• tes 75

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Jenkis skrev 2014-02-10 06:00:49 följande:
    Det är så häftigt att lyckas på första försöket! (Kan jag tänka mig)

Officiell testdag för mig är nästa tisdag, men testade redan i lördags svagt, svagt, svagt. Då på embryodag 11 och ruvardag 8, eftersom jag fått ett tredagars. Vi ligger ju väldigt lika du och jag. Ditt ÄP en dag före mig

Jag gör en separat listtråd, där vi kan skriva hårda fakta. Bättre än en lång lista i tråden.

Men grattis! 
  • tes 75
    fruwiberg skrev 2014-02-14 07:59:16 följande:
    Jag har inga symtom alls. Lite mensvärk som kommer och går men inget annat. Tycker att man borde känna något. Känns som alla man pratar med har massa symtom. Är idag på 5+0, men börjar tro att det kanske har slutat växa något därinne... kanske får köpa ett test till i helgen, blir isåfall mitt 4:e test (alla har varit positiva). Vilken noja man har över detta som man inte ens kan påverka... någon mer som inte har några symtom?
    Slappna av. Och tänk på att i vecka 5 vet inte ens de flesta som blivit gravida naturligt om att de är gravida!
  • tes 75

Ser att ni pratar bröst. Kan anekdotiskt berätta att mina bröst växte genom 2 graviditeter från 70E (vänster något mindre än höger) till 70J på höger bröst och 70G på vänster (!). Såg mkt roligt ut, särskilt eftersom jag bara kunnat amma från vänster så det bröstet var litet och slappt, och höger stort och fast . Storleksskillnaden var kvar efter graviditeterna, höger bröst låg på 1200 ml och vänster på 800, så jag fick bröstreduktion på höger godkänt via Landstinget. Mycket underligt alltihop, tom kirurgerna var helt förbryllade.

• tes 75
    HLC skrev 2014-02-15 00:07:36 följande:

Usch... Hela dagen har varit underbar. Ett fint "gravid 2-3 veckor" på testet i morse innan jag äntligen fick ringa kliniken och berätta att jag är gravid. Alla hjärtans dag, fina blommor och super mysig middag med maken. Nykära och lyckliga! Firade att jag nu skulle ta sista Lutinusen.

Tar den och de kommer lite, lite rosa... Världen rasar... Hoppas så innerligt att det inte betyder att vår pärla gett upp... Vilket skitslut på en fantastisk dag!

Liten blödning kan väl också vara biverkning av Lutinusen?
  • tes 75
    lisodan skrev 2014-02-17 10:52:43 följande:
    Någon som vet när man bör skriva in sig på mvc?
    Bara ring och säg att du är grvid, så brukar man komma på första besök runt v 10 har jag för mig.
  • tes 75
    johjen skrev 2014-02-18 07:58:20 följande:
    Hur räknar ni veckorna egentligen? Räknar man från befruktningsdagen dvs ÄP eller återföringsdag? Eller sista mensens första dag?
    ÄP är 2+0 =)
  • tes 75
    St0rken skrev 2014-02-18 12:02:32 följande:

Det är sådana saker jag delvis är rädd för att någon gör illa mig. Fy så hemskt :/ Jag skulle inte gå tillbaka efter ett slag/spark i magen. Jag ska säga att jag varit hos läkaren, Känner nu bara av att röra mig så drar det molar svårt att förklara "gummisnodd" Nyss enda upp till naveln. Vet att det är livmodern som töjjer ut sig. men är rädd endå :/ Det håller i sig några sekunder bara. Är i V. 6 (5+0) idag.
    För att lugna din oro vad gäller den där gumminsnodds-smärtan, så är det ligamenten som töjer sig, och de som gör ont. Inget farligt, och den smärtan kan vara riktigt jobbig ibland, särskilt om man råkar försöka stiga ur sängen för snabbt & likn längre fram.

men slag och sparkar ska man vara försiktig med förstås. Dock tål magen rätt mycket, t ex sparkades min son en väldig massa vid blöjbyten när lillasyster låg i magen, då var han 1-1,5 år och ganska stark.
  • tes 75
    johjen skrev 2014-02-18 15:39:21 följande:

