Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Bostad och bostadspolitik - Hur kommer det sig...?

Det enda som fungerar fullt ut på en ickefungerande bostadsmarknad, är om vi själva/staten fyller de behov som saknas, allt annat är dömt att misslyckas.

Det är likadant med alla grundbehov som finns och som ska tillgodoses i en väl fungerande välfärd.
    Det privata varken kan eller vill fylla behoven, så vi måste själva ta hand om det som inte det privata vill/kan göra, eller som inte är lämpligt att det privata får möjlighet att lägga sig i.

Ett lands välfärd som inkluderar alla invånare, beror alltid på hur väl fungerande och hur stark dess ryggrad är.
    Börjar vi låta det privata gnaga på ryggraden så kommer alltid bristningar i välfärden att uppstå, vilket vi ser tydligt i Sverige idag.

Privata vinstdrivande företag kan ha hur goda avsikter som helst, men kraven på vinst som kommer från dess ägare, dom gör att företagen inte kan eller ges möjligheter att uppfylla de krav, som vi alla har rätt att ställa på en välfärdsstat.

Att tro att det privata kan hantera allt, är lika dumt som att tro att vi/staten kan göra det, vi måste helt enkelt fördela åtagandena rätt. 

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-12-20 17:27:47 följande:
    Javisst, för om folk inte har tak över huvudet och inte har råd med vad som finns så blir det ändå ett problem som kommer att drabba hela samhället, även stat, kommun och företag...problem som kommer att kosta...
    Det svåra är att övertyga medborgare och makthavare om det, för det är inte direkt så att det går att bevisa med uträkningar i konkreta siffror.
    Det går alltid att "motbevisa" med andra beräkningar och andra argument, så det blir lite av ett moment 22, och många ggr med användandet av en politisk ideologi som ska övertyga om att just den är rätt lösning.

Ändå har vi i Sverige klarat av det rätt bra, ingen kan påstå nåt annat.
    Synd bara att vi låtit bostadsproblemet få bli så stort, och det håller jag Alliansen ansvariga för, även om S åxå har sin skuld i det.

Men Alliansen borde aldrig under sina 8 år vid makten, ha envisats med att hävda att det privata skulle lösa bostadsbyggandet.
    Dom måste ha sett att det nästan bara blev bostäder för de välbärgade som uppfördes, och att det bara blev ett större och större bostadsproblem, under all den tid dom satt vid makten.

Och jag har svårt att förstå att dom inte fick igång ett byggande värt namnet under sina 8 år, när den här regeringen lyckats med det på bara 1 enda år.
    Så märkvärdig är inte den här regeringen, att dom på nåt magiskt vis kan få saker att hända, jag menar, även Alliansen måste ha haft kunnandet att få igång byggandet av bostäder.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-12-19 09:59:01 följande:
    Ta gärna bort regleringar och krav så kostnaderna fö att bygga kna gå ned men det är ju inget som sker i en handvändning.

Ska det byggas relativt snabbt så är det antingen fullt pris eller subventioner som gäller.

Jag kan inte se att kommunen skall subventionera borendet för några få genom att ge bort mark som de annars kan få intäkter för. Intäkter som kan användas i verksamheten. Men all mark säljs ju med en detaljplan så kommunen har den kontrollen över vad som händer med marken.
    Flash Gordon skrev 2016-12-21 13:02:17 följande:
    Krav av typen handikappanpassning, bullerkrav, miljökrav, krav på arbeträtt och lönenivåer osv. Allt kostar. Allt kan givetvis motiveras utfrån någn slags utgångspunkt men kanske är det dags att prioritera om?

NCC försökte bygga en "husfabrik" en gång i tiden. Hus på löpande band inomhus. Som bilar. De anställde då arbetslösa industriarbetare eftersom det var en helt ny typ av process och ett helt nytt tänk som krävdes. Något industriarbetarna kunde redan.

Då slog Byggnads till och hotade med strejk på andra NCC-byggen.

Det visade sig nämligen att industriarbetarna gick på industriavtalet vilket gav mindre än Byggnads avtal.

Så där rök de jobben och den möjligheten till att förbilliga processen. Facket var helt enkelt inte beredda att släppa makten om processen även fast det nu var en fabrik snarare än ett bygge. 

Så det där med konkurens ger inte så mycket så länge alla har samma krav på sig och så länge som alla inovativa idéer att förbilliga processen stoppas.

Vad som skall göras har komunen koll på via detaljplanen men när det skall göras kan de eventuellt bli bättre på att styra, som du skriver. Oklart om det är helt möjligt enligt lagar och regler, dock.
    Vad är det du vill eg?
    Ska vi försämra det löntagarna en gång förhandlat sig till, och varför ska vi bygga undermåliga boenden som inte kan användas av alla?

