• evaoregon

Till USA med visa gett av medicinska skäl?

Den summan tror jag att det blir väldigt svårt att leva på och jag tror inte att man kan få visum enbart för att man har ett barn med autism.  

Är det vanliga kommunala skolor som du menar?  För det finns även en del privata skolor som oftast är mycket dyra.  De kommunala skolorna är oftast bäst i områden där det också är dyrt att bo.  

Hur mycket sjukförsäkring kostar är svårt att säga, men jag tror att det är svårt att klara sig på den summan även om man inte tänker på sjukförsäkring.  

• evaoregon

Jag bor i USA sedan många år tillbaka och här i Oregon där jag bor är den lägsta lönen $ 9.10 dvs cirka $ 18 928 per år vilket är ungefär 121 741 svenska kronor (det motsvarar ungefär vad du skulle ha per månad och år).  Fast att leva på det tror jag inte är lätt och så tillkommer dessutom kostnad för sjukförsäkring.

Vad är det för skolor som du tänker på?  Typ kommunal eller privat?  Jag har barn i public schools som motsvarar den kommunala skolan och när det gäller skolor så är det viktigt att se till att man bor i ett bra område och där är som sagt bostäderna oftast dyra.  Det har funnits och finns barn med autism i barnens klasser, men jag vet inte om jag anser att det gått så jättebra för de barnen.  Jag vet ett par barn som fick byta skolor för det funkade inte för dem i den vanliga kommunala.  

När det gäller visum så brukar man se till att man har tillräckligt med pengar för att försörja sig och det tycker jag verkar tveksamt. Då gäller det mest turistvisum.  Ett autistisk barn tror jag inte är tillräckligt skäl att få flytta hit. Flytta hit pga medicinska skäl tror jag mer gäller om man har en sjukdom som kräver behandling, t ex ovanlig form av cancer, och då får man visa att man kan försörja sig, betala för behandlingen och sedan får man flytta hem igen så fort behandlingen är klar.

Är det kommunala skolor som du avser så betalas de ju av skattebetalarna och jag tror inte att man är intresserad av att ge visum till de som så att säga har tänkt sig "gratis" skolgång.  Gäller det privata alternativ så är de dyra och inte något som du kan betala för med de inkomster som du har.  

• evaoregon
    yndra skrev 2014-01-31 21:51:51 följande:
    Jag bor i usa och aven om Obamacare har gjort forsakringarna billigare och statliga skolor ar gratis sa blir 10.000 lite att leva pa. Fast det ar klart jag bor I en av de dyraste delstaterna.

Da du inte kan ansoka om anhorigvisa sa kan du ju testa lotteriet som halls varje ar, Det finns visum for humanitara sjal men autism hor dock inte dit utan det ar krig o dyl..
    Ja, green card lotteriet kan nästan alla prova, men det har varit tal om att det kommer att försvinna.  Om det fortsätter så kan man anmäla sig igen i oktober i år.  Fast problemet där är att man måste visa att man kan försörja sig så då måste man relativt snabbt skaffa ett jobb om man vinner för jag tror inte att 10 000 kr i månaden anses som tillräcklig inkomst av myndigheterna.  
  • evaoregon
    Kari001 skrev 2014-03-04 00:33:24 följande:
    Ang försäkring

Min syster som bor i London betalar 1000 kr i mån för en väldigt dålig försäkring i svenska mått.
    Hon tecknade en svensk för 1300/år (sjuk o olyx) med kravet att hon måste åka fram o tillbaka en gång per år.
    Kanske kan det vara något även för er då obamacare verkar ganska dyrt

Skicka PM vid intresse
    Det största problemet är nog inte försäkringen utan att få visum att bo här i USA överhuvudtaget.
  • evaoregon
    gagarin skrev 2014-01-27 10:25:46 följande:
    arv har jag en månadsinkomst på lite över 10000 kr. Kan två personer leva på det i USA - utan att behöva bo i de värsta områdena? För om jag lovar att inte ta något avlönat arbete borde det väl vara lättare för mig att ordna visum?
    Hur funkar det med arvet?  Hur länge har du en månadsinkomst på lite över 10 000 kr?  
Svar på tråden Till USA med visa gett av medicinska skäl?