Ibland kan ett byte hjälpa. Ibland händer ingenting och ibland blir det värre. Jag tror att det bästa är att vänta och se ett tag, låt honom landa i den nya miljön där han trots allt bara varit ett halvår.
Visst kan det vara trots. Det kan också vara en reaktion på förändringen (en del barn tycker att det är jobbigt att byta miljö) eller så har han svårt att hitta kompisar som han trivs med och då blir det stökgänget istället. Men det kan snabbt ändras. För oss vuxna är det lätt att överblicka en klass, men för en sexåring kan många barn i den egna klassen fortfarande vara främlingar efter ett halvår. De kan vara i samma rum och veta vad den andre heter, men känner inte varandra än.
Lite tips:
Prata massor! Inte bara om bråken som varit, utan fråga vid helt andra tillfällen om skolan och kompisar. Passa på vid söndagsfrukosten eller så, en lugn stund frikopplad från skolan. Prata om vad man kan göra om kompisar busar eller när man själv blir arg. Läs böcker om konflikter och arga barn (fråga på biblioteket!), prata om texterna.
Hjälp honom att få ord på känslorna, ser ni någon gråta på TV så säg högt: "Oj, nu är han ledsen. Han gråter. Han känner sig kanske ledsen för att pappa gick". Sätt ord på dina egna känslor: "Nu känner jag mig lite stressad, nu när vi missade bussen. Men det kommer ordna sig, vi hinner ändå." Sexåringar känner massor av saker, men vet inte alltid hur de ska beskriva känslorna och vad de kan göra för att hantera dem.
Låt honom få vara liten när han vill! Föreslå att ni ska se Bamse-filmen och vill han inte så fine, men VISA att det är helt okej att vara liten när man är sex år.
När han är på sitt fina humör - passa på och ge honom massvis av tid och uppmärksamhet! Berätta att det är så trevligt (absolut inte att han är glad och snäll, för då kanske han skäms när han blir arg) men att göra saker med honom, att det var så mysigt att baka en kaka, att det är roligt att se hur han själv kan vispa smeten etc.
Var tydlig med vilket beteende som är OK och inte. Tala om vad du tycker om hans bus, var konsekvent, hjälp honom ur situationer han inte klarar. Blir det alltid bråk i hallen när ni kommer hem, prata med honom om bråken vid ett helt annat tillfälle. Tala om att det beteendet inte är OK och att ni måste hitta på ett alternativ. Föreslå någon lösning - att knäppa upp jackan redan i bilen så att det ska gå enklare i hallen eller vad som. Påminn vänligt innan ni går ur bilen. Vägrar han får han vänta tills alla syskon gått in, för syskonen ska inte behöva utstå utbrott i hallen. Det är inte OK. Säg det.
Identifiera problem - föreslå lösning (arbeta fram en lösning tillsammans med sexåringen) - hjälp barnet genomföra planen - vägrar barnet använda planen - rimlig konsekvens som hänger ihop med beteendet och går ut på att andra inte ska drabbas av hans dåliga humör. Han får t.ex. vänta till sist, komma sent till kalas, inte välja TV-program alls om han förstör syskonens TV-tid etc.