Klarde inte NCC att förhandla sig till ett avtal, då var det knappast mycket till företagsidé att värna om.
    NCC är så stora och ett bra företag att dom lätt hade kunnat komma överens med facket, så jag tror det ligger mer bakom än vad du för fram.
    Är det det här du menar? http://www.nyteknik.se/bygg/halften-far-ga-fran-ncc-s-husfabrik-6412829

Tvärtemot dig så tycker jag det är bra att kommuner släpper sin mark till byggande.
    Det kan ibland vara enda sättet att få någon att bygga, och speciellt när kommunen själv inte har råd att uppföra det, vad det nu kan vara, som ska byggas.
    Men dom ska givetvis inte släppa till mark som anses värdefull av kummunens invånare, alltså sån mark som nyttjas av alla för t.ex rekreation, och/eller mark som är av högt naturvärde, eller annat som gör det befogat att bevara marken fri från byggande.

Vi har så gott om plats att bygga på i Sverige, att det aldrig finns fog att ta mark i anspråk för byggnationer, som kummuninvånarna vill behålla orörd.
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-12-21 15:14:23 följande:
    Jag vill ingenting i sammanhanget.

Jag bara pekar på konflikterna mellan önskemålen om fort och billigt och verkligheten med de krav som finns.
    Ja permaneta bostäder tar tid att få på plats, och måste få ta tid.
    Det är för dyrt att begå misstag, så inga fler betongklossar med ogenomtänkta närmiljöer som skapar segration, tack

Billigt initialt kan det heller aldrig bli när vi bygger för framtiden.
    Därför måste vi/staten själva ta hand om det byggande som inte ger en snabb avkastning, alltså det som det privata inte vill hålla på med.
    Det byggandet får vi sätta på skattsedeln, och se som en investering för kommande generationer.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-12-21 17:03:38 följande:
    De flesta politiker förstår det nog, men man vill ju inte alltid använda sig av sitt förstånd som politiker, det beror ju på hur det passar ens syften.
    Ja, och det är jag den 1:e att beklaga, för jag kan omöjligt förstå, när nån p.g.a en politisk ideologi sätter käppar i det egna hjulet.
  • Världsmedborgare
    Bakslag skrev 2016-12-21 22:45:47 följande:
    Varför måste alla bo i Göteborg och Stockholm?

Det är fint och jobben finns där säger många. Men, man måste sitta i bilköer eller åka kollektivt med en massa förkylda puckon varje dag.

Varför inte angripa problemet i sin linda!

Måste alla företag ha sina anställda att sitta på ett kontor tillsammans varje dag? Kan inte folk med dagens teknik sitta lite varstans i landet och sluta påverka miljön varje dag genom att resa till kontoret,

På köpet får vi en levande landsbygd.
    På köpet slipper vi bygga ringleder runt fjollträsk för miljarder
    På köpet kanske vi får tiden med våra barn istället för i en bilkö.

Hur många av dagens yrken kräver att man absolut måste sitta på plats varje dag?

Utnyttja hela landets resurser!
    Inte för att jag lyssnade så noga, men jag tror det var det som Löven pratade om under sitt Jultal, att flytta/skapa fler jobb utanför storstadsområdena.
  • Världsmedborgare
    Bakslag skrev 2016-12-21 23:22:48 följande:
    Det gjorde han säkert men jag skrev en långt brev till landbygdsbygdminister Bucht där jag föreslog lite åtgärder istället för snack... Fick inget svar av gubben!

Kortfattat handlar det om att man ser till att ungdomar som måste lämna landsbygden för att studera kan återvända hem efter studier och börja betala skatt i sin kommun där de fram till de lämnade för högskolan bara har kostat kommunen pengar.

Varför inte ge de stora företagen rabatt på anställningar som ligger i hemmet utanför strostadsområdena. Varför inte tvinga företag till att ge ett skäl varför ett möte inte kan hållas interaktivt. Inget skäl, direkt en miljöbot!
    Jag jobbade en gång på ett företag där man skulle skapa ett hållbart företag.
    Man ville att de anställda skulle komma med förslag.

Stora grejer va:

Skriva ut dubbelsidigt
    Porslinsmuggar istället för plast

Men för helvete, se till att utnyttja teknik som redan finns och slopa alla möten som inkluderar resor. Se till att folk inte reser till jobber varje dag istället.

Allt detta är fan så mycket viktigare än att södra länken blir bygd
    Jag bara håller med.., nu blev du allt förvånad!

Jag har faktiskt tjatat en hel del om det du tar upp i nån annan tråd, minns inte vilken.
    Men så värst mycket medhåll fick jag inte, när jag påstod att det i dag inte finns några direkt hållbara argument för att företag måste finnas i storstäderna.
    Bl.a för att ny teknik gör det möjligt att  förlägga jobben nästan var som helst i Sverige, eller åtminstone delar av versamheten i ett företag.

