• QueenBeee

"Om jag som 16-åring blir gravid hade det blivit abort direkt." Tankar?

Jag tar detta kort och gott:
    Jag är 16 och tänker rent spontant att om jag någonsin skulle bli gravid i denna ålder - omständigheterna kvittar - så hade jag valt att ta abort med en gång, utan tvekan. Jag är väl medveten om att abort är ett känsligt ämne där man möter många olika åsikter, så jag undrar vad just du tycker om det här.

Vissa skäl är mer personliga än andra och adoption är inget alternativ.

Ja, jag vet att många tycker att abort = mord.

• Svar på tråden "Om jag som 16-åring blir gravid hade det blivit abort direkt." Tankar?
  • Queenie70

Bra tänkt. Barn ska inte ha barn. Och det säger jag trots att min egen morsa inte var mer än 16 när jag föddes.

• Roxanan

Kloka tankar. Barn ska inte ha barn, sen kan alla tonårsföräldrar skrika hur högt de vill att de minsann är såååå mogna. Som alla tongångar tror att de är.

Göteborgare i hjärtat
  • Lia och bäbisen

När jag var 15-16 så minns jag att min tanke var "blir jag gravid så är abort INTE det självklara valet". Jag anser än idag (31 år) att jag som 16-¨åring nog faktiskt hade varit kapabel att ta hand om mitt barn och nog gjort ett rätt bra jobb.
    Däremot hade jag antingen fått bo kvar hemma hos mina föräldrar, eller fått leva på alla möjliga bidrag... Naturligtvis, eftersom jag inte hade haft nån inkomst och antagligen inte pappan heller eftersom jag inte umgicks med så många som var så pass mycket äldre....
    Men rent "för barnet" och mig sjävl, så hade det nog funkat utmärkt.

• Tussans

Jag blev gravid trots preventivmedel när jag var 16. Jag gjorde abort, för mig var det inget snack om saken!

• Poff

Min åsikt är att man känner vad som är rätt först när man är där, är man med barn och känner att abort är rätt - då är det det och vice versa..

• hallontroll
    Poff skrev 2014-02-04 21:13:14 följande:
    Min åsikt är att man känner vad som är rätt först när man är där, är man med barn och känner att abort är rätt - då är det det och vice versa..

Problemet är med detta att oftast en 16 åring har inget eget hem , inga pengar , så hon väljer och hennes föräldrar för försörja barnet och delta barnuppfostran.
  • purple box

Mycket klokt.

Visst känner jag en del som fått barn som 16-17 åringar som det gått bra för... men själva hade jag aldrig velat ha barn så ung. Min mamma däremot tyckte att det med p-medel inte var så noga och om jag blev gravid skulle hon "ta hand om allt". Har nog henne att tacka för att jag knappt hade sex medan jag bodde hemma.

• Lindsey Egot the only one

Oftast tror man att man ska agera på ett specifikt sätt om man drabbas av något men det är stor skillnad på att tro och att verkligen veta. Men visst är det bra att du tror att du skulle göra en abort och det skulle nog för ditt egna bästa vara bra om du som 16 åring gjorde det. Men det betyder inte att det kommer vara det bästa valet för det vet ingen förrän efteråt.

Svar på tråden "Om jag som 16-åring blir gravid hade det blivit abort direkt." Tankar?