• Anonym (ledsen)

flickvänner till cannabisrökare

Nu har de tagit slut mellan mig och in pojkvänn.. Så jag undrar om detta är vanligt för dom som röker, men att de inte inser de själva.
    Han har blivit helt kall och bryr sig inte. 
    Han kan inte se saker från min synvinkel, han är lättretlig och väldigt off.
    skiter han bara i saker som att han har blivit apatisk. Visar inte ofta uppskattning. När vi har bråkat kan de gå flera dagar innan han hör av sig, blir alltid jag som får komma krypande fast de är han som gjort fel. vi har haft de jobbigt senaste men jag har försökt att anpassa mig. Han har så lätt för att skita i mig och de är så sårande.
    Så nu senast fick jag nog, han anklagade mig för 3 otroheter, vilket inte alls är sant. jag är jätte sårad att han gjort de, han hör inte ens av sig.

Jag önskar att detta berodde på rökat, men inser när jag skriver att han bara inte vågat göra slut... 

• Svar på tråden flickvänner till cannabisrökare
  • Anonym (missbrukare)

Det ligger ju tyvärr inom ramen för normalt beteende hos en missbrukare och naturligtvis måste det vara overhört tufft för en anhörig att behöva bevittna denna förändring. Drogerna ligger ju i fokus och de personliga relationerna får stå tillbaka. Har ni inte försökt få in honom på behandlingshem? Ibland fungerar det men tyvärr ofta blir det så att det blir in och ut på dessa hem. Jobbigt för anhöriga som bygger förväntningar som grusas om och om igen.
    Till slut om ingen förändring sker är det nog bäst att göra som du nu gör att lämna scenen och tänka på dig själv och ev barn så att ni inte knäcker er själva?
    Vad har ni försökt göra för att bryta missbruket?

• Anonym (ledsen)
    Anonym (missbrukare) skrev 2014-02-04 01:12:57 följande:
    Det ligger ju tyvärr inom ramen för normalt beteende hos en missbrukare och naturligtvis måste det vara overhört tufft för en anhörig att behöva bevittna denna förändring. Drogerna ligger ju i fokus och de personliga relationerna får stå tillbaka. Har ni inte försökt få in honom på behandlingshem? Ibland fungerar det men tyvärr ofta blir det så att det blir in och ut på dessa hem. Jobbigt för anhöriga som bygger förväntningar som grusas om och om igen.
    Till slut om ingen förändring sker är det nog bäst att göra som du nu gör att lämna scenen och tänka på dig själv och ev barn så att ni inte knäcker er själva?
    Vad har ni försökt göra för att bryta missbruket?
    Jag har inte ens tagit upp behandlings cenariet för honom. Han vill inte sluta. Han gillar sin livstil. Alla hans vänner röker och alla tycker de är ok. Men han kan inte förstå mig alls.. 
    Han ser sig inte som en missbrukare fast han har rökt i 10 år och sägert 3 joppar om dagen.. 
    Men han har ändrat sin personlighet. Han har blivit helt kall..
  • Anonym (missbrukare)

Ja men missbrukare har ofta svårt att se sina problem och svårt att ta till sig andras synpunkter. Om ingen förändringsvilja finns så är det rätt för dig att gå vidare vore faktiskt rent fel att stanna för du blir indirekt drabbad själv. Kanske också ekonomiskt drabbad, vet inte vad detta beroende kostar att hålla igång men gratis är det väl inte?
    Ja det är naturligt, daglig droganvändning leder till personlighetsförändringar och det är ingen miljö att leva i som anhörig. Han har kanske hamnat i dåligt sällskap men för den sakens skull får ju TS vara stark att lämna. Risken finns ju att TS själv råkar ut för snetändningar och ev misshandel. Du verkar ha gjort vad du kan men mer än så kan du ju inte göra. Du får tänka på att det är ditt liv också och det kan du inte spilla på någon som inte vill ta sitt ansvar.

Hur har drogerna påverkat er vardag? Er ekonomi? Relationer till andra?

• Anonym (@)

Väljer man förlorare får man också ta konsekvenserna av sitt val.

