Inlägg från: lundalina |Visa alla inlägg
  • lundalina

Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?

GalerieMaeght skrev 2014-02-02 11:23:25 följande:
    Man kan vända på det också: Människor breder ut sig på områden som från början är djurens/ människor har manipulerat miljön och det ekologiska systemet så att det inte finns tillräckligt med mat för, i detta fall, lejonen.

Ja exakt, det är det som är orsaken
  • lundalina
    EnAnonumius skrev 2014-02-02 11:37:09 följande:
    Jag håller med. Inte om insekterna utan om att det är fel att jämföra delfiner med skadedjur.

Jag undra bara när genomsnitts människan skall inse att mänskligheten är denna planets största verkliga skadedjuret.

Ja
  • lundalina
    AnnaKaffekanna skrev 2014-02-02 11:56:37 följande:
    Människor som plågar djur, oavsett om det är en delfin eller något "äckligt" djur, äcklar mig något fruktansvärt. Är så sjukt less på hur människan tycker sig ha rätten att bestämma över allt på denna jord.. Även att föda upp djur som sedan ska leva enbart för att sedan serveras på människors tallrikar.. Nej usch.. så fel..

Dödar du aldrig?
  • lundalina
    AnnaKaffekanna skrev 2014-02-02 12:12:06 följande:
    Nej. Inte medvetet iaf.. Och jag skulle aldrig aldrig aldrig plåga ett djur. Oavsett om det är en fästing eller ett annat djur.

Vad gör du om du får en fästing på dig?
  • lundalina
    AnnaKaffekanna skrev 2014-02-02 12:22:52 följande:
    Har inte haft någon sedan jag var barn.. Vet inte vad man ska göra med dom men jag vill inte döda den. Ännu mindre plåga den. Har hört om folk som doppar dom i bakpulver eller vad det var och sen brände den.. Hemskt..

Nej fy, bränna kan man ju inte göra. Men ta bort dem måste man ju, och ofta går de ju sönder då
  • lundalina
    GalerieMaeght skrev 2014-02-02 14:41:19 följande:
    Om jag svarar på din fråga (fast att det inte var mig du frågade) så skulle jag inte döda fästingen, utan försöka få bort den från min kropp på något vis, MEN tråden gäller väl inte huruvida man skulle döda ett djur eller inte, utan om man skulle PLÅGA ett djur (beroende på vilken sorts djur det är). Som människa dödar man ju massor av djur varje dag genom att gå på marken, dammsuga, köra bil (t ex smådjur som flyger mot vindrutan) m m. 

Sant
  • lundalina
    Schack73 skrev 2014-02-02 13:49:00 följande:
    Fästingar "ska" man bränna. Ett av de få sätt man vet säkert att de dör. De ska vara riktigt envisa och svårdödade..

Annars är jag emot att plåga djur, även getingar och andra småkryp.

Kan man inte bara slänga ut dem?
  • lundalina
    AnnaKaffekanna skrev 2014-02-02 13:07:37 följande:
    Vi har en fästingborttagare som vi fick av min mamma. Den liknar ett betalkort med en springa i ena hörnan. Då ska visst hela fästingen komma ut med en gång. Men vad man ska göra med den sen vet jag inte. .

Släppa ut den?
  • lundalina
    petersson skrev 2014-02-02 14:48:14 följande:
    Varför skulle man vilja plåga någon? Verkar ju helt sjukt..

Många verkar tyvärr njuta lite av att ta kål på vissa djur, typ fästingar
  • lundalina
    Fagerlund skrev 2014-02-02 16:06:41 följande:
    Det är alltid mest synd om söta djur, exempelvis rådjur. Många människor bespottar säljakt, samtidigt som dom mumsar på en kyckling.

Hur tänker dom?

Exakt!
  • lundalina
    Minniemousemommy skrev 2014-02-02 18:45:26 följande:
    Jag anser inte att insekter är djur. Inga däggdjur får dock dödas enligt mig. Jag äter vissa boskapsdjur, kyckling och fisk. Resten behöver jag inte. Jag tycker dock att man aldrig ska plåga någon levande varelse, varken det är en geting eller en hund. Men jag dödar insekter, låter dom bara inte lida. Råttfällor tycker jag dock ska vara ofarliga för råttorna, det är hemskt annars. Jag hatar dessutom all jakt. Alligatorjakt, älgjakt, delfinjakt osv jag hatar de alla. Enda gången jag dödar en insekt är dom den skadar mig eller inkräktar i mitt hus. Om jag någon gång skulle döda ett djur, så är det enbart för att det djuret innebär livfara för mig. Men då ska det gå snabbt, inga varelser ska som sagt lida.Så svar på din fråga är: NEJ, Det är inte okej att plåga någon.

Insekter är väl djur?
  • lundalina
    Minniemousemommy skrev 2014-02-02 21:11:31 följande:
    Nej. Insekter är insekter. Dödar man tex en spindel eller silverfisk så blir det nästan inget kvar där man dödade den. Dom verkar inte ha inälvor eller ens blod. Förstår inte hur dom kan leva ens.. Men nej, jag anser inte att insekter är djur. Det tycker jag är som att tycka att virus är djur, eller bakterier är djur.

Dem har blod, men det är genomskinligt, inte rött
  • lundalina
    OLilly skrev 2014-02-02 22:39:15 följande:
    Håller med om att vid fästing går gränsen.

Djur och insekter har vi inte rätt att döda även om människan bara tar sig den rätten.

Djuren ska inte plågas utan dödas snabbt när de ska slaktas för föda. 

• lundalina
    Fagerlund skrev 2014-02-02 21:37:41 följande:
    Jag skulle heller aldrig plåga djur. Men jag dödar och äter djur, liksom du gör. 

Jagar du?
  • lundalina
    Astarte skrev 2014-02-03 07:58:51 följande:
    Självklart ska inget djur plågas, och jag skulle aldrig kunna göra det heller. Kommer det in insekter till mig släpper jag ut dem istället för att döda dem. Jag tycker att det är så synd om dem, även om de är små.

• lundalina
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-03 09:01:32 följande:
    Själv skulle jag utan tvekan ta död på löss om jag fick det eller döda mjölbaggar om jag fick det i skafferiet. Men jag skulle aldrig döda ett däggdjur, det känns helt fel!

Men vad är egentligen skillnaden?
  • lundalina
    OLilly skrev 2014-02-03 11:16:44 följande:
    Vad var kul med inlägget?

Jag tryckte fel smiley! Jag menade tumme upp!
  • lundalina
    Fagerlund skrev 2014-02-04 11:27:45 följande:
    Insektsmyckel - en sån man får på IKEA.

Trodde det hette insex
  • lundalina
    Zoja skrev 2014-02-05 21:24:58 följande:
    Nej, det är absolut inte okej att plåga djur, oavsett vilken ras det är.

Blir så jävla förbannad på folk som tror att det är okej att plåga insekter och liknande smådjur bara för att de är.. Ja vadå? Små? 

Får man slå ihjäl dem?
Svar på tråden Är det mer ok att plåga djur man inte tycker om?