Inlägg från: qwertyuiopp |Visa alla inlägg
  • qwertyuiopp

Dottern följa med kompisen utomlands

Hej! Det är såhär att min dotter gärna vill följa med sin kompis utomlands tillsammans med hennes familj i en vecka. Hon och kompisen har bara känt varandra sedan förra sommaren och jag är rädd att det kanske uppstår konflikt mellan dem två, och då står hon där i ett annat land. Sedan undrar jag hur det löser sig med betalning, om dem ska ut på restaurang så kanske hon måste dela notan och hålla på, eller om dem ska på någon utflykt så måste min dotter lägga in extra pengar. Jag ser bara svårigheter i detta och det vore bra och få höra lite erfarenheter från andra. Har ni  någon gång tagit med/skickat med ert bar med en annan familj utomlands? Hur har det fungerat? Betalning, konflikter etc. 

• Svar på tråden Dottern följa med kompisen utomlands
  • qwertyuiopp
    frökenelisabeth skrev 2014-01-25 19:20:33 följande:
    Inte utomlands, men när jag var 10 år så flög jag och min syster drygt 100 mil för att träffa två tjejer som vi brevväxlat med under ett år. Vi hade aldrig träffats innan detta, och våra föräldrar kände inte varann heller, utan de hade bara pratats vid i telefon.

Det gick jättebra, och det var en stor grej att få lov att åka iväg själv, så försök se lösningar i stället för problem och låt din dotter åka med! (beroende på hur gammal hon är förstås). Ta ett snack med kompisens föräldrar om hur ni löser det med ekonomi, en möjlighet är ju att ni kommer överens om en summa som du för över till föräldrarna mot att de betalar för dottern på plats.
    Min dotter är 16 år. Eftersom hon och hennes kompis bara känt varandra i knappt ett halvår så har jag inte pratat så mycket med föräldrarna. Känns lite konstigt att "här har ni pengar, nu får ni betala för min dotter". På vilket sätt skulle jag kunna lägga fram det till dem, utan att det låter konstigt?
  • qwertyuiopp

Det kanske är jag som är nojig, men jag får upp bilder i huvudet på hur hon och kompisen börjar bråka och föräldrarna tar hennes parti, och så står hon helt själv i ett annat land. En sånn här resa bäddar för en konflikt känns det som...

Svar på tråden Dottern följa med kompisen utomlands