• Anonym (ledsen)
    Anonym (missbrukare) skrev 2014-02-04 01:34:34 följande:
    Ja men missbrukare har ofta svårt att se sina problem och svårt att ta till sig andras synpunkter. Om ingen förändringsvilja finns så är det rätt för dig att gå vidare vore faktiskt rent fel att stanna för du blir indirekt drabbad själv. Kanske också ekonomiskt drabbad, vet inte vad detta beroende kostar att hålla igång men gratis är det väl inte?
    Ja det är naturligt, daglig droganvändning leder till personlighetsförändringar och det är ingen miljö att leva i som anhörig. Han har kanske hamnat i dåligt sällskap men för den sakens skull får ju TS vara stark att lämna. Risken finns ju att TS själv råkar ut för snetändningar och ev misshandel. Du verkar ha gjort vad du kan men mer än så kan du ju inte göra. Du får tänka på att det är ditt liv också och det kan du inte spilla på någon som inte vill ta sitt ansvar.

Hur har drogerna påverkat er vardag? Er ekonomi? Relationer till andra?
    Jag måste gå vidare, men de är svårt. 
    Först tycket jag inte de va så jobbigt att han rökte. Men nu ser jag hur skev han är. Och de har tagit lång tid att inse. De känns aldrig som han är  "han när han" är pårökt hela tiden. Han känns inte äkta. Jag känner inte ens han riktiga person, då han alltid rökt under vårat förhållande. Så jag känner min lurad på flera år av mitt liv. de har inte påverkat min ekonomi då vi har inte har gemensam.. men visst kostar de för honom.. men han tycker de är värt de. 
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (@) skrev 2014-02-04 01:37:17 följande:
    Väljer man förlorare får man också ta konsekvenserna av si
    om man ändå kunde välja vilka man faller för
  • Anonym (missbrukare)

Kan han upprätthålla ett jobb trots missbruket? Nu är visserligen cannabis en lättare drog men i längre perspektiv påverkar nog den med vitala funktioner och sinnesstämningar.
    Har TS kunnat se förändringarna över tiden mot en otrevligare mer instabil personlighet eller har det kommit till mer på senare tid?
    Har hans beroende påverkat ditt egna mående? Blir belastningen tung för psyket..

• Anonym (ledsen)
    Anonym (missbrukare) skrev 2014-02-04 01:48:02 följande:
    Kan han upprätthålla ett jobb trots missbruket? Nu är visserligen cannabis en lättare drog men i längre perspektiv påverkar nog den med vitala funktioner och sinnesstämningar.
    Har TS kunnat se förändringarna över tiden mot en otrevligare mer instabil personlighet eller har det kommit till mer på senare tid?
    Har hans beroende påverkat ditt egna mående? Blir belastningen tung för psyket..
    Ja de har jag, han har förändrats en hel del. Han snöar in på mycket mera saker..
    Han har blivit avtrubbad. Han ser inte saker ur andras perspektiv. Vi kan sitta och diskutera i timmar och de slutar alltid med att han tycker jag är dumihuvudet som inte fattar.. FAST de är han som inte fattar! Han har inget djup längre. Allt bara kretsar runt honom och allt han gör är rätt. trodde aldrig att cannabiset skulle förändra en person så här.. han visar inget, inte vad han vill, inte vad han känner bara vad han tycker och så ska de vara. om man gjort något fel så ska man få lära sig en läxa och bli behandlad likadant fast de man gjorde inte va med mening.. otroligt jobbigt.. om jag gråter och försöker föklara så tycker han att jag bara ska sluta lipa. 
  • Anonym (@)
    Anonym (ledsen) skrev 2014-02-04 01:46:08 följande:

Man kan göra något åt det när man inser verkligheten. Eller vara mer selektiv och inte nöja sig med första bästa haschtomte.
  • Anonym (missbrukare)

Ja missbruket påverkar personligheten negativt men du skall inte lasta dig själv. Han bli kanske lite egocentrisk och ser samtidigt ned på dina synpunkter som mindre värda mot dennes visioner. Jo men det är ju så det är kring missbrukare. Jag har inom ramen för jobb haft en del att göra med missbrukare dock främst alkisar men det finns ju tangerande problematik som går igen inom alla missbruk.
    Jag kan ju se att TS inte mår bra av en sådan destruktiv miljö och att du gråter är väl också ett naturligt skeende, bra att få ut negativ energi och inte innesluta den i kroppen.

Har du inte sökt få hjälp av din killes familj? De borde ju vara engagerade för att få honom att sluta.

Har du vänner och egen familj som nu kan hjälpa dig i din svåra tid att komma bort från den här killen?

Tyvärr ser jag ingen lösning på ditt problem annat än att du flyttar och avslutar det här för annars kommer du bara sönderfalla själv och det är det inte värt. TS du är värd en bättre kille som ser dig och dina behov. Trist men sant.

Svar på tråden flickvänner till cannabisrökare