Motsvarighet till välling i utlandet?
Jag har heller aldrig gett välling, utan ersättning. Beroende på landet så finns det anpassat till olika åldrar upp till ungefär tre år.
Jag har heller aldrig gett välling, utan ersättning. Beroende på landet så finns det anpassat till olika åldrar upp till ungefär tre år.
Glömde skriva att jag bor i Frankrike! Här används generellt varken välling eller gröt, men det finns en sorts dryck som är "biscuité" med fibrer i, ett pulver som blandas med vatten. Produkten är sockrad och jag har aldrig testat den. I vårt område fanns HIPPs fullkornstillsats som jag ibland blandade i ersättningen när barnen var lite äldre. Det blir lite som välling, men barnen var ganska misstänksamma mot det och jag tyckte inte direkt att den hade någon funktion. Jag köpte ibland med mig lite babygröt från Sverige, men det gillades bara av ett av barnen.
Här ammas barnen eller får ersättning, sen är det "vanlig" mat i puré-form till de små. En skillnad mot Sverige är väl att här börjar man ofta med fruktmos, följt av grönsaker, istället för att börja med sånt som potatis eller gröt. Mina fick först äpple, banan, päron och sen olika grönsaker som morötter och courgettes. Yogurt eller fromage frais är också vanligt.
I Frankrike är ersättningen ("lait de croissance", som även ges till äldre barn upp till tre år) järnberikad (plus andra vitaminer och mineraler). Men de barnläkare jag träffat har inte direkt jätte-pressat just järnet, utan bara sagt att det är bra att ge den berikade mjölken så mycket som barnet vill ha utan att det tränger ut den "riktiga" maten... har hört att man ska undvika komjölk till små barn just för att det hämmar järnupptaget.