• LisenLi

hobbyföretag

Hej

Jag tillverkar produkter som jag sålt till vänner och så men vill nu utveckla det lite mer men är ännu inte redo att starta eget företag. Jag tänker mig då att "starta" hobbyföretag och se hur det utvecklar sig med inkomster och liknande och jag har ngr frågor kring detta.

Om man vill registrera företagsnamnet (för att skydda inför ett ev utvecklande till "riktigt" företag) kan man göra detta trots att man bara har ett hobbyföretag? Domännamn inför hemsida är redan fixat.

Hur är det att vända sig till tex verksamt.se för hjälp och info när man har hobbyföretag, känns som de riktar in sig mest på riktigt företagande, tex är det ngn idé att gå på "starta eget dag" någon som har erfarenhet?

Ngt mer man ska tänka på? Eller någon som har erfarenhet och bra tips att ge?

Tack

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-27 15:48
    Just det. är det bra att ha separat konto för verksamheten för att lätt skilja på pengarna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-27 16:11
    ok ursäkta hobbyverksamhet menar jag naturligtvis.

• Svar på tråden hobbyföretag
  • Nyfikna72

Vet inte riktigt om du har koll på, skillnaderna ens? Jag råder dig att läsa på lite. En hobbyverksamhet kan man driva utan att regga den på nåt vis men man ska ju deklarera som vanligt och det är precis samma regler som för enskild firma. Reggar du ditt företag så blir det typ ingen skillnad. Ditt domännamn skyddar ingenting. Det är ju bara en adress på internet.

• Wik

Tänk på att om du har ett domännamn och inte registrerat företag så är det inte säkert att du kommer ha rätt att använda domännamnet. Antingen om det redan finns ett företag med det namnet eller om det startas upp ett..
    Det är dessutom inte säkert att namnet går igenom om du väl vill registrera det och starta på riktigt, det är tydligen rätt få som får igenom sitt första namnförslag. 

• nanneN

Finns tyvärr inget som heter "hobbyföretag". Antingen har du ett företag, eller så har du inte.
    Vissa skillnader finns ju på bla enskild firma, handelsbolag och aktiebolag, men oavsett typ så är det "riktiga" företag.
    För att registrera företagsnamnet behöver du en f-skattsedel, och då är det alltså ett "riktigt" företag redan.

Men det låter som om en personlig firma skulle kunna vara något för dig. Läs på lite så du förstår skillnaderna mellan olika bolagsformer och vad det innebär, eller varför inte gå en av kurserna du nämner?

• LisenLi
    Nyfikna72 skrev 2014-01-27 15:51:22 följande:
    Vet inte riktigt om du har koll på, skillnaderna ens? Jag råder dig att läsa på lite. En hobbyverksamhet kan man driva utan att regga den på nåt vis men man ska ju deklarera som vanligt och det är precis samma regler som för enskild firma. Reggar du ditt företag så blir det typ ingen skillnad. Ditt domännamn skyddar ingenting. Det är ju bara en adress på internet.
    Jag kanske var lite otydlig, vet att man kan driva hobbyföretag utan att registrera men jag vill ju skydda namnet om jag utvecklar hobbyn till företag, speciellt som jag redan har domännamn, vill ju inte behöva skaffa nytt, så därför undrar jag.
  • Kjell2
    LisenLi skrev 2014-01-27 16:01:43 följande:
    Jag kanske var lite otydlig, vet att man kan driva hobbyföretag utan att registrera men jag vill ju skydda namnet om jag utvecklar hobbyn till företag, speciellt som jag redan har domännamn, vill ju inte behöva skaffa nytt, så därför undrar jag.

Ta och registrera ett företagsnamn, det kostar inte många kronor.
  • Nyfikna72

Det finns bara det alternativet att regga företag......ditt domännamn har ingenting med saken att göra. Nån annan kan ta samma namn men olika ändelser för jag antar att du inte köpt alla varianter? Reggar du prylboden.se så kan nån annan ta prylboden.com

• sportpappa

Om du driver en verksamhet med självständighet, varaktighet och vinstsyfte så måste du starta ett företag. Du får inte välja.
    Det kostar väldigt lite att starta en enskild firma och du får flera fördelar jämfört med en hobbyverksamhet. Det kan kännas lite bökigt med bokföringen, men man lär sig ganska snabbt.

• LisenLi

Jag kommer antagligen inte tjäna ngt på det och gör allt på fritiden, det är väl då man har hobbyverksamhet? Skillnaden mot nu är att jag vänder mig mer utåt till folk jag inte känner personligen och därför vill strukturera upp det med hemsida och så.

• Kjell2
    LisenLi skrev 2014-01-27 16:18:22 följande:
    Jag kommer antagligen inte tjäna ngt på det och gör allt på fritiden, det är väl då man har hobbyverksamhet? Skillnaden mot nu är att jag vänder mig mer utåt till folk jag inte känner personligen och därför vill strukturera upp det med hemsida och så.

Vid en viss punkt, vet inte rikigt när blir du redovisningskyldig. Sen dyker momskrav upp någon stans också.

Gör du vinst börjar det bli tal om skatt också.

Kan vara idé att du läser på lite eller  går någon kurs om enskild firma.
  • Nyfikna72

Snårig gränsdragning, gör man saker åt kompisar för tji och ingenting är det en sak men har man hemsida och ämnar sälja saker så är det nog vinstsyfte och då är det företag som gäller. Jag antar att du inte gör nånting för att vara snäll? Tror inte riktigt skatteverket tolkar i dina banor även om du inte mot förmodan tjänar nåt, du har liksom ändå ett syfte med att sälja mer.

• Nyfikna72

Och en annan sak, kör du på med hobbybiten och skatteverket ändock tycker att du nog drviver företag så kan du bli skönstaxerad. Då räknar de vad du skulle kunna tjäna i ett liknande företag och det kan röra sig om mycket pengar. Sen blir det upp till dig att bevisa att så inte är fallet.

• LisenLi
    Många pysslar och gör saker för att det är kul men blir det för mkt pyssel och för många saker kan man inte behålla dom och då säljer man lite. Finns hur många som helst därute som gör så. Det man tjänar går ju till material och omkostnader.

Svar på tråden hobbyföretag