Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

"Män som inte är pappalediga sviker sina barn"

tjockobbe skrev 2014-02-13 08:24:58 följande:
    Han får ut 10.000 mer i månaden än mig på sitt jobb. Vi gör stor inkomstförlust om han är hemma.
    Blir han sjuk är det ingen fara och att han tar ut pappadagar här o var gör ingenting. Men månader i taget fungerar inte, o så är det för många.
    Min man tjänar 11 000 mer än jag och han är ändå hemma ca 6 månader med barnen...
  • älskarlivet81
    tjockobbe skrev 2014-02-13 10:35:54 följande:
    Nej det gör vi inte. Vi, mest han faktiskt, har valt att göra så för att kunna må gott hela månaden istället för att vända på varje krona efter två veckor. 10.000 kr skillnad i lön i månaden gör massor på föräldrapenningen. Ekonomin är viktig för hela familjens välbefinnande.

Grattis till er som känner att ni kan göra så. Det kan inte vi.

Då undrar jag vad ni egentligen har för inkomster? Och utgifter! Jag har ca 25 000 kr och min man 36 000 kr i lön.. Jag är hemma ca 1,5 år med barnen och vi tar ut 1-2 fp-dagar/vecka det första året. Totalt är vi hemma ca 2 år med varje barn.. Vi bor i hus men klarar oss med en bil t.ex.
  • älskarlivet81
    Sebastian72 skrev 2014-02-13 11:14:07 följande:
    Märkligt hur folk med trygga, goda inkomster kan vara så fördömande. Vi lever idag i ett land där många vänder på varenda krona för att få det att fungera. Ganska många har inget val - den som tjänar mest jobbar. Så enkelt är det.
    Jag är inte fördömande, men säger man att mannen tjänar 15 000 mer så tänker i alla fall jag inte att mannen enbart tjänar 22000 kr...

Jag växte själv upp i ett hem där man vände och vred på varenda krona så jag vet hur det kan vara..
  • älskarlivet81
    tjockobbe skrev 2014-02-13 10:43:56 följande:
    Betydligt mindre inkomster. Jag får ut ca 8200 kr på 55% natt när jag jobbar. En bra månad får han ut 22.000 kr. Jag tar FP 5 dagar i veckan o får ut 5000-6000 kr i månaden. Att jag går hemma gör som du ser inte så stor skillnad inkomstvis, men om jag skulle jobba o han går hemma med FP tappar vi betydligt mer. DÄRFÖR kan inte han vara hemma längre perioder.
    Då förstår jag lite mer att ni inte kan göra som vi! Men du kan inte gå upp i tid då och mannen vara hemma?
  • älskarlivet81
    Sebastian72 skrev 2014-02-13 11:30:45 följande:
    Finns många småföretagare där det är omöjligt att lämna jobbet. Det kan man tycka vad man vill om men det är ett faktum. Tror inte barnen blir lyckligare av att firman läggs ner och farsan, eller morsan, blir arbetslös. 
    Absolut, det är jag medveten om! Däremot känner jag till många som skulle kunnat dela ledigheten lite mer men där pappan tycker att jobbet är så viktigt så man skolar hellre in barnet på förskola när barnet är 14 månader..
  • älskarlivet81
    Sebastian72 skrev 2014-02-13 11:50:11 följande:
    En annan diskussion men mina ungar har älskat livet på förskolan. Ibland mycket roligare än att hänga med mamma eller pappa dagarna i ända. 

Ännu en fördömande åsikt om att en 14-månaders inte har något utbyte av förskola. 
    Jag är inte fördömande.. Gud, vad du lägger ord i din mun! Min äldsta älskar också livet på förskolan, men var hemma med oss i 2 år! Tycker det är mer fördömande mot oss som har möjlighet och vill ha barnen hemma lite längre. Och nej, en sådan liten har inget utbyte av förskolan. INget kan ersätta att få vara hemma med mamma och pappa! Den dagen det blir små grupper och mycket personal kanske jag omvärdera och menar att både förskolan och vara hemma kan vara bra för små barn. Har hört så många som tycker att det är jobbigt att vara hemma med barnen för man måste ju aktivera dem...
  • älskarlivet81
    Sebastian72 skrev 2014-02-13 12:09:27 följande:
    Fördömande eller ej. Du verkar i alla fall veta precis hur allt ska vara. Tydligen har jag ett udda barn som verkade ha något slags utbyte. Och i ärlighetens namn har jag svårt att vara stimulerande alla vakna timmar på dygnet.

Sen får man ju välja förskola med omsorg. Vi valde ett privat alternativ.
    Men snälla.. Du lägger ord i min mun, så fort jag skriver något så är jag fördömande. Ditt dåliga samvete som speglar av sig eller?

Mina barn älskar att gå på sångstund på kyrkans öppna förskola, eller sagostund på biblioteket etc etc. Man behöver inte stimulera ett barn dygnet runt. Ett barn måste även lära sig att det inte kan hända något hela tiden... Som sagt, första barnet skolades in när hon var 2 år och 2 månader, nästa barn kommer vara hemma 1 år och 10 månader. Första gick heltid 8 månader innan hon fick syskon, när syskonet nu skolas in om 1 år så kommer de gå deltid.

Privat alternativ i vår kommun innebär större grupper för de  bara trycker in barn i grupperna... Vår äldsta går på en helt ok avdelning, 18-19 barn på 3 pedagoger, men det kan aldrig helt ersätta att få vara hemma med mamma och pappa ändå även om hon älskar att vara där så klart!
  • älskarlivet81
    Kasperina skrev 2014-02-13 12:20:13 följande:
    Båda mina har haft tydliga behov av att träffa andra barn från ca 14-15 månaders ålder
    Mina har också tyckt det har varit roligt men det har vi löst genom att vara mycket på öppna förskolan, träffa föräldragruppen och knyta kontakt med andra föräldralediga. Att sätta mina barn på förskola så tidigt när man inte måste av ekonomiska skäl hade jag aldrig gjort.
  • älskarlivet81
    Kasperina skrev 2014-02-13 12:26:46 följande:
    Och hade jag varit ekonomiskt oberoende så hade jag också varit hemma lite till, men nu valde jag att snåla och leva på ingenting (=FP) så länge som jag tyckte kändes nödvändigt, och då blev det 16 resp 14,5 månader.
    Båda har dessutom börjat vintertid så det har automatiskt blivit mycket hemmatid(vab) för dem...
    Ja så klart måste man rätta sig efter sin ekonomin! Jag får ut ca 1800 kr/månad nu när jag är hemma första året med barnen och vi lever på min mans lön för vi fixar det utan att behöva tumma på allt för mycket.

VÅr yngsta kommer ocksåp börja vintertid, så får väl se hur mycket vab det blir då.. Hon har i och för sig varit mycket sjuk redan det här första året dock..
  • älskarlivet81
    Paulina P P skrev 2014-02-13 12:38:20 följande:
    En hel del skulle klara en period av minskade inkomster genom att spara undan lite innan (man vet ju om flera månader innan att man kommer att få ett barn). Andra kanske skulle fundera på om det kanske är värt att inte ha lite lägre inkomster mot att man får umgås och lära känna sitt barn. Nu pratar jag inte om det fåtal som verkligen är fattiga.

Svar på tråden "Män som inte är pappalediga sviker sina barn"