• cosinus

4,5-åring som bajsar i blöja - hur kan vi få henne att gå på toaletten?

Om hon är förstoppad kan det påverka nattkissandet men nattkissandet kan å andra sidan också vara helt naturligt. Det är många barn som inte är torra nattetid i den åldern. När de fyllt 6 kan man få hjälp om de ff kissar i sängen.

Men jag gissar att hon är hård i magen (eftersom det tar så lång tid) inte har en aning om hur hon ska ta i sittandes (jämför att du själv tänker dig att du ska stå och bajsa, känns inte helt naturligt va?) och att hon därför helt enkelt inte vill. Det känns väl läskigt.

Jag hade i första läget provat att muta för att se om hon kan tänka sig att prova på toaletten och släpp nätterna tills vidare.

• cosinus

Piela, ni ska kunna få hjälp! Ska skriva längre vid datorn ikväll. Glömmer jag så puffa tråden men 6-år är för sängvätning. Dagtid ska man kunna få hjälp innan.

• cosinus
    Piela skrev 2014-02-08 14:06:11 följande:
    Min snart femåriga kille har omvänt problem. Bajset funkar hur bra som helst på toa sedan 1 1/2 år men inte att hålla sig helt och kissa. Det blir nästan jämt en blöt fläck på kallingarna/ byxan och vid mer stress (dagis/ hos kompis) då kissar han på sig.  Därför blöja. Han går alltid på toa och bajsar. Kissar i blöjan hellre än på toan för det är bekvämt. Dagis tyckte det blev sämre för honom med alla blöta ombyten varje dag. Jag undrar också när det ska ta slut... Har även jag fått svaret att inget görs före sex år. Ska han ha blöja tills dess?
    Så, nu vid datorn.

Min snart 8-åring har haft jätteproblem med både bajs och kiss. Han hade mellan 1 och 4 kisskalsonger per dag från dagis de åren han var 3.5-4 och 4.5-5. I början av den här perioden bajsade han i blöja men mot slutet bajsade han på toa, dock aldrig riktigt nog. När man har varit förstoppad (och det behöver man inte märka på att barnet är hårt i magen) så töja ändtarmen ut och irriterar urinblåsan. Då hamnar man i ett läge som kallas irritabel blåsa (det går att googla för mer info). I korthet så drar den ihop sig och barnet småskvätter utan att får någon förvarning.

Jag trodde min son var slö som inte gick på toa utan småskvätte i byxorna men sanningen var att han inte hade en chans att hinna känna ochs en brydde han sig ju inte om att han var blöt för det var ju hans vardag, han visste inget annat.

Iaf irritabel blåsa orsakas oftast av förstoppning men det behöver inte vara det. Men det är den absolut vanligaste orsaken.

När vi sökte hjälp för sonen var han 5.5 år och bajset hade rett upp sig och därmed dagskvättandet så gott som. han kissade dock ff ner sig någon gång i veckan och då tyckte de att de skulle kolla på honom trots att han inte var fyllda 6 år just p g a att han inte var helt stabil dagtid.

Ring direkt till barnmottagningen på dit sjukhus och hör vad de säger. Till oss sa de så här. Ring VC och kräv en remiss till oss, de kommer vilja ta ett urinprov först för att utesluta UVI och det är helt ok men är det bra ska han vidare till oss. Så blev det också. Prov och sen remiss till barnmottagningen.

Där gjordes ett UL på urinblåsan för att se hur mycket den kunde hålla. Sen fick han kissa i en specialtoa för att se att blåsan tömdes normalt. Hans första kurva var inte helt strålande utan tydde precis på det här som jag beskrivit ovan. Att blåsan var irriterad. Men den har blivit bättre och bättre ju längre tid som förflytit sen bajset verkligen blev helt bra och numera har han "bara" sängvätningen kvar. Sen när barnet kissat i den här specialtoan som mäter flödet kollar de med UL hur mycket som är kvar i blåsan för att se att den kan tömmas ordentligt.

Klart han inte ska behöva vänta till sex år för att bli torr dagtid. Ring barnmottagningen och kräv hjälp. Visst kanske han tycker att det är bekvämt att kissa i blöja också men just det här småskvättandet kan han nog inte styra.
  • cosinus
    Gaytjej skrev 2014-02-23 23:08:21 följande:
    Här är en till blöjbajsare, en nybliven 4-åring. Han är blöjfri för övrigt sedan ett år tillbaka, men när det ska bajsas så tar han på sig en blöja. Sedan står han rak och spänd i kroppen, kniper ihop skinkorna - och bajsar pyttelite. Jag tror snarare att det är så att han försöker låta bli att bajsa än att han försöker :/ Ofta blir det 4-5 blöjbyten utspridda under en timme eller två innan han är klar, ibland mer. Ofta är han ganska stressad under bajsande/försöken att hålla emot, ibland får han ont och man måste sedan vara väldigt försiktg när man torkar rent honom efteråt (inte minst ifall det är blöja nr 8 som tas bort).

Föreslår man potta eller toaletten så får han snudd på panik (men att sitta där när det ska kissas är alltså inga som helst problem).

Jag upplever faktiskt inte att vår son är hård i magen generellt sett, men alla runt om verkar förutsätta det och därför är jag rädd att vi kommer att få  råd som inte passar honom. Jag tror snarare att han har fel teknik, men hittills har vi inte fått några tips om hur vi ska gå vidare med det. Vi ger laktulos, och jag har inte blivit klok på om det gör någon skillnad.

En gång här hemma och två-tre ggr på förskolan har han lyckats bajsa i pottan/toan och då har han varit stolt som en tupp efteråt :) Men det hjälps inte ändå tills nästa gång, han låser sig fullständigt. Mutor ska vi se ifall vi kan introducera, men kist ni så känns det som det är mer än motivation som krävs... :(

Tips..?
    Jag har kompisar vars dotter inte vill bajsa. Alls.

Henne tar de upp kring 10 på kvällen och sätter på toa och då är hon tillräckligt trött för att inte motarbeta kroppen så hon bajsar numera alltid halvsovandes.

Är ju långt ifrån säkert att det funkar för er, men ni kan ju prova sätta honom på toa och se om det funkar, kan ju vara värt ett försök en kväll. Men säg isf bara att ni vill att han provar kissa, annars är väl risken att han vaknar till för mycket :)
Svar på tråden 4,5-åring som bajsar i blöja - hur kan vi få henne att gå på toaletten?