• schmek

hur ofta pumpa??!

Hej :) hur ofta pumpade respektive ammade ni för att få upp mjölkproduktionen som, för min del, känns som om den är på noll just nu? Har äntligen börjat få lillan att acceptera brösten igen, men känns inte som att jag har någon mjölk kvar.

• Svar på tråden hur ofta pumpa??!
  • Pandamamma79

Jag pumpade inga speciella tider. Dock blev jag ombedd att amma varannan timme ett tag med första för att hon inte gick upp i vikt. Då ökade min mjölkproduktion på bara någon dag...

• schmek

Åh, okej.. ja jag har haft rejäla problem med allt som har med amning och göra! Just nu är det tuttvägran :/ med flaska blir hon supernöjd, men vid tutten suger hon 3-4 tag och blir sen förbannad för att det inte kommer tillräckligt. Men vill få upp produktionen innan jag utesluter flaskan helt :) annars kommer hon inte få i sig mat :(

• schmek

Förlåt om jag bombar dig med frågor nu ;) men kan jag känna något hopp även om det knappt kommer något när jag pumpar? Har både el- och manuell pump, och bägge ger samma resultat. Enstaka sprut i början, och sen dropp-dropp..

• Pandamamma79

Hmm, ja det kan ju vara så för vissa! För mig kom det ju inom någon dag. Just då pumpade jag inte utan bara ammade varannan timme dygnet runt...så jag vet inte hur mycket som kom ut i mängd.

Men jag pumpade innan denna period och efter och det var verkligen skillnad. Minns inte mängd exakt tyvärr...det var några år sedan!

Kämpa ett tag till...dock finns det ju de som mjölken sinar på tidigt och det är inget att göra åt. I det fallet vet du ju att hon gillar flaska och det är ju bra!

Hur gammal?

• Litet My

Har du provat att handmjölka? En del bröst släpper inte mjölk till en pump. För mig fungerade det, dessutom kände det smidigare än att sitta med pumpen.

• schmek

Hon blir 6 veckor nu på torsdag! Ja jag får fortsätta med pumpen ett tag till då... Handmjölka går ibland, enstaka sprut i början och sen rinner allt bara över fingrarna :p så det är ingen mjölk som jag kan spara! Dock kanske det också ökar produktionen!

• Alexi

Ts har du testat att mjölka igång brösten med fingrarna innan du ger henne bröstet? För det där att hon blir arg efter 3-4 tag beror säkert på att hon inte har tålamod att vänta på utdrivningseffekten så om du snabbar på det åt henne går det kanske bättre.

För att öka produktionen är det bästa att amma så ofta du kan. Pumpmängden säger inget om mjölkmängden i stort, tänk på drt.

• iknasi
    schmek skrev 2014-02-01 22:01:43 följande:
    Åh, okej.. ja jag har haft rejäla problem med allt som har med amning och göra! Just nu är det tuttvägran :/ med flaska blir hon supernöjd, men vid tutten suger hon 3-4 tag och blir sen förbannad för att det inte kommer tillräckligt. Men vill få upp produktionen innan jag utesluter flaskan helt :) annars kommer hon inte få i sig mat :(

Jag pumpar då min dotter vägrade ta bröstet ..:/ nappflaska förvärrar amningen kan jag iaf säga. Har dom vant sig vid nappflaska dvs få allt serverat så vill dom inte ta bröstet sen. Jag ha försökt sedan hennes födelse i ca 6 veckor, hon vägrar..
Svar på tråden hur ofta pumpa??!