Tack för alla inlägg kring veckoräkningen! Jag är då i vecka 6+4 säger man att man är i vecka 6 eller 7 då? smile1.gif

I vecka 7!
  • tes 75
    johjen skrev 2014-02-19 06:49:44 följande:

Nu har jag i natt återigen fått urinvägsinfektions liknande symptom om än inte så kraftiga. Förra helgen hade jag samma upplevelse men då höll det i sig hela natten och fick jag en akuttid för att kolla upp det men då hittades inga bakterier vid snabbtest eller odling. I natt var det ungefär samma sak, en dov smärta i urinröret, behöver gå på toa stup i kvarten typ 5-6 ggr i natt men har inte ont när jag kissar eller känner ngt annat. Kisseriet upphörde efter några timmar och smärtan avtog.. Någon som känner igen sig? Ska till kliniken för ul på fredag och får prata mer med dem då och ska ringa min vårdcentral men blir orolig av vad detta kan vara för något?!

Alla slemhinnor i kroppen svullnar och blir känsliga när man är gravid, så det kan ju bero på det. Det är t ex vanligt med snuva, lättblödande tandkött, etc. Drick mycket vatten så urinen blir utspädd kanske?
  • tes 75
    Moolie skrev 2014-02-20 05:17:00 följande:
    De där knip-kulorna är för stora för mig. Och de kommer bara i one size. Gjorde FRUKTANSVÄRT ont att sätta in dem oavsett glidmedel. Hade dem inne i ungefär en minut sen stod jag inte ut längre.

Hoppas man håller sig lika tight sen med.

Och om det hör till saken så kan jag inte komma av vaginal penetration! :P Har aldrig gjort och kommer förmodligen aldrig göra heller! :P 

Apropå vaginalisar, säg aldrig aldrig! Jag har börjat få nu, nästan 40 år gammal. Tror det beror på en kombo av att 2 förlossningar liksom "öppnat upp" nerver och annat inuti och att jag är totalt avslappnad med min nuvarande sambo.
  • tes 75
    tusa skrev 2014-02-20 10:21:32 följande:
    Apropå vaccinering så säger jag bara, snälla läs på!!! 

Kan tillägga att jag själv aldrig någonsin kommer låta någon sticka den  nålen i vare sig mig, eller mina barn..Obestämd

Här är några exempel på allt som finns att läsa om detta... Bilden nedan vet jag inte, om det är det specifika vaccinet vi får i Sverige, men jag tror ju att alla vacciner är förknippade med mycket stora risker...

vaccin.me/2013/01/21/vaccin-orsakar-dodsfall-.../

newsvoice.se/2013/10/15/dokument-fran-brittis.../

www.naturalnews.com/035871_vaccination_immuni...

Det florerar mycket rykten kring vaccin. Viktigt att i sammanhanget också läsa detta, om att forskaren som sade sig ha funnit ett samband mellan vaccin & autism hade förfalskat sina uppgifter: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/medveten-bluff-bakom-vaccinrappport_5848401.svd
  • tes 75
    tusa skrev 2014-02-20 09:55:43 följande:
    Word!!!
    Det är också rent fysiskt som vaginalväggen blir tunnar med ålder, och då hamnar ju nerverna ännu ytligare Glad

Allt är inte skit med att bli äldre, ha, ha!...och tänk, 15-30 åringar tror they ve got it all sussed out, att iiingen någonsin "knullat så bra som vi"...fulla med självförtroende bär de sin sexualitet på huden liksom, ofta tänker jag att, de skulle bara veta... Tungan ute

He he. Sant! Demon
  • tes 75
    Moolie skrev 2014-02-20 11:12:23 följande:
    Tes75: Ahaaa! Hade jag INGEN aning om!! :) Man ska lära sig något nytt varje dag!

