• Anonym (blä)

Löshår, är det bara jag som tycker det är äckligt.

Ja är det bara jag som tycker det känns väldigt fel att ha avklippt hår från en kvinna som förmodligen är tvungen att sälja lite av en kropp för att ha råd att leva. Finns det ingen som granskat hur det egentligen går till från att klippa av det på kvinnan till att det ligger i förpackningen.

Killar vad tycker ni om kvinnor som bär löshår?

• Svar på tråden Löshår, är det bara jag som tycker det är äckligt.
  • Modernmom

Nej, eftersom jag ser ut som en jävla spetälsk utan det, så väljer jag att älska det! Har aldrig känt mig så kvinnlig som med mitt hår!

• taquine

Håller med dig TS, tycker det är skitäckligtKräks min dotter brukar strö sitt här hemma imellanåt och jag kväljs bara av att se det och nej jag vill inte veta var det kommer ifrån. (mushår från Indien?)

Jag älskar att du älskar mig som jag älskar mig
  • Heidi 603

Det beror ju helt och hållet på hur man ser det :) Vissa barn/vuxna som kanske har cancer vill ju se fina ut och väljer då att ha långt fint hår, medans andra kanske bara vill ha mer volym och tjockt hår. Jag har haft löshår med keratin vax och det är något jag aldrig gör om! Lät mitt hår växa och nu har jag det kanske 20 cm ifrån rumpan :) 

• Anonym (blä)
    Heidi 603 skrev 2014-01-29 12:38:30 följande:
    Det beror ju helt och hållet på hur man ser det :) Vissa barn/vuxna som kanske har cancer vill ju se fina ut och väljer då att ha långt fint hår, medans andra kanske bara vill ha mer volym och tjockt hår. Jag har haft löshår med keratin vax och det är något jag aldrig gör om! Lät mitt hår växa och nu har jag det kanske 20 cm ifrån rumpan :) 
    Jo självklart ska det ju finnas peruker och sånt, men om alla kvinnor ska ha bara för att dom inte orkar spara ut sitt egna eller ha lite tunnare hår så blir det ju plötsligt masspruduktion. 

Tycker bara så synd om kvinnorna som måste offra från sin egen kropp för att vi "rika" ska kunna vara lite fina.
  • Protes

Löshår?....det bevisar bara att man inte klarar av att skaffa eget hår! Jag skulle hellre ha kort eller tunt hår som är mitt eget än att gå runt med "en protes"! Själv har jag sparat mitt hår långt ner på ryggen, det har tagit flera år, men det är iallafall mitt eget!

• sextiotalist

Jag har inte ens reflekterat över saken.
    Jag misstänker att löshåret är konstgjort, eftersom äkta hår är en bristvara och i första hand går till peruker.

• Anonym (sherlock)

Det mesta håret är nylon. Annars är det vanligt att indiska kvinnor klipper sig för att offra till gudarna, så de snaggar sig ändå och tjänar en hacka på det. Inte alls stackars svältande barn som rakas för att få mat för dagen.
    Äckligt? Hår är hår, så länge det är tvättat kvittar det väl om det är ditt eller nån annans?

• Modernmom

Protes, alla kan inte vara duktiga och spara ut! Läs på lite innan du spottar ur dig strunt.

• fluu

Äckligt tycker jag inte att det är, förstår inte riktigt grejen bara. Oavsett om det är äkta eller fejk.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • SpanskaFlugan
    Anonym (blä) skrev 2014-01-29 12:31:11 följande:
    Ja är det bara jag som tycker det känns väldigt fel att ha avklippt hår från en kvinna som förmodligen är tvungen att sälja lite av en kropp för att ha råd att leva. Finns det ingen som granskat hur det egentligen går till från att klippa av det på kvinnan till att det ligger i förpackningen. Killar vad tycker ni om kvinnor som bär löshår?

Dagens Nyheter hade ett långt reportage om det i DN i Världen för två år sedan. Tydligen kommer nästan allt hår från ett tempel i Indien ditt indiska kvinnor offrar sitt hår. Det sorteras och tvättas där, sen går det mesta till Italien där det görs i ordning och färgas och sedan säljs runt om i världen.
  • Mrs Moneybags
    SpanskaFlugan skrev 2014-02-01 21:19:24 följande:

Dagens Nyheter hade ett långt reportage om det i DN i Världen för två år sedan. Tydligen kommer nästan allt hår från ett tempel i Indien ditt indiska kvinnor offrar sitt hår. Det sorteras och tvättas där, sen går det mesta till Italien där det görs i ordning och färgas och sedan säljs runt om i världen.

