• kanelsnöret

Skriker vid matning

I september föddes vår lilla kille 5 veckor för tidigt. Första månaden sondmatades han och sen dess har vi kämpat för att få i honom mat. Som läget är nu (snart 5 månader gammal) så gallskriker han efter ca 60ml ersättning. Däremot om man går med honom så äter han någorlunda, står man stilla eller sitter blir han hysterisk. Vi har provat babysemp, babysemp lemolac, nan osv utan resultat. Sjukhuset säger som alltid "det kan vara så, det är normalt". I min värld anser jag att något borde vara fel, han ska ju inte behöva ha det så här! Han ligger under viktkurvan men följer nästan sin kurva. Han är även ofta förstoppad och om jag får tro så tror jag det beror på att tarmarna får för lite vätska och därmed "packar ihop allt". Finns det någon som haft samma problem? Vad gjorde du/ni för att det skulle bli bättre? Det här är första barnet och jag går snart i tusen bitar när jag inte vet vad som är fel.

• Svar på tråden Skriker vid matning
  • Yarrow

Har ni provat byta nappflaska? Han kanske inte gillar nappen bara, eller prova större hål? Han kanske blir frustrerad för att maten inte kommer tillräckligt fort?

Vår lilla strulade också ett tag och när jag tyckte att vi provat allt så visade det sig att vi gjorde ersättningen för kallt för hans smak. Han ville ha den på gränsen till för varm, hehe.

• kanelsnöret

Ja vi har provat olika flaskor och nappar också :( Just nu kör vi Mam antikolik och napp nr 2. Provade nr 3 förra veckan men den rann alldeles för fort. Vi har även provat olika temperaturer men märker ingen skillnad där heller. Man får lite lätt panik när man provar o trixar men inget hjälper :/

• Mullan

Ofta så kan dom ju inte hålla isär sug-bajs reflexen. Så det kan hända att han kanske vill bajsa när han äter men eftersom att han är förstoppad så gör det ont? Min dotter skrek efter mat ibland fastän det inte var längesedan senaste målet, och när jag ammade/gav flaska och hon började äta så gick det inte lång stund innan hon bajsade... Ger du nånting för magen? Det skadar ju inte att ge några teskedar vatten in emellan. Det kan oxå hjälpa mot gaser :)

• Noorpan

Har två döttrar födda 11 veckor för tidigt. Ena dottern betedde sig likadant samt att hon kaskadkräktes. Vi fick oxå höra att det var normalt (tom av läkarna på neonatal). Till slut hittade vien jätte duktig barnläkare. VisaVisade sig att dottern hade reflux (medicineras fortfarande med nexium),mjölkproteinallergi samt förstoppning (behöver ffortfarande äta lactulos 2 gånger dagligen). Allt vände för oss ca 1 dygn efter införandet av nexium samt byte av ersättning. Idag är hon 2 år och äter bra, bara hon tar sin nexium varje kväll :)

• kanelsnöret
    Mullan skrev 2014-02-04 01:01:32 följande:
    Ofta så kan dom ju inte hålla isär sug-bajs reflexen. Så det kan hända att han kanske vill bajsa när han äter men eftersom att han är förstoppad så gör det ont? Min dotter skrek efter mat ibland fastän det inte var längesedan senaste målet, och när jag ammade/gav flaska och hon började äta så gick det inte lång stund innan hon bajsade... Ger du nånting för magen? Det skadar ju inte att ge några teskedar vatten in emellan. Det kan oxå hjälpa mot gaser :)

Vi har provat messmör som funkade i början.
    Nu har vi gått tillbaka så han får lactalos på morgonen.
    Vatten mellan måltiderna eller att pausa i måltiden :)?
  • kanelsnöret
    Noorpan skrev 2014-02-04 06:37:18 följande:
    Har två döttrar födda 11 veckor för tidigt. Ena dottern betedde sig likadant samt att hon kaskadkräktes. Vi fick oxå höra att det var normalt (tom av läkarna på neonatal). Till slut hittade vien jätte duktig barnläkare. VisaVisade sig att dottern hade reflux (medicineras fortfarande med nexium),mjölkproteinallergi samt förstoppning (behöver ffortfarande äta lactulos 2 gånger dagligen). Allt vände för oss ca 1 dygn efter införandet av nexium samt byte av ersättning. Idag är hon 2 år och äter bra, bara hon tar sin nexium varje kväll :)

Vår kille har aldrig haft problem och spytt mycket. Kan nog räkna på två händer hur många gånger han har spytt sen han föddes :/
    Hans pappa är dock också för tidigt född och han opererades för magmunnen tidigt men han kräktes jättemycket.

Kan mjölkproteinallergi visa sig på andra sätt än utslag?

Är så trött på att ingen tar det på allvar, att man bara ses som en nojig småbarnsförälder.
    Man ser alla andras bebisar som är nöjda, äter och skiter som dom ska och vår vill knappt äta.