Ställ krav på att företagen som vill etablera sig där det t.ex saknas bostäder, nödvändig service och infrastruktur, att dom måste vara med att betala för det, så ska du få se hur lättvindigt dom etablerar sig på annan ort.
    Alltså där det redan finns dom sakerna eller enkelt kan ordnas fram, men som p.g.a utflyttning inte längre används fullt ut.
  • Världsmedborgare
    Butterscotch skrev 2016-12-22 08:39:28 följande:
    Nu har jag inte läst alla era inlägg i den här tråden, så jag må ha missat något. Tyckte dock att ovan uttalande var intressant och vill fråga: är det självklart att alla boenden (inga ska vara undermåliga förstås = man ska inte behöva bli sjuk eller frysa t ex) ska kunna användas av alla? Om ja, varför är det i så fall självklart? 
    I ett välfärdsland som Sverige är det för mig en självklarhet att ingen ska undantas p.g.a av handikapp när boenden projekteras.
    Jag pratar alltså här om nyproduktion, vid renovering eller liknande måste det förstås kunna göras undantag.
    Det är inte alltid som det rent praktiskt går att anpassa alla boenden så dom fungerar fullt ut för handikappade, eller så kan dom vara skyddsvärda av div orsaker, t.ex att dom är K-märkta.

Och idag så tänker nog få ens på att det är handikappanpassat, eller utfört så att det lätt kan ändras till det. 
    Det är ju inte så att lägenheter ska se ut som vårdsalar, utan det mesta, för att inte säga allt, avser tillgänglighet.
    Att tillgängligheten är god, tycker säkert alla bara är bra, trånga trapphus, dörrar och hissar, höga trösklar, avsaknad av eller knöligt placerade eluttag och liknande, har säkert de flesta av oss svurit över nån gång.

Anpassning: goo.gl/DiHPY2

Och påståendet som ibland framförs, att det skulle vara fördyrande, det tror jag inte alls på.
    Det påståendet gällde förstås tidigare, för då fanns inte produkter med de mått som behövs för att t.ex rullstolar skulle kunna användas i en lägenhet, byggstandarden och byggtekniken såg annorlunda ut än idag.

Men i nutid, så är det snarare så att att det är billigare att bygga handikappnassat, allt som behövs finns i standards ortimentet.
    Och med öppnare planlösningar så minskar materialkostnaderna, så det uppväger troligen den merkostnad som ev tillkommer senare, för lösningar som är väldigt speciella och individanpassade.
    ---------------------------
    Har jag missat nåt du vill ha svår på, så fråga igen.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-12-22 10:15:42 följande:
    Man kan bara konstatera att det är nästan mer regel än undantag numera. Förbi är den tid och borta är de politiker som faktiskt såg Sveriges, svenskt samhälles och svensk befolknings bästa för ögonen på både lång och kort sikt. Nu är det bara snabba ideologipoäng och noll långtidskonsekvenstänk som gäller.
    Och det värsta av allt, politiker m.fl makthavare verkar se alla dessa pajas-konsulter och utredare, som några slags gudar som måste tillfredställas och följas till varje pris.
    Att vi gräsrötter tar oss för pannan och protesterar mot uppenbara felaktigheter verkar sällan nå fram.
    Så när det senare konstateras, efter att miljonerna av våra skattepengar fått rulla fritt åt alla håll, att det inte alls blev bra, om det ens blev nåt alls.
    Då jävlar ska det bortförklaras och skyllas ifrån sig, och givetvis så har plötsligt alla ansvariga drabbats av kollektiv minnesförlust.

• Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-12-22 10:02:10 följande:

Långt ifrån alla kan jobba hemifrån. Chaufför, polis, sjukvård, byggndsarbetare, fastighetsskötare, lärare, bitiksbiträde, mekaniker...

Fast jag som är lantis, måste själv vara allt det där idag och lite till, då allt är nerlagt eller har flyttats till "stan".., och jag jobbar ju nästan alltid hemifrån.

• Världsmedborgare
    Bakslag skrev 2016-12-23 00:10:58 följande:
    Har du fått någon batong,siren och polissticker till bilen skickad på posten än?  

Jag väntar fortfarande på mitt survivalkit...
    Jag ska leta fram grabbens gamla leksaker, tror det ska finnas nåt där som skrämmer bajset ur buset..
    Sen sen ska jag sätt upp en hemsk lapp med flera Död och texten, Varning för frugan, det kommer garanterat att avskräcka alla från att göra nåt dumt {#emotions_dlg.djavulsk}
Svar på tråden Bostad och bostadspolitik - Hur kommer det sig...?