Inlägg från: YokohamaNr2 |Visa alla inlägg
  • YokohamaNr2

Motsvarighet till välling i utlandet?

kixan skrev 2014-02-09 10:00:16 följande:
    I England heter välling "grool". De pratade om det på radion häromdagen. Jag bor visserligen i Sverige, men inget av mina barn har fått välling, dels har jag ammat länge och dels så har de ju fått vanlig mat och gröt. Ammar du inte finns ersättning i alla länder, heter formula på engelska, men större barn behöver absolut inte välling, vanlig mat duger så bra.
    Jag bor i England och har faktiskt aldrig hört talas om grool, eller om någon som har gett det till sina barn. Jag ammade mina barn och sen gick vi över till ersättning och efter det vanlig komjölk att dricka när de hade börjat med mat. 

Gröt gav jag också när det var dags att introducera mat. Hittade en Schweizisk gröt som inte var så otroligt sockrad på en hälsokostaffär

Tror inte det är sådan stor skillnad här när det gäller mat i början, baby led weaning tex är ganska populärt bland 'medelklassen' nu
  • YokohamaNr2
    kixan skrev 2014-02-10 19:50:39 följande:

Det är väl kanske en äldre benämning då? De pratade om Oliver Twist och spelade upp ett klipp från musikalen där barnen väntade på att bli serverade "grool".
    Ja det är det nog då

Har för mig att det finns något liknande i USA men som är mer som risgröt?
  • YokohamaNr2
    Sessan03 skrev 2014-02-11 14:02:06 följande:
    Fråga till alla er som inte bor i Sverige: pratas det något om mat berikad med järn till era småttingar??
    Enligt min Bvc-sköterska så måste man ge typ gröt eller välling eftersom det är berikat med järn och det ska tydligen va superviktigt för små barn att få i sig.
    (Jag som tänkt skippa gröt och välling den här gången blev nästan utskälld pga detta...)
    Hmmm bra fråga, jag tror att alla (?) de flesta i varje fall, speciellt barnanpassade produkterna som gröt och pureer har tillsatser i form av berikande, typ järn och vitaminer. Däremot har vi inte AD droppar här i England
Svar på tråden Motsvarighet till välling i utlandet?