Och angående vaccin. Jag sprutar inte in en enda GREJ i min kropp som inte ska vara där. Hormonerna har varit ett undantag.
    Funderar på att inte vaccinera barnet heller. Har inte tagit upp det med min man än bara.
    Svininfluensa-vaccinet tog jag. Men av ren naivitet. ALDRIG igen!!
    Förstår att man inte vill göra onaturliga saker med sin kropp, men t ex mässlings- & röda hundvaccinet har ju den fördelen att vi slipper följderna av mässling såsom hjärnskador och följderna av röda hund såsom fara för fostret när man är gravid.
  • tes 75
    Moolie skrev 2014-02-20 12:49:31 följande:
    Ja, men nä. Jag och min man får prata om det när det blir aktuellt. Hans barn har fått allt men de är sjuka för jämnan. Allergier och förlossnings-grejer.

Man gör sig själv en björntjänst genom att stoppa i gifter/virus... Inte ok att bara svälja allt med hull och hår...
    Inte svalt något med hull och hår, utan pekar bara på fördelarna också. Sedan har lisodan en bra poäng ovan, att de är skillnad på de nya influensavaccinerna & de vacciner mot difteri, polio, röda hund, mässling & annat som används dagligen sedan 40-50-talen.
  • tes 75
    tusa skrev 2014-02-20 15:47:32 följande:
    Är helt på din linje Moolie!

Ångrar mig sååå att jag gav efter och vaccinerade sonen när han var liten...var såå nära att vägra ...går aldrig att få klarhet i så klart, men faktum är ju att han faktiskt har autism...

Japp, tycker man ska kolla ALLA sidor av detta, man ska aldrig vara okritisk, speciellt inte när det gäller ens/barns liv och hälsa.

Jag personligen känner att jag hört tillräckligt för att jag ska tvivla och det är nog för mig, tar inte risken..det är ju så allvarliga saker, främmande ämnen, tungmetaller som injiceras direkt i blodet, alltså förbi alla säkerhets och filtersystem i kroppen..

Länkarna jag la upp är ju bara ex. på ena sidan såklart, men det är den sidan vi inte får höra så mycket om...t.o.m svensk vårdpersonal verifierar att man "mörkar" de negativa bieffekterna eftersom majoriteten av befolkningen ändå vinner på det i längden...individen riskeras alltså..

Måste vara fruktansvärt att tänka att "tänk om jag inte hade..". Min son har också autism, och adhd, men han var avvikande redan från födseln (märkte vi inte då, men när lillasyster föddes var skillnaderna i beteende och kontakt tydliga), så jag har inga misstankar om att 18-månadersvaccinet skulle vara orsaken. Särskilt inte som kopplingen vaccin-autism som forskaren i Storbritannien gjorde nu visat sig vara en bluff.
  • tes 75

Ett litet tips angående huvudvärk! Jag hade kraftig daglig huvudvärk med sonen ända fram tills MVC satte mig på järntillskott, vilket var den vanliga veckan för det (typ runt 20 tror jag). Mina värden var bra tills dess, men jag kopplade ändå huvudvärken till järnet. Så med dottern började jag äta tillskott (Niferex) ganska snart in i graviditeten, och ingen huvudvärk! Min teori är att en del är mer känsliga för nedgång i järnvärdet, även fast det enligt MVC är bra värden.

Har sett att ni diskuterar tecken på pojke/flicka. Jag har ju fått en av varje, och har haft likadana magar, mått lika och gått upp exakt samma i vikt båda gångerna

• tes 75
    Jenkis skrev 2014-02-24 09:59:39 följande:
    Just nu är jag så förbaskat trött!!! Var inte såhär trött förra gången, så min hjärna är inte vaken och klarar inte av att registrera hur många dagar det är kvar till VUL

Man skall ju inte klaga, men jag är helt klart så trött att jag blir nedstämd. Skulle vilja ha något annat än äta, sova jobba under kroppens protester. Göra något kul, mer stimulerande. Det både flyttar fokus från grav. och gör en piggare och gladare. Men jag orkar INTE ens tänka ut vad det skulle vara! Önskar att sambon kunde släpa iväg mig på något, men det har aldrig varit hans starka sida, trots påminnelser...

Kanske skulle försöka hitta något på tv att kolla på. Ungefär det jag orkar engagera mig i. Sen tvingar jag ut mig på en promenad varje dag.

Peppar, peppar. J...la tur att jag inte har ett sjukligt illamående uppepå denna trötthet. Då hade jag kastat in handduken
    Teveserietips: Orange is the new black på Netflix!
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015