• linnéa001

Motsvarighet till välling i utlandet?

Hej alla utlandsföräldrar!
    Vi är ju rätt fanatiska när det gäller välling i Sverige och jag undrar vad man ger barnen i andra länder. Min man är italienare så vi kommer att spendera mycket tid där när vårt barn är fött. Dessutom vill han spendera några månader i Japan. 

Så vad ger man barn i de länder där välling inte finns och vad kan men ge i Sverige om man inte vill ge välling? Jag har tyvärr råkat "fastna" i de här tankarna på just välling, även om det så klart inte borde vara något större problem.

Så säg var ni bor och vad ni ger eller gav era små barn att dricka  om välling inte fanns i ert land.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Motsvarighet till välling i utlandet?
  • YokohamaNr2
    kixan skrev 2014-02-10 19:50:39 följande:

Det är väl kanske en äldre benämning då? De pratade om Oliver Twist och spelade upp ett klipp från musikalen där barnen väntade på att bli serverade "grool".
    Ja det är det nog då

Har för mig att det finns något liknande i USA men som är mer som risgröt?
  • Sessan03

Fråga till alla er som inte bor i Sverige: pratas det något om mat berikad med järn till era småttingar??
    Enligt min Bvc-sköterska så måste man ge typ gröt eller välling eftersom det är berikat med järn och det ska tydligen va superviktigt för små barn att få i sig.
    (Jag som tänkt skippa gröt och välling den här gången blev nästan utskälld pga detta...)

• YokohamaNr2
    Sessan03 skrev 2014-02-11 14:02:06 följande:
    Fråga till alla er som inte bor i Sverige: pratas det något om mat berikad med järn till era småttingar??
    Enligt min Bvc-sköterska så måste man ge typ gröt eller välling eftersom det är berikat med järn och det ska tydligen va superviktigt för små barn att få i sig.
    (Jag som tänkt skippa gröt och välling den här gången blev nästan utskälld pga detta...)
    Hmmm bra fråga, jag tror att alla (?) de flesta i varje fall, speciellt barnanpassade produkterna som gröt och pureer har tillsatser i form av berikande, typ järn och vitaminer. Däremot har vi inte AD droppar här i England
  • Cocolino

I Frankrike är ersättningen ("lait de croissance", som även ges till äldre barn upp till tre år) järnberikad (plus andra vitaminer och mineraler). Men de barnläkare jag träffat har inte direkt jätte-pressat just järnet, utan bara sagt att det är bra att ge den berikade mjölken så mycket som barnet vill ha utan att det tränger ut den "riktiga" maten... har hört att man ska undvika komjölk till små barn just för att det hämmar järnupptaget.

• Marina80

Det är inte ovanligt att man ger mannagrynsgröt som är väldigt lös (samma konsistens som välling).

• Wagram

Jag bor i USA, och när jag nämnde välling till barnens barnläkare (som man går hos istället för BVC) skrattade hon lite och sa "Jo, jag vet att svenskar tror att välling är oumbärligt, men det fyller faktiskt ingen riktig funktion." Vi gav vår son "toddler formula" (ersättning för större barn) vilket väl kan liknas lite vid välling, men var vi nog ganska ensamma om. I vårt fall var det mest för att vår son ville ha något att snutta på efter att jag slutade amma honom. Vår dotter däremot gillade aldrig flaskan, så med henne hoppade vi över det, och hon verkar inte ha lidit av det. Vitaminer får de ju i sig ändå, på ett eller annat sätt.

• Rödaskor

Jag gav mitt barn bara välling nån enstaka gång och babygröt slängde jag ut första gången jag testade, det luktade pappersmassa och hade konstig konsistens. Jag gjorde egen gröt och ammade länge, googlar man runt lite så hittar man mycket information om man inte vill ge industrigröt och välling.

• oceanney

Se upp med skiten de säljer som i Frankrike tex kallas för "cereal" (om jag kommer ihåg rätt). Låter lite som välling. Köpte någon Nestleprodukt avsedd för den sydamerikanska marknaden som också hette cereal, med massor med fina symboler på för vitaminer, Omega3 mm. När jag öppnade burken slog sockerlukten emot mig (detta var den 'naturliga' varianten utan choklad eller jordgubbssmak) - samma princip som de franska. Tog fram förstoringsglaset för att kunna läsa ingredienslistan och vad är största ingredinsen om inte SOCKER!? Rakt i soptunnan åkte denna burk. Blir så förbannad när man tänker på alla människor som köper dessa skitprodukter i tron att de gör någonting bra för sina barn.

För att svara på frågan - vi har också alltid kört mjölkersättning istället för välling utomlands.

• Cocolino
    oceanney skrev 2014-02-12 15:46:13 följande:
    Se upp med skiten de säljer som i Frankrike tex kallas för "cereal" (om jag kommer ihåg rätt). Låter lite som välling. Köpte någon Nestleprodukt avsedd för den sydamerikanska marknaden som också hette cereal, med massor med fina symboler på för vitaminer, Omega3 mm. När jag öppnade burken slog sockerlukten emot mig (detta var den 'naturliga' varianten utan choklad eller jordgubbssmak) - samma princip som de franska. Tog fram förstoringsglaset för att kunna läsa ingredienslistan och vad är största ingredinsen om inte SOCKER!? Rakt i soptunnan åkte denna burk. Blir så förbannad när man tänker på alla människor som köper dessa skitprodukter i tron att de gör någonting bra för sina barn.