Precis, men det finns även ryskt och sydamerikanskt hår mm.
    Folk som har lite pengar och snabbväxande, bra hår säljer det till hårbranschen och får en struntsumma eller ingenting för det (de som donerar till tempel i Indien, t ex).

Jag tycker personligen inte att det är äckligt, men jag tycker det skulle kännas olustigt att gå runt med en annan människas hår på mitt huvud. Men det är ju inte konstigare än att ha andra främmande material i/på kroppen i form av lösnaglar, lösögonfransar, plasttuttar osv.

Men det är inte min grej. Jag har tur at ha tjockt, långt hår av naturen.
  • Protes2

Modern-mom, HUR kan det vara strunt. Tänk efter nu, INNAN du skriver den här gången. Många, jag skulle säga, majoriteten av skandinaver kan inte få långt hår, googla själv, rent biologiskt, utan får en viss hårlängd. Det är fakta. Så hur i hela friden kan det då vara strunt? Kan man rent biologiskt sett INTE få eller klarar av att få långt hår, utan MÅSTE köpa någon annans avklippta hår för att lyckas få lite längd, JA DÅ ÄR DET en form av protes. Hade alla kunnat få långt hår bara SÅDÄR, ja då hade ju alla haft det. Då hade det inte funnits löshår att köpa billigt på tex tradera. Det hade endast funnits löshår i form av peruker för film/teater eller för dem som haft canser. Resten av befolkningen hade haft sitt egna hår. Det hade inte varit det här "överflödet" av löshår, att typ alla har det idag (ja löshår syns, även om ett proffs satt i det så försvinner inte "skarven" mellan det egna korta håret och det långa fejkhåret. Det syns på alla. Kanske ej på bild då håret ligger blixt stilla, men så fort man rör på sig och håret likaså, så kommer det att synas. Att tro något annat är naivt.

Sen kan ju jag tycka att gällande "alla inte kan vara duktiga och spara ut" som du säger är lite lögn. Det beror ej på det, det handlar ej om de inte kan vänta på att håret växer, De klarar inte av att få längre pga av biologiska faktorer, så att säga att man inte orkar spara ut är många ggr inte sant. Låt det växa bara. Ha håret uppsatt under tiden liksom. Hur svårt är det?
    Jag tycker även att det är en viss saknad av karaktär om man är så pass lat, att man inte orkar vänta på att håret ska växa. Ja är medveten om att ett långt naturligt välskött hår tar tid. Man ska sköta det på ett bra sätt. Men om man nu inte orkar (eller klarar av det uppenbarligen) så ÄR det ju brist på karaktär. Om man inte orkar, utan hellre sjunker långt och köper någon ANNANS avklippta hår, ja det säge rju sig självt. Det kan man inte släta över med att säga "alla kan inte vara duktiga och spara ut".
    Läs på SJÄLV, innan DU spottar ur dig skulle jag säga.

• Jennie med ie

Äckligt? Nej det har jag inte känt. Utgår dessutom från att de flesta extensions jag ser är av syntetiskt hår.

Däremot tycker jag ofta det är fult. Dels för att det är tydligare än bäraren vill att håret inte är deras egna, kanske främst för att det ÄR just syntetiskt, och dels för att fästena ofta syns. 

• Anonym (Inte lathet)
    Protes2 skrev 2015-05-04 09:33:30 följande:

Modern-mom, HUR kan det vara strunt. Tänk efter nu, INNAN du skriver den här gången. Många, jag skulle säga, majoriteten av skandinaver kan inte få långt hår, googla själv, rent biologiskt, utan får en viss hårlängd. Det är fakta. Så hur i hela friden kan det då vara strunt? Kan man rent biologiskt sett INTE få eller klarar av att få långt hår, utan MÅSTE köpa någon annans avklippta hår för att lyckas få lite längd, JA DÅ ÄR DET en form av protes. Hade alla kunnat få långt hår bara SÅDÄR, ja då hade ju alla haft det. Då hade det inte funnits löshår att köpa billigt på tex tradera. Det hade endast funnits löshår i form av peruker för film/teater eller för dem som haft canser. Resten av befolkningen hade haft sitt egna hår. Det hade inte varit det här "överflödet" av löshår, att typ alla har det idag (ja löshår syns, även om ett proffs satt i det så försvinner inte "skarven" mellan det egna korta håret och det långa fejkhåret. Det syns på alla. Kanske ej på bild då håret ligger blixt stilla, men så fort man rör på sig och håret likaså, så kommer det att synas. Att tro något annat är naivt.