• Noorpan

Min dotter hade inga utslag som visade på mjölkproteinallergi och jag minns inte hur de kom fram till det. Men just det att din bebis skriker och slutar äta vid 60 ml tycker jag stämmer bra in på reflux (det är inte alla som kaskadkräks). Men jag är ingen läkare :) Minns att vår tös åt mellan 30-60 mm och sen började skrika. Vi gick också runt under matningen. Man kunde även känna ibland hur maten liksom åkte "hiss" i henne innan hon kräkte. Vilka tider...vi hade en matbunke framme varje gång hon matades för att försöka "fånga" maten som kom upp igen.
    Förstår frustrationen över att inte få hjälp. Vi kämpade med neo, barnakuten i Malmö och barnavårdscentralen innan vi hittade vår favoritläkare i Lund som också direkt hittade felet.

• Mullan

En tesked före och en tesked efter :) men sedan kan man ju ge lite vatten att dricka lite då och då oxå. Dock inte för mycket eftersom att det inte ska ersätta något mål :)

• kanelsnöret
    Noorpan skrev 2014-02-04 22:03:26 följande:
    Min dotter hade inga utslag som visade på mjölkproteinallergi och jag minns inte hur de kom fram till det. Men just det att din bebis skriker och slutar äta vid 60 ml tycker jag stämmer bra in på reflux (det är inte alla som kaskadkräks). Men jag är ingen läkare :) Minns att vår tös åt mellan 30-60 mm och sen började skrika. Vi gick också runt under matningen. Man kunde även känna ibland hur maten liksom åkte "hiss" i henne innan hon kräkte. Vilka tider...vi hade en matbunke framme varje gång hon matades för att försöka "fånga" maten som kom upp igen. Förstår frustrationen över att inte få hjälp. Vi kämpade med neo, barnakuten i Malmö och barnavårdscentralen innan vi hittade vår favoritläkare i Lund som också direkt hittade felet.

Tack snälla snälla för ditt svar! Opereeades hon för reflux eller räckte det att sätta in nexium? Vad gjorde dom för att komma fram till att hon hade det? förstår inte varför det ska vara så svårt att få hjälp :( på torsdag ska vi dock göra en extravägning och får vi ingen remiss in till Gävle då såfår jag ta och skriva en egen
  • kanelsnöret
    Mullan skrev 2014-02-05 00:32:11 följande:
    En tesked före och en tesked efter :) men sedan kan man ju ge lite vatten att dricka lite då och då oxå. Dock inte för mycket eftersom att det inte ska ersätta något mål :)

Vatten gick inte alls, han bara spottade ut o kväljde :( Börjar mer och mer tro att det kan vara reflux som Noorpan säger, har grävt x antal timmar i googles arkiv och mycket stämmer in Så nu är det dags att ta på sig boxningshandskarna och slåss lite. Tack för alla råd :)!
  • Mullan

Ja allt är ju värt ett försök iaf :)
    Hoppas att ni kommer underfund med vad det är. Det är ju svårt med barn när dom inte kan berätta:/

• Valkyria75
    Noorpan skrev 2014-02-04 22:03:26 följande:
    Min dotter hade inga utslag som visade på mjölkproteinallergi och jag minns inte hur de kom fram till det. Men just det att din bebis skriker och slutar äta vid 60 ml tycker jag stämmer bra in på reflux (det är inte alla som kaskadkräks). Men jag är ingen läkare :) Minns att vår tös åt mellan 30-60 mm och sen började skrika. Vi gick också runt under matningen. Man kunde även känna ibland hur maten liksom åkte "hiss" i henne innan hon kräkte. Vilka tider...vi hade en matbunke framme varje gång hon matades för att försöka "fånga" maten som kom upp igen.

Förstår frustrationen över att inte få hjälp. Vi kämpade med neo, barnakuten i Malmö och barnavårdscentralen innan vi hittade vår favoritläkare i Lund som också direkt hittade felet.

Får man fråga vad den läkaren heter?
  • Noorpan

De tog inget test på vår dotter för att kolla refluxen. Barnläkaren tyckte bara att det passade in på vår dotter efter vad jag berättade :) Tösen äter 5 mg nexium utrört i lite vatten. Gavs med medicinspruta när hon var bebis. Nu dricker hon själv ur liten kopp. Fick prova zantac först via neo men det hjälpte inte. Det tog verkligen bara ett dygn efter insättandet av nexium till vårt liv vände efter flera månader av skrik. Vi har provat en gång i halvåret att sätta ur medicinen men då slutar hon att äta sin kvällsvälling. Blir så ledsen att höra att det ska vara så svårt att bli betrodd och att det inte är normalt att ha det så. Hoppas ni får hjälp. Lycka till!

Svar på tråden Skriker vid matning