För att svara på frågan - vi har också alltid kört mjölkersättning istället för välling utomlands.
    Åh, håller helt med. Helt sjukt att man kan låtsas att det är bra för barnen! Jag har aldrig testat den, det räckte att läsa innehållsförteckingen. Men HIPP-grejen jag hittade (importerad från Danmark) var osockrad och bara baserad på spannmål och med vitaminer och mineraler. Men som sagt, ingen hit hos barnen, plus att de (Monoprix) sedans slutade sälja den, så antar att den inte gick hem hos de franska bebisarna heller...
  • oceanney
    Cocolino skrev 2014-02-12 18:49:59 följande:
    Åh, håller helt med. Helt sjukt att man kan låtsas att det är bra för barnen! Jag har aldrig testat den, det räckte att läsa innehållsförteckingen. Men HIPP-grejen jag hittade (importerad från Danmark) var osockrad och bara baserad på spannmål och med vitaminer och mineraler. Men som sagt, ingen hit hos barnen, plus att de (Monoprix) sedans slutade sälja den, så antar att den inte gick hem hos de franska bebisarna heller...
    Förklarar tyvärr varför tänderna ramlar ur många  redan vid 20-årsåldern. Tills jag fick barn och konfronterades med denna typer av produkter utomlands har jag aldrig fattat varför. Detta i kombination med första obligatoriska tandkontrollen vid sex års ålder i Frankrike. 

Har också noterat enstaka HIPP-produkter i Frankrike men gissar också att det inte är tillräcklig mycket socker och chokladsmak för att passa den marknaden. HIPP kan man iallafall lita på som varumärke, men Nestle som säljer en mjölkersättning av hög kvalitet i Frankrike kan samtidigt sälja socker på burk till småbarn. Djupt cyniskt. 

Ursäkta urspårningen från TS. Blir bara lite engagerad när jag tänker på detta. :)
  • linnéa001

Tack igen för fler svar! Intressant det där om Frankrike. Jag tror inte direkt välling är oumbärligt, men det är ju så vanligt och verkar så smidigt. 

• Lisa02

Hej,

Jag har gett mina barn välling i USA
    då alla som kommit över har fått ta med sig
    och så har vi haft en vällingresväska över varje gång vi hälsat på i sverige :)

Man kan tydligen göra egen välling men det har jag aldrig gjort.

Ang tänder så är dom lite väl försiktiga här i usa
    första kollen så fort du fått en tand dvs runt 6 månader och sedan 2 gånger om året från det.
    Xrays från cirka 4 års ålder (vilket jag dock sa nej till)

Mina har snuttat på välling i 4 års tid (även en period på natten)
    även ammat länge nattetid.

Har superfina tänder...

• londonkarin

I England finns också formula - i vardagligt tal sager de flesta bara "milk". Har dricker ofta barn fr 1 år endast varm whole milk innan läggdags vilket jag tyckte var lite märkligt till en början. Min 3 åring dricker fortf toddler formula berikat med vitaminer (hon ater valdigt daligt sa hoppas hon far i sig vitaminer av den).

• scanmia

Ingen välling i Kanada heller. Jag har ammat i drygt två år med mina barn så välling är inget jag har saknat. Finns också bra babygröt som är järnberikad (ekologisk och osockrad är inte svår att få tag på) och jag har ibland rört ut den i mjölk och serverat i mer trögflytande form. Mest som kraftfoder vid sjukdom när aptiten varit liten men de har kunnat tänka sig slurpa i sig något och kanske för att det har påmint mig om välling och hemma.

• evaoregon
    evaoregon skrev 2014-04-08 15:50:23 följande:
    amningshjalpen.se/index.php?option=com_conten...:tidigare-fragor-sluta-amma-vid-7-manader&catid=27 &Itemid=65
    Intressant artikel, tycker jag.
    scanmia skrev 2014-04-08 04:54:02 följande:
    Ingen välling i Kanada heller. Jag har ammat i drygt två år med mina barn så välling är inget jag har saknat. Finns också bra babygröt som är järnberikad (ekologisk och osockrad är inte svår att få tag på) och jag har ibland rört ut den i mjölk och serverat i mer trögflytande form. Mest som kraftfoder vid sjukdom när aptiten varit liten men de har kunnat tänka sig slurpa i sig något och kanske för att det har påmint mig om välling och hemma.
    Precis!  Det är samma här i USA och jag har heller aldrig saknat välling till mina barn.  Jag har ammat länge och sedan har barnen ätit gröt och vanlig mat.  
  • Cannelle

Jag har också ammat länge och vi började med BLW när min dotter var 6 manader.

Har gett havregrynsgröt med aprikospuré och kokosolja till min dotter. Aldrig saknat välling! 

När det gäller järn sa tror jag det bästa är att ge dem kött, eller? 

(har bott i Frankrike, UK och numera i Sydamerika)

• evaoregon
    Cannelle skrev 2014-04-08 16:06:19 följande:
    Jag har också ammat länge och vi började med BLW när min dotter var 6 manader.

Har gett havregrynsgröt med aprikospuré och kokosolja till min dotter. Aldrig saknat välling! 

När det gäller järn sa tror jag det bästa är att ge dem kött, eller? 

(har bott i Frankrike, UK och numera i Sydamerika)
    Järn finns i kött, men även i t ex fullkornsris, fullkornspasta, fullkornsbröd, bönor, linser, kikärter, spenat, broccoli, mangold och nötter.   
Svar på tråden Motsvarighet till välling i utlandet?