Sen kan ju jag tycka att gällande "alla inte kan vara duktiga och spara ut" som du säger är lite lögn. Det beror ej på det, det handlar ej om de inte kan vänta på att håret växer, De klarar inte av att få längre pga av biologiska faktorer, så att säga att man inte orkar spara ut är många ggr inte sant. Låt det växa bara. Ha håret uppsatt under tiden liksom. Hur svårt är det?
    Jag tycker även att det är en viss saknad av karaktär om man är så pass lat, att man inte orkar vänta på att håret ska växa. Ja är medveten om att ett långt naturligt välskött hår tar tid. Man ska sköta det på ett bra sätt. Men om man nu inte orkar (eller klarar av det uppenbarligen) så ÄR det ju brist på karaktär. Om man inte orkar, utan hellre sjunker långt och köper någon ANNANS avklippta hår, ja det säge rju sig självt. Det kan man inte släta över med att säga "alla kan inte vara duktiga och spara ut".
    Läs på SJÄLV, innan DU spottar ur dig skulle jag säga.

Du vet att håret går av hos alla efter en viss längd?  Hur långt ett hår kan bli är därmed olika mellan kvinnor. Alla kvinnor kan inte heller få tjockt hår utan det beror på gener hur många hårsäckar man får. Kvaliteten på håret kan också variera stort. 

Jag är en av de som har oturen att mitt hår går av efter skuldrorna, och det finns inget i världen (tro mig jag har provat allt i närmare 10 år). Förutom det drabbades jag även av genetiskt håravfall redan efter 25 års ålder, så mitt hår är kanske 1/3 del av normal tjocklek. Mina hårstår är så tunna att frisören kallar det babyhår.

Jag provade löshår för att få en del volym. Längden är jag åtminstone okej med. Tro mig att frisören förstod mig fullständigt när jag sade att jag ville ha löshår, och det beror knappast på lathet, för jag kan lova att du hade gråtit om du hade haft mitt hår. Har dock valt att ta bort det för några år sedan då jag tyckte att det syntes för ofta och var dessutom väldigt dyrt. 

Jag tror nog de flesta väljer att ha sitt egna hår om det är möjligt. Det är inte direkt osynligt med löshår, rätt obekvämt och dessutom dyrt eftersom man måste göra om det ofta.

• Anonym (Inte lathet)
    Jennie med ie skrev 2015-05-04 13:51:29 följande:

Äckligt? Nej det har jag inte känt. Utgår dessutom från att de flesta extensions jag ser är av syntetiskt hår.

Däremot tycker jag ofta det är fult. Dels för att det är tydligare än bäraren vill att håret inte är deras egna, kanske främst för att det ÄR just syntetiskt, och dels för att fästena ofta syns. 

Det finns både syntetiskt och äkta hår. Det äkta ser såklart mer naturligt ut men är mycket dyrare. Fästena ska göras om efter 2-3 månader allteftersom det egna håret växer. 

Jag tror däremot att det riktiga håret säljs mest utav hos frisörer.

• Glinda från Oz
    Heidi 603 skrev 2014-01-29 12:38:30 följande:

Har man cancer (eller tappar håret av annan orsak) kan man inte ha löshår, man fäster löshåret på håret som redan finns.
  • Akatand

Så länge personen tvättar håret och byter ut det i rätt tid är jag okej med det.

• Påven Johanna II
    Anonym (blä) skrev 2014-01-29 12:41:36 följande:
    Jo självklart ska det ju finnas peruker och sånt, men om alla kvinnor ska ha bara för att dom inte orkar spara ut sitt egna eller ha lite tunnare hår så blir det ju plötsligt masspruduktion. 

Tycker bara så synd om kvinnorna som måste offra från sin egen kropp för att vi "rika" ska kunna vara lite fina.
    Jag använder det inte själv och tycker sällan att det ser värst lyckat ut på de som gör det men jag tycker inte att det är äckligt på något sätt.

Själv "offrar" jag från min egen kropp varje gång jag går till frisören. Fast jag får förstås betala för att göra det.
Svar på tråden Löshår, är det bara jag som tycker det är äckligt.