Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
Grattis till era framgångar med bebis!!!
Grattis till era framgångar med bebis!!!
Mandelm: det beror ju helt på var i processen du är, och om du stödmedicinerar. För det innebär ju att kroppen är kemiskt gravid tills dess du avbryter medicinering, då kommer mens....
Lelle mfl:
"Risken för trisomi stiger med ökande ålder. Att göra invasiva test med enbart ålder som urvalsinstrument är dock en ganska trubbig metod. Man har därför utvecklat metoder för att skatta den individuella risken för trisomi i den aktuella graviditeten. Ett sådan test är NUPP, där man med ultraljud mäter den sk nackuppklarningen som fostret har. Den metoden påvisar omkring 75% av trisomi 21. Genom att lägga till ett par blodprover, beta-hCG och PAPP-A, kan man öka känsligheten till ca 90%. KUB är alltså en kombination av NUPP och blodproverna beta-hCG och PAPP-A.
IVF påverkar halterna av beta-hCG och PAPP-A, så att den riskkvot som anges kan bli felaktigt hög. Den programvara man använder kompenserar därför för om IVF är gjord. Med andra ord är det i slutändan ingen skillnad, men det är förstås viktigt att du meddelar att du blivit gravid genom IVF.
Detta gäller vid "färsk" IVF, alltså om stimulering och ägguthämtning har gjorts. Har man gjort en frysåterföring och blivit gravid är det ingen skillnad. "
Vid ÄD görs ingen stimulering/ ägguthämrning, samt unga ägg. Så det är ingen skillnad på det och ett FET/ ivf m egna ägg. Förutom åldern! Den är viktig faktor stt uppge.
Villsågärna : om du har svårt att behålla vätska, köp resorb och peta i dig. Ja, det kan vara idé att börja med typ skon kost, efter din period av "fasta"... , efter ditt illamående . Kokt mat. Fisk och kyckling proteiner. Grönsaker. Blåbärsdricka m lite acidophilus. Banan. Och- vila! Kram
Finns ingen anledning att sluta med folsyra. Det är viktigt att äta mer folsyra även under amning. MINST 500 rek sv nordiska rådet under grav och amning. Svensk MVC tycks inte vara helt pålästa. dessutom finns det mycket andra fördelar för kroppen att få extra tillskott av folsyra, ex motverkat grått hår ;), minnet, överhuvud taget åldringsprocesser och cellbildning i kroppen och hjärnan där folsyra har stor betydelse. Men det finns forskning att läsa om detta. till och med svensk sådan.... Jag äter alltid 800 folsyra. Just nu under ÄD behandling äter jag 5000mg.
Lelle, jag får huvudvärk oxå av hormonerna. Först när östrogenet stiger, sen när det sjunker, sedan när progestoronet ökar.... Men, min erfarenhet är idag efter 4 ÄD medicinbehandl, att med trombyl, lättade det, och med clexane försvann huvudvärk helt. Om du inte tar något förtunnande , äter hormoner östrogen, så kanske du behöver det.... Remiss på blodprover trombosanalys? Även utan extra hormon intag kan man behöva förtunnande då östrogen ökar under graviditet naturligt. Jag hade problem med detta under min andra spontana graviditet har det visat sig nu när jag har kunskap o mer erfarenhet.
Men ta din huvudvärk på allvar om den inte ger med sig! Fick detta bekräftat i Aten oxå, att ta den på allvar. Jag började med svagt östrogen nu efter hysto läkande syfte, kommer huvudvärken smygande. Men just nu ska jag vänta med trombyl pga blödningsrisk. Fortsätter den, så startar jag med trombyl först. Sedan när östrogen dosen ökas till 6-8mg då blir oxå clexane/Fragmin.
Tyvärr, tror jag att du behöver driva denna fråga själv , antingen med Mvc att de remitterar dig pga din oro...eller att du tar det med din ÄD klinik. Driv frågan så du får visshet. Du vet vad du behöver för att få lugn! Kram
Blood trycket kan ändras snabbt. Men intressant är hur det ser ut kontinuerligt i vila.
Du får mer blod och det påverkar oxå ditt tryck. Progestoron ökar oxå under hela graviditet vilket kan ge huvudvärk, just de större svängningarna och obalans som uppstår östrogen - progestoron. Följ ditt nedtrappningsschema på progestoronet. Be att få blodprov taget på din nivå så du får se om du har den nivå som håller grav. Och så du kan känna dig lugnare. En kvinna gjorde oss uppmärksamma i en tråd, att hon just hade självmedicinerat progestoron i rädsla för missfall, men vilket i själva verket kan ha bidragit till hennes missfall i v 21 i kombo m blodtrycket.
Jag har ett schema som säger 800mg utrogest fram till hela v12. Därefter 50% från v 13. Därefter avbryta. Och jag vet andra som tar det längre in i grav men det beror oå olika medicinska bakgrunder. Vad säger dun klinik som känner till din?
Jag har varit på så sjukt dåligt humör de sista dagarna att jag knappt orkat kommentera det som skrivs Vet inte om det oxå är ett graviditetssymtom, Jag e ju överlycklig över att vi väntar barn och lyckan där är enorm, men det är bara det här dåliga humöret och den korta stubinen som jag har!
Känner att alla bara tränger sig på så fort någon vill vara vänlig och jag har även ganska kort stubin med sonen som inte ens är 4 vilket får mig att må väldigt dåligt! Vad kan man göra åt problemet?