Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Frustrerad över iPad-användande

Ja, filmer, paddor och smartphones är farligt "bra" barnvakter, vilket säkert får många föräldrar att tillåta tittande och spelande mer än de egentligen vill, och samtidigt drabbas av dåligt samvete...

Vi har en liten kille på 3 år och 3 månader. Han gillar vår IPad, och använder den gärna.
    Men han är inte "besatt" av den så att han måste ha den varje dag. Inte än, i alla fall...
    Vissa dagar glömmer han den, medan andra dagar är han mer sugen. Så vissa dagar måste vi begränsa honom. För det ser jag som en självklarhet att man ska göra som förälder.
    Visst hade det varit fint att kunna ha paddan liggande, fritt tillgänglig, som alla andra leksaker och inte behöva ha speciella restriktioner just kring den. Men det funkar, som bekant, sällan. Dragningskraften är för stor...

Men vår son får använda den max 1 timme per dag. Ibland blir det ingenting, ibland 20-30 min, medan vissa dagar blir det en timme, och då bryter vi.
    Vi bestämmer i förväg, att "nu får du sitta en liten stund, tills det är dags att äta/gå ut/bada" etc. Funkar oftast bra.

Det finns mycket bra med en IPad. Många bra spel. Jag ser ju hellre att sonen spelar på den, än att han bara sitter och tittar på Youtube eller SVTPlay, eftersom det senare är mer passivt. Och enligt forskningen så vet man att TV-tittande/film i alltför stor dos kan ha negativ effekt på små barn.

Hur gamla är dina barn?

Svar på tråden Frustrerad över iPad-användande