Först vill jag bara säga: Fint att en kvinna utan lust startar en sådan här tråd, annars verkar det mest vara deras män som vill diskutera sin partners ovillighet. Tycker också det är allmänt befriande med uttalanden som "sex är överskattat" och "förstår ärligt talat inte vitsen" – inte för att jag egentligen har något emot sex i sig, men för att ämnet är så fruktansvärt uttjatat. Överallt talas det om hur viktigt sex är, att man ska ligga med varandra så mycket och så ofta som möjligt, att man ska sätta sex högst upp agendan för annars är man inte en normal, frisk, lyckad och lycklig människa. Så fort man går in i ett förhållande kommer kravet om bra, mycket och härligt sex som ett brev på posten, plus att såväl staten som kapitalet öser sexpropaganda över oss hela tiden – det skapar en jäkla stress och press och det är inte så konstigt om man tappar lusten bara av det.
Själv har jag haft både stor och liten lust, det har varierat väldigt mycket under mitt liv, och numera är jag övertygad om att lusten till sex hänger ihop med allt annat runt omkring. Det vill säga, den påverkas av mitt liv i övrigt, min partner, relationen jag är i, stämningar runt omkring, känslor av trygghet, tillit, öppenhet, frihet osv. Och, TS, du frågar "Hur ökar jag min lust?" och mitt tips är att börja utforska den på egen hand till att börja med. Testa med att fantisera, onanera, läsa, se på bilder (porr går helt bort i min värld, men det finns ju andra erotiska bilder om man inte gillar sådant) och se vad som händer, vilka känslor som dyker upp. Det kan hända att du märker att du blockerar dig själv på olika vis, att du får diverse tankar som stör dig i dina sexuella känslor, men i så fall kan du bara helt enkelt låta dem vara där, titta på dem, fundera över vad de handlar om och varför de finns där. De kan i så fall leda dig vidare på vägen, tänker jag.