• Anonym (andra gången)

Missfall igen.... Hur orkar man?

Det här verkar vara ett forum för mig, har precis fått mitt andra missfall . Hade i slutet av förra året ett i vecka 12, blev snabbt gravid igen men även den här gången slutade det i missfall, nu i vecka 7.

Vet att ni är många där ute som fått flera missfall och jag undrar bara hur tusan ni orkade gå vidare?

Just nu känner jag bara för att skita i allt, jag orkar inte mer. Samtidigt vill jag ju så gärna ha ett till barn. Fick höra vid mitt första missfall att det inte var så vanligt med två missfall i rad och att det säkert skulle gå bra nästa gång men så blev det ju inte alls . Nu känns det nästan som att det inte är någon idé att bli gravid igen för det lär väl bli missfall det också. Vill så gärna ge mitt barn ett syskon och få ha en liten på mitt bröst en gång till men det känns så hopplöst.

Någon som kan komma med peppande ord? Någon som haft två missfall efter varandra och sen lyckats tredje gången?

• Svar på tråden Missfall igen.... Hur orkar man?
  • Anonym (Ida)

Hej! Och en stor syrkekram till dig! Hjärta

Jag vet precis vad du går igenom eftersom jag själv har haft två missfall på rad. Det är jättejobbigt och sorgligt att gå igenom och man tror att man aldrig kommer få ett barn. MEN... Tredje gången gillt för min del. Nu är min son snart 3 år, hade en helt komplikationsfri graviditet med honom! Så ge inte upp kära du! Det är superjobbigt nu, men det kommer bli bra, det är jag övertygad om!

Lycka till!! {#emotions_dlg.flower}

• Kasperina

Jag fick två mf före första barnet, och sedan ytterligare ett mellan första och andra barnet.
    Efter mitt andra mf ville jag först ge upp, men sen träffade jag min gudson som var 3 månader och tänkte om. Mitt mantra under tredje graviditeten var "efter tre mf får man utredning".
    Jag har läst att risken för ett mf är ca 20%, två i rad är ca 10% och tre i rad är ca 2%

• Lillium

Förstår precis hur du känner dig. Har nyligen haft två missfall på rad (det senaste i vecka 9) och jag kände verkligen att jag inte skulle orka med att gå igenom allt igen. Det låter klyschigt men det blir lättare med tiden. Jag är jättejätte nyplussad nu men väljer att bara tänka positivt. Som det skrivits tidigare så är risken för 3 ggr på raken väldigt liten och det försöker jag bära med mig.

Ta dig tid att sörja och ta hand om din kropp, gör sånt som får dig att må bra och ta nya tag när du känner att du är redo. Stort lycka till Hjärta

• Anonym (andra gången)

Tack för era svar!

Det känns så dubbelt just nu... Samtidigt som jag tvivlar på att det kommer lyckas nästa gång så vet jag ju att det funkat tidigare. Jag har jag ju ett barn så varför skulle det inte gå en gång till? Skulle kanske behöva ta en paus och låta kroppen återhämta sig lite men samtidigt önskar jag att mitt barn ska få ett syskon i hyfsat nära ålder och då kanska man ska försöka snart igen i alla fall?

Uppskattar statistiken, den ger visst hopp men man vågar ju inte riktigt tro på att man inte tillhör de där få procenten som får ett tredje missfall.

• Maggis01

Om du är hyfsat ung är det nog bara ren otur att du fått två missfall i rad. Själv var jag närmare 40 när jag fick mina två missfall och det kändes väldigt hopplöst. Men efter att ha tagit både progesteron (pga åldern) och trombyl (blodförtunnande)under den tredje graviditeten fick vi till sist vår älskade dotter, men det var 9 månaders helvete tyvärr. Var så rädd hela tiden. Mitt tips är att när du blir gravid, försök få trombyl som hindrar att det blir blodproppar i livmodern och prata sedan med en mödravårdspsykolog under graviditeten. Det var väldigt skönt att få prata av sig emellanåt om alla tankar och all ångest jag hade. 

Hoppas allt funkar bra nästa gång!

Kram

• Anonym (Vet vad du menar)

Alla procent angivelser ska du nog strunta i, går. Det bra så går det bra! Det har jag och min man fått lära oss 11 mf sen fick vi vår dotter, 3 mf och nu Jag gravid i v13! Så vi får se! Slappna av! Jag vet att det är svårt och känns överjävligy, Men du kan inte göra något för att förhindra mf! Men du får heller inga barn om du inte vågar försöka igen!

• Anonym (andra gången)
    Maggis01 skrev 2014-01-27 09:35:27 följande:
    Om du är hyfsat ung är det nog bara ren otur att du fått två missfall i rad. Själv var jag närmare 40 när jag fick mina två missfall och det kändes väldigt hopplöst. Men efter att ha tagit både progesteron (pga åldern) och trombyl (blodförtunnande)under den tredje graviditeten fick vi till sist vår älskade dotter, men det var 9 månaders helvete tyvärr. Var så rädd hela tiden. Mitt tips är att när du blir gravid, försök få trombyl som hindrar att det blir blodproppar i livmodern och prata sedan med en mödravårdspsykolog under graviditeten. Det var väldigt skönt att få prata av sig emellanåt om alla tankar och all ångest jag hade. 

Hoppas allt funkar bra nästa gång!

Kram

Är 29 så borde inte ha åldern emot mig. Hoppas att jag helt enkelt haft otur och att det inte något annat fel.

Härligt att det gick bra för er till slut!
  • Anonym (andra gången)
    Anonym (Vet vad du menar) skrev 2014-01-27 10:56:21 följande:
    Alla procent angivelser ska du nog strunta i, går. Det bra så går det bra! Det har jag och min man fått lära oss 11 mf sen fick vi vår dotter, 3 mf och nu Jag gravid i v13! Så vi får se! Slappna av! Jag vet att det är svårt och känns överjävligy, Men du kan inte göra något för att förhindra mf! Men du får heller inga barn om du inte vågar försöka igen!

Starkt av er att orka gå igenom så många missfall utan att tappa hoppet! Hoppas verkligen det går vägen för er nu.

Nej, ge upp är ju inget alternativ. Vill verkligen ha ett till barn så kommer försöka igen om ett tag. Ska bara låta det gå några cykler först så kroppen och hormonerna hinner återställa sig helt.
Svar på tråden Missfall igen.... Hur orkar man?