring så jag ville vara lite förberedd.
    Ja, det blir för varmt. Alla fall där vi bor. Bor man i norra Norrland låter det som ett bra tips dock

Vi har långärmad body med byxor på W. Stoppar honom i en ullfleeceoverall, lägger på en fleecefilt och "locket" på liggdelen när det är runt nollan. Nu har vi haft ett par minus här, så då kompletterar jag med vantar och raggsockor i overallen. (Overallen har inbyggda vantar och sockor, men det räcker inte riktigt till när det är kallt) Mössa såklart! Han ligger på fårskinn i vagnen. Upplever honom som lagom varm överallt.

I babyskyddet har vi åkpåse för babyskydd. Skall vi bara till BVC typ tar jag bar på mössa och lägger ner. Skall vi vara ute lite mer blir det allt från filt i åkpåsen till vantar, stickad tröja och raggsockor. Är det riktigt kallt tänkte jag ta på ullfleeceoverallen.
  • Jenkis
    Längtar12345 skrev 2014-12-20 05:47:26 följande:

Rapport från BB! Bredvid mig ligger en vacker liten flicka.

Jag var fortsatt öppen 2 cm när jag kom in igår. Fick en ballong och efter 5 Tim ramlade den ut. Då tog de hinnorna och jag fick snabbt egna värkar. Så var jag öppen 4 cm. Sen fortsatte jag med lustgas och öppna mig 1 cm/till. Runt kl 23 börja krystvärkar och tjejen kom ut efter 20 min med kryssningar. Vi mår bra men jag lite trött efter att ha jobbat hårt i över 12 tim sjukt ofattbart. Kramar till er för all stöttning.

Jättegrattis till er flicka!!! Vad skönt att allt gått så bra!
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015