• beijer

amning kost jobb

Hej
    Ja helammar min dotter som är 3 månader.
    O nu är d så att jag ska ev börja jobba 2 kvällar i veckan.
    Om min sambo då ger henne ersättning då kommer våran amning förstöras?
    Vill amma ett tag till.

Sen undrar ja d där mä kosten o amma.
    Jag har ändrat min kost nu efter nyår.
    Har väldigt mycket över vikt. Har gått ner 4,5 kilo sen 1 januari. Jag äter men har minskat på portionerna. Äter mig mätt o äter när ja är hungrig.

Frukost talrik gröt
    Lunch tex kött sås grönsaker utters lite pasta potatis ris
    Mellan mål en knäckis mä ett glas yoghurt eller två frukter beror på hur hungrig ja är
    17-18 middag typ samma som på lunch eller köttfärs sås lr något sånt

20-21 knäckis utan smör mä makril o glas yoghurt

Så dricker jag massor mä vatten
    Ett-tcå glas mjölk om
    Dagen.
    Är detta bra o äta så ? Innan åt ja mer onyttigare
    Vill gå ner i vikt men inte snabbt o ja behöver d då ja ledgångs reumatism o belastar mina leder så med min över vikt.

Cyklar på
    Min obitreak 20 min varann dag. Ibland varje dag.

Kan man göra så här ?

• Svar på tråden amning kost jobb
  • Dixie

mina barn har fått ersättning och ammats och det fungerade bra!

• kranial

Har du en bröstpump så kan du ju pumpa ur och din sambo kan ge henne och fylla upp med ersättning om bröstmjölken ej räcker. Sen så tar du med dig pumpen till jobbet och pumpar efter några timmar. Jag gjorde så med mitt förra barn och det fungerade fin fint. Nu har jag ett till barn på 3,5 månad och ska jobba på söndag. Om en månad ska jag åka bort i fem dagar utan barn. Det är lite meckigt men går :)

• beijer
    kranial skrev 2014-01-30 22:42:32 följande:

Har du en bröstpump så kan du ju pumpa ur och din sambo kan ge henne och fylla upp med ersättning om bröstmjölken ej räcker. Sen så tar du med dig pumpen till jobbet och pumpar efter några timmar. Jag gjorde så med mitt förra barn och det fungerade fin fint. Nu har jag ett till barn på 3,5 månad och ska jobba på söndag. Om en månad ska jag åka bort i fem dagar utan barn. Det är lite meckigt men går :)

Har ingen bröst pump. Vad ska man köpa för någon?

När ska jag pumpa ut d te henne så hon har så hon klarar sig?
  • beijer
    Dixie skrev 2014-01-30 22:33:10 följande:

mina barn har fått ersättning och ammats och det fungerade bra!

Hur ofta ? Fick dom ersättning ?
  • Prutt

Amningen kan förstöras av flaskmatning, men ert barn är så pass stort att risken nog är rätt liten. Sen är en annan risk att barnet inte tar flaskan, så prova innan så att ni vet att det funkar om ni inte redan gjort det.

Beträffande viktnedgången så är det bra att inte minska i vikt för snabbt, eftersom miljögifter finns lagrade i kroppsfettet och går ut i blodet och över i mjölken när man gör av med det. Detta gör inget så länge det inte handlar om för stora mängder, men att hårdbanta är inte bra. Man brukar rekommendera att gå ned max 0,5-1 kg i veckan. Sen om du tränar också kommer du minska mer i fettprocent för varje kg än någon som inte tränar, så då ska du kanske snarare försöka sikta på 0,5 kg i veckan än 1. Annars låter det ju bra, det du äter, och eftersom man oftast går ned som snabbast den första månaden så är det inte säkert att du behöver förändra något. Men fortsätter du gå ned i vikt i samma takt så får du kanske lägga till ett litet extra mellanmål eller så, så att det inte går allt för snabbt.

• kranial

Jag har en Avent som jag är nöjd med. En del går ju inte ned i vikt när dom ammar, jag är en sådan. Har inte gått ned mkt sedan förlossningen, 3,5 mpnad sedan. Jag äter bra, tränar och tar hand om mig. Men icke. Samma sak var det med mitt andra barn, så därför så är jag inte så brydd trots att det stundtals är väldigt frustrearande

• Dixie
    beijer skrev 2014-01-30 23:08:40 följande:
    Hur ofta ? Fick dom ersättning ?
    det var lite olika - men om jag missa rätt oftast ett mål per dag blev ersättning. 
  • Dixie
    Dixie skrev 2014-01-31 10:35:12 följande:
    det var lite olika - men om jag missa rätt oftast ett mål per dag blev ersättning. 
    minns rätt - ska det ju stå
  • beijer
    Prutt skrev 2014-01-30 23:44:23 följande:

Amningen kan förstöras av flaskmatning, men ert barn är så pass stort att risken nog är rätt liten. Sen är en annan risk att barnet inte tar flaskan, så prova innan så att ni vet att det funkar om ni inte redan gjort det.

Beträffande viktnedgången så är det bra att inte minska i vikt för snabbt, eftersom miljögifter finns lagrade i kroppsfettet och går ut i blodet och över i mjölken när man gör av med det. Detta gör inget så länge det inte handlar om för stora mängder, men att hårdbanta är inte bra. Man brukar rekommendera att gå ned max 0,5-1 kg i veckan. Sen om du tränar också kommer du minska mer i fettprocent för varje kg än någon som inte tränar, så då ska du kanske snarare försöka sikta på 0,5 kg i veckan än 1. Annars låter det ju bra, det du äter, och eftersom man oftast går ned som snabbast den första månaden så är det inte säkert att du behöver förändra något. Men fortsätter du gå ned i vikt i samma takt så får du kanske lägga till ett litet extra mellanmål eller så, så att det inte går allt för snabbt.

Pratade mä Bvc om d idag om att börja hobba. O hon trodde inte heller att d skulle påverka. Men hon sa man vet aldrig. O sen sa hon att snart så börjar man juh mä lite Smakisar o sen kanske lite gröt så då kommer produktionen minskas ändå o så.

Men måste testa flaska först. Men när bör ja göra d? O mä ersättning lr pumpa.

Ska väga mig imorgon igen o se om vikten påverkas mer. Men har inte gått ner många kilo till d känner ja.

Har idag tagit prover för min sköldkörteln så får se om den kanske spökar för mig.

Ja har inte heller gått ner innan när ja ammat. Men har nu börjar äta bättre så kanske därför. Har en fusk mä godis i veckan annars äter ja hela tiden som ja skrev. Känner mig nöjd på äta d.

Tack för hjälp
  • beijer
    kranial skrev 2014-01-31 08:32:30 följande:

Jag har en Avent som jag är nöjd med. En del går ju inte ned i vikt när dom ammar, jag är en sådan. Har inte gått ned mkt sedan förlossningen, 3,5 mpnad sedan. Jag äter bra, tränar och tar hand om mig. Men icke. Samma sak var det med mitt andra barn, så därför så är jag inte så brydd trots att det stundtals är väldigt frustrearande

Är det en sån hand pump lr eltrisk.
  • mammalovis

Jag har också använt en Avent manuell pump, men även cylinderpump, men det var först vid 6 månader med första barnet så då var ju amningen väl etablerad då hon åt mycket på nätterna med 1-3 timmars mellanrum. Men se att barnet tar flaska det kan ju ta lite tid. Vill du ge bröstmjölk så låt pappan testa för bebisen vet ju var mjölken finns och det är ju inte i flaskan ...

Svar på tråden amning kost jobb