• Kasperina

"Män som inte är pappalediga sviker sina barn"

Jag blir mer och mer kluven. Jag är emot att tvinga män att vara hemma då det finns familjer som absolut inte kan dela föräldraledigheten lika av olika anledningar, men samtidigt önskar jag att mitt ex hade varit hemma med sonen åtminstone några månader - vi kanske hade lyckats rädda förhållandet då. En familjerådgivare föreslog det, men exet sa då att han absolut tänkte vara hemma med sonen - ett par veckor nån gång...
    Jag är högutbildad och högavlönad och fastnade ändå i den klassiska kvinnofällan bara för att jag ville hjälpa min sambo och göra livet lättare för honom. När jag sedan bad honom hjälpa mig lite (hämta två dagar/vecka så att jag kunde gå upp och jobba heltid) så blev det ett jävla liv och det hette att jag försökte kontrollera hans tid... Ungefär då insåg jag vilka usla förebilder vi var för vårt barn
    Nu hämtar exet fem dagar varannan vecka, men nu är det hans eget val så då går det bra... *suck*

• Kasperina
    Sebastian72 skrev 2014-02-13 12:09:27 följande:
    Fördömande eller ej. Du verkar i alla fall veta precis hur allt ska vara. Tydligen har jag ett udda barn som verkade ha något slags utbyte. Och i ärlighetens namn har jag svårt att vara stimulerande alla vakna timmar på dygnet.

Sen får man ju välja förskola med omsorg. Vi valde ett privat alternativ.
    Båda mina har haft tydliga behov av att träffa andra barn från ca 14-15 månaders ålder
  • Kasperina
    älskarlivet81 skrev 2014-02-13 12:22:43 följande:
    Mina har också tyckt det har varit roligt men det har vi löst genom att vara mycket på öppna förskolan, träffa föräldragruppen och knyta kontakt med andra föräldralediga. Att sätta mina barn på förskola så tidigt när man inte måste av ekonomiska skäl hade jag aldrig gjort.
    Och hade jag varit ekonomiskt oberoende så hade jag också varit hemma lite till, men nu valde jag att snåla och leva på ingenting (=FP) så länge som jag tyckte kändes nödvändigt, och då blev det 16 resp 14,5 månader.
    Båda har dessutom börjat vintertid så det har automatiskt blivit mycket hemmatid(vab) för dem...
  • Kasperina
    Paulina P P skrev 2014-02-13 12:38:20 följande:
    En hel del skulle klara en period av minskade inkomster genom att spara undan lite innan (man vet ju om flera månader innan att man kommer att få ett barn). Andra kanske skulle fundera på om det kanske är värt att inte ha lite lägre inkomster mot att man får umgås och lära känna sitt barn. Nu pratar jag inte om det fåtal som verkligen är fattiga.
    Det finns folk som skulle kunna göra det, och så finns det andra som inte kan av olika anledningar.
    Jag är inte fattig, men när jag bestämde mig för att ge mitt barn ett syskon på egen hand så ville jag inte sänka det äldre barnets levnadsstandard pga mitt beslut. Det har kostat mig 150000 av mina sparpengar. Då har jag inte köpt en massa nya saker utan jag har bara hållit samma livsstil med bil, bra mat, bra kläder (när det behövs större eller helare) samt någon aktivitet på helgen (varannan helg). Jag har inte heller tummat på våra försäkringar eller barnens sparande. Till saken hör att lillasyster vägrat amma och sedan vägrade äta annat än ersättning tills hon var över året, samt att jag blev sjukskriven sista 2,5 månaderna av graviditeten.
    Som höginkomsttagare förlorar man sjukt mycket pengar på att vara hemma. Jag får 50% av min normala inkomst om jag tar ut 7 dagar/vecka, 40% av inkomsten när jag vabbar. Naturligtvis är det en vanesak, men inte enbart. Man har anpassat sitt och barnens liv till en viss inkomst och det finns egentligen två gränser. Den ena är den man inte vill överskrida för att det känns som att man straffar de äldre syskonen, den andra kan man inte överskrida för att man då får svårt att klara av att leva.
Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"