• QueenBeee

"Om jag som 16-åring blir gravid hade det blivit abort direkt." Tankar?

Jag tar detta kort och gott:
    Jag är 16 och tänker rent spontant att om jag någonsin skulle bli gravid i denna ålder - omständigheterna kvittar - så hade jag valt att ta abort med en gång, utan tvekan. Jag är väl medveten om att abort är ett känsligt ämne där man möter många olika åsikter, så jag undrar vad just du tycker om det här.

Vissa skäl är mer personliga än andra och adoption är inget alternativ.

Ja, jag vet att många tycker att abort = mord.

• Svar på tråden "Om jag som 16-åring blir gravid hade det blivit abort direkt." Tankar?
  • QueenBeee
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-05 00:23:26 följande:
    Oftast tror man att man ska agera på ett specifikt sätt om man drabbas av något men det är stor skillnad på att tro och att verkligen veta. Men visst är det bra att du tror att du skulle göra en abort och det skulle nog för ditt egna bästa vara bra om du som 16 åring gjorde det. Men det betyder inte att det kommer vara det bästa valet för det vet ingen förrän efteråt.
    Jo det är sant! Jag har också tänkt lite så, men i andra sammanhang.
  • Göteborg66

Jag tycker du är klok!
    För barnets bästa så skall man ha bostad och arbete för att kunna ge sitt barn en bra uppväxt.

• tjockobbe

Helt rätt tänkt. Barn ska inte ha barn, som 16- åring är man inte redo. Skolan är otroligt viktig idag o missar man den hamnar man skevt länge.

Vera 130923
  • Kasperina

Jag trodde ett tag att jag var gravid när jag var 15, och jag och min dåvarande pojkvän var helt överens om att abort inte var ett alternativ. Till saken hör att vi båda var väldigt självständiga och båda hade extrajobb vid sidan av skolan trots att vi gick i nian. Planen var att han skulle jobba medan jag var hemma med barnet, sen skulle jag plugga en tvåårig yrkesutbildning på gymnasiet och när jag fått jobb skulle han göra detsamma. Jag tror att vi hade fixat det, men är ändå tacksam för att det visade sig vara falskt larm. Det finns många många erfarenheter som jag missat om det hade blivit ett barn då.
    Detta är vad JAG tycker/tyckte var rätt för MIG och MINA omständigheter. Jag är för fri abort, även om jag själv inte tror att jag skulle klara av att gå igenom en.

• KimPossible

Väldigt klokt! Jag skulle säga att du är mer mogen som resonerar så, än de tjejer i samma ålder som _påstår_ sig vara så mogna att det inte är någon fara alls att skaffa barn när man är 14-16 år. 

Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • Poff

Fast Hallontroll, där gör väl föräldrarna i sin tur ett val då? Nog för att dom är försörjningaskyldiga, men dom kan själva välja hur delaktiga dom är och inte är. Jag tycker inte abort ska vara självklart för att man är ung, även om det absolut är klokast i många fall, men det måste fortfarande kännas som rätt beslut för den som bär barnet..

• UniqueSnowflake
    Queenie70 skrev 2014-02-04 21:06:43 följande:
    Bra tänkt. Barn ska inte ha barn. Och det säger jag trots att min egen morsa inte var mer än 16 när jag föddes.
    ~thorn in your side~
  • MajaLarsson

Skulle aldrig rekommendera en 16-åring att gå och skaffa barn. Skulle iofs inte rekommendera någon att skaffa barn - det är ett val man gör själv och när man känner sig redo.

Jag blev gravid som 16-åring och valde att behålla. Jag var redan sambo med pappan och han hade heltidsjobb (var 20 år). Helt klart lättare för oss än för många andra i min ålder. 
    Nåväl - barnet överlevde och är idag en mycket klok 12-åring. Kärleken överlevde oxå och lillebror kom och har hunnit bli 8 år.

• emsapemsa

Tycker också det är bra tänkt, FÖRUTSATT att det inte används som ett preventivmedel. Har man sex så måste båda parter ta sitt ansvar och skydda sig så gott det går för att förhindra ev graviditet.

• FrokenF89

Tycker att det låter klokt. När jag var i den åldern hade jag åsikten att om jag skulle råka bli gravid så skulle jag ALDRIG göra abort. När jag väl blev gravid trots att jag åt p-piller så slutade det med att jag gjorde abort ändå trots att jag tidigare trodde att jag aldrig skulle kunna göra det. Det var inte ett lätt beslut och jag mådde fruktansvärt dåligt, men nu, flera år senare så inser jag att det var mycket klokt gjort av mig. Istället för att vara ung, outbildad och arbetslös så har jag skapat förutsättningar för mig själv och mitt framtida barn. Nu är jag 24 år och har en akademisk utbildning, hunnit jobba ett par år sedan min examen, har en god inkomst, bra bostad och är gravid med mitt första barn! :)

• orolig2121

Jag tycker du låter vettig. Jag har inga problem alls med någorlunda tidiga aborter. De ska undvikas, men "bara" för att det finns medicinska risker för kvinnan, även om de är ganska små.

• orolig2121
    orolig2121 skrev 2014-02-28 02:02:17 följande:
    Jag tycker du låter vettig. Jag har inga problem alls med någorlunda tidiga aborter. De ska undvikas, men "bara" för att det finns medicinska risker för kvinnan, även om de är ganska små.
    Eller nja, jag har varit med om en abort och det finns definitivt fler anledningar att undvika dem. Det börjar hända saker med kvinnors kroppar omedelbart när de blir gravida. Även utan medicinska risker av själva ingreppet så tycker jag absolut aborter ska undvikas.
  • fluu

Jag tycker att det är bra att du tänker förnuftigt, men känner samtidigt att "aldrig säga aldrig". Framförallt inte att säga så till en kille och sedan kanske inte kunna eller vilja hålla det om du skulle bli gravid. Det är ganska ruttet även om det är killens ansvar att skydda sig själv.

Hade jag blivit gravid som 16-åring och haft ett bra förhållande så vet jag att jag hade behållt. Det där med abort var för mig känsligt förut. Det är det inte längre.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • LottaF

Jag tror att det viktigaste är att fundera på VAD man skulle vilja göra OM man blir gravid. På detta sätt finns redan en plan och man har alternativen mer klara än om man aldrig funderar på saken. Då slipper man iallafall att först fundera på om jag överhuvudtaget kan tänka mig abort och jag tror inte heller att en ev graviditet skulle förträngas/missas om man som tonåring kan/vågar prata med sina föräldrar . Samma sak att man måste veta att det finns inga skydd som ger 100% säkerhet utan risken finns att man blir gravid

Svar på tråden "Om jag som 16-åring blir gravid hade det blivit abort direkt." Tankar?