4,5-åring som bajsar i blöja - hur kan vi få henne att gå på toaletten?
Här är en till blöjbajsare, en nybliven 4-åring. Han är blöjfri för övrigt sedan ett år tillbaka, men när det ska bajsas så tar han på sig en blöja. Sedan står han rak och spänd i kroppen, kniper ihop skinkorna - och bajsar pyttelite. Jag tror snarare att det är så att han försöker låta bli att bajsa än att han försöker :/ Ofta blir det 4-5 blöjbyten utspridda under en timme eller två innan han är klar, ibland mer. Ofta är han ganska stressad under bajsande/försöken att hålla emot, ibland får han ont och man måste sedan vara väldigt försiktg när man torkar rent honom efteråt (inte minst ifall det är blöja nr 8 som tas bort).
Föreslår man potta eller toaletten så får han snudd på panik (men att sitta där när det ska kissas är alltså inga som helst problem).
Jag upplever faktiskt inte att vår son är hård i magen generellt sett, men alla runt om verkar förutsätta det och därför är jag rädd att vi kommer att få råd som inte passar honom. Jag tror snarare att han har fel teknik, men hittills har vi inte fått några tips om hur vi ska gå vidare med det. Vi ger laktulos, och jag har inte blivit klok på om det gör någon skillnad.
En gång här hemma och två-tre ggr på förskolan har han lyckats bajsa i pottan/toan och då har han varit stolt som en tupp efteråt :) Men det hjälps inte ändå tills nästa gång, han låser sig fullständigt. Mutor ska vi se ifall vi kan introducera, men kist ni så känns det som det är mer än motivation som krävs... :(
Tips..?