• Tuva78

"Män som inte är pappalediga sviker sina barn"

Och hur gör man om pappan verkligen vägrar ta ledigt? Därför att han knappt ens finns i barnets liv? Vissa av oss är illa tvungna att ta ut all mammaledighet och KAN inte ens låta en ointresserad pappa ta hand om barnet-/barnen. Det finns massor av pappor som sviker sina barn i så fall. Vissa av oss tjänar mycket lite - det är helt enkelt inte möjligt att låta pappan vara hemma. Ibland går det ju inte ens ihop ekonomiskt då.

Ja, inte vet jag. Jag är själv med sonen och har tagit all mammaledighet själv.

Min egen far tog inte ut en enda dag i barnledig. Jag känner mig inte alls sviken av honom. Inte på något sätt.

• Tuva78
    Lena skrev 2014-02-13 12:44:55 följande:
    Utnyttjar man inte pappamånaderna tycker jag man sviker sitt barn och sin partner.
    Varför det? Pappan kanske inte är intresserad av en baby? Han kanske är en bättre pappa till större barn? Familjen har kanske inte RÅD att han skall vara hemma? Mamman kanske är överlycklig för att ta ledigheten själv?

Jag har så svårt för alla dessa generaliseringar. ALLA familjer är olika - och varför mästra och fördöma? Acceptera att alla har det inte likadant. Och jag har fantastiskt svårt att tro att bara för att man som pappa inte tar föräldraledighet så blir ungen kriminell, mobbad i skolan, ledsen resten av livet och börjar tröstäta......
  • Tuva78
    Natulcien skrev 2014-02-13 14:22:35 följande:
    Fast om pappan vägrar och knappat finns i barnets liv, samt är ointresserad, så måste man väl ändå säga att han sviker...
    Ibland är det bättre att han är borta än faktiskt finns i barnens liv. Det finns många män som sviker i sin närvaro. Och då gör det ont. Men jag antar att detta inte hör till tråden:)
Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"