• Anonym (gah)

Gah!

Jag behöver egentligen bara skriva av mig. Jag tror inte att det finns så mycket att göra åt saken.

Jag har ett barn tillsammans med en man från afrika. Vi bor inte ihop sedan flera år och har ett rätt skakigt samarbete. Ett par gånger har han sagt att han vill ta vårt barn med till sitt hemland för att h*n ska få träffa släkten där. 
    Jag har hitintills alltid sagt nej. (Jag förstår att han vill visa upp sitt barn för släkten, men det finns flera rätt bra anledningar till att jag inte vill att de ska åka, bland annat att de kanske inte kommer tillbaka.)
    Varje gång jag nekar honom så resulterar det i att samarbetet bryter ihop totalt ett par månader. Förra gången tog det över ett år innan han gick med på att skriva på för ett nytt pass och nu har han förbjudit mig att åka utomlands med barnet. (Får inte han åka med vårt barn till hemlandet så får jag inte åka utomlands alls.)

Jag vet att man klarar sig alldeles utmärkt utan utlandsresor, men jag blir så irriterad och frustrerad på att han bara gör det här för att hämnas. Det finns inget som helst fokus på barnets bästa utan bara på att straffa mig.

Tack för att du lyssnade.

• Svar på tråden Gah!
  • Philippa

Menar du att det är barnets bästa att åka utomlands?

Visste du inte att ditt ex skulle vilja ta med sitt barn att visa sin släkt redan när ni skaffade barn? Du visste väl att han var från afrika redan då?

• Anonym (gah)

Jag visste att han var från afrika, men ibland är man kär och dum. Dessutom räknade jag med att jag skulle vara med på de resorna då och kunna ha en del koll på vad som händer.

Som jag skriver så kan man klara sig utmärkt utan utlandsresor, men det finns ingen anledning (förutom hämnd)  att helt plötsligt sätta stopp för det om barnet redan har varit utomlands med mig flera gånger.

• Philippa
    Anonym (gah) skrev 2014-02-05 16:02:24 följande:
    Jag visste att han var från afrika, men ibland är man kär och dum. Dessutom räknade jag med att jag skulle vara med på de resorna då och kunna ha en del koll på vad som händer.

Som jag skriver så kan man klara sig utmärkt utan utlandsresor, men det finns ingen anledning (förutom hämnd)  att helt plötsligt sätta stopp för det om barnet redan har varit utomlands med mig flera gånger.

Ja, ni får hitta på nåt rolig hemma i Sverige då..... som många andra gör
  • Anonym (gah)

Jag vet. Det ska vi, men det hindrar mig inte från att bli frustrerad på honom.

• Philippa
    Anonym (gah) skrev 2014-02-05 17:18:41 följande:
    Jag vet. Det ska vi, men det hindrar mig inte från att bli frustrerad på honom.

Nä, och det är av samma anledning han är frustrerad på dig.
  • Anonym (gah)

Fast jag tycker faktiskt att det är en viss skillnad eftersom jag kan specificera vissa problem som finns med hans resa (tex malaria, kolera, risk för omskärelse och risk att de inte kommer hem) och jag har kommit med ett par förslag på hur vi skulle kunna få till en resa så att vårt barn kan få träffa sina släktingar och som jag kan känna mig trygg med. Han vill inte ens diskutera mina förslag.

Och han ser inga faror/problem med mitt resande. Han stoppar det bara för att hämnas.

• Anonym (k)
    Anonym (gah) skrev 2014-02-05 17:51:05 följande:
    Fast jag tycker faktiskt att det är en viss skillnad eftersom jag kan specificera vissa problem som finns med hans resa (tex malaria, kolera, risk för omskärelse och risk att de inte kommer hem) och jag har kommit med ett par förslag på hur vi skulle kunna få till en resa så att vårt barn kan få träffa sina släktingar och som jag kan känna mig trygg med. Han vill inte ens diskutera mina förslag.

Och han ser inga faror/problem med mitt resande. Han stoppar det bara för att hämnas.
    Vanliga utlandsresor innebär också en massa risker.

Är han inte stadgad i Sverige? Har han inte arbete, relationer och annat som håller honom kvar?

Vad innebär dina förslag? Att hans släktingar ska komma till Sverige?

Jag förstår honom.
  • Anonym (gah)

Jag kan också förstå honom. Men, det enda som håller honom i Sverige är ett jobb som han inte gillar och vårt barn. Han har lite vänner också, men det har han i hemlandet med.
    Ett förslag jag har haft är att jag och min familj åker till ett grannland och hans släktingar får komma dit. Då behöver de inte fixa pass och visum. Ett annat är att jag och vårt barn åker på en gruppresa med andra svenskar till hans hemland och i samband med det får hans släktingar träffa vårt barn.
    Men jag vågar inte låta dem åka själva efter att han ett par gånger har sagt att det enda som håller honom kvar i Sverige är vårt barn.

Vanliga utlandsresor är inte alls lika farliga som ett resa till ett u-land i afrika. Jag vet. Jag har varit där.
    Enda anledningen till att han inte låter mig och vårt barn åka utomlands är för att hämnas. Det säger han till och med själv. Det har inget att göra med att det skulle vara farligt för vårt barn att åka utomlands med mig.

Svar på tråden Gah!