• April15

44 stor önskan att bli gravid

Hej

Jag är 44 år och har 4 barn både stora och små. Jag vill mer än ngt annat få chansen att bli gravid en gång till. Är bara så rädd jag inte ska kunna, Jag vet av erfarenhet att spänna sig och oroa inte hjälper. Ville fråga om era erfarenheter i detta. Om ni över 40 och även dom närmare 44-45 hur det har gått för er att bli gravida då? Tips el knep..?

• Svar på tråden 44 stor önskan att bli gravid
  • Dianne
    April15 skrev 2014-01-25 15:38:13 följande:
    ÄD el ED? Jag fick mitt sista barn när jag va 40 och har haft ett missfall förra året.. bara att det känns jätte viktigt att bli m barn en gång till kan göra det svårare :( ännu svårare än va det redan är
    Men käre värld. Varför skulle hon skaffa barn med ÄD, när hon redan har flera EGNA barn..? Det är väl en nödlösning..? (Som jag dessutom anser är moraliskt förkastlig, för barnets skull.)
  • Dianne

Som flera skriver, så är det inte omöjligt så länge som man har regelbundna menstruationer. Men chansen är ändå liten, eftersom kvaliteten på äggen har hunnit försämras så mycket. Antingen är de inte befruktningsdugliga alls, eller så avstannar utvecklingen vid ett tidigt stadium p.g.a. kromosomfel som uppstått vid delningen. OM du skulle bli gravid, så är risken också kraftigt förhöjd för DS eller annan kromosomavvikelse hos barnet. Dessutom blir en graviditet och en förlossning en mycket stor påfrestning på din kropp i denna ålder, då organsystemen redan börjat köra på sin reservkapacitet.

Jag skulle avråda - speciellt som du redan har flera barn! Det skulle ha varit annat, om du aldrig haft en man men plötsligt lyckats hitta en nu  - en minut i tolv! Tror du inte att din plötsliga barnlängtan egentligen har att göra med något annat - en längtan att känna sig behövd, eller att känna sig ung, eller..? Något som bör botas på annat sätt än  med en bebis.

• Linzi
    Dianne skrev 2014-01-31 12:50:57 följande:
    Som flera skriver, så är det inte omöjligt så länge som man har regelbundna menstruationer. Men chansen är ändå liten, eftersom kvaliteten på äggen har hunnit försämras så mycket. Antingen är de inte befruktningsdugliga alls, eller så avstannar utvecklingen vid ett tidigt stadium p.g.a. kromosomfel som uppstått vid delningen. OM du skulle bli gravid, så är risken också kraftigt förhöjd för DS eller annan kromosomavvikelse hos barnet. Dessutom blir en graviditet och en förlossning en mycket stor påfrestning på din kropp i denna ålder, då organsystemen redan börjat köra på sin reservkapacitet.

Jag skulle avråda - speciellt som du redan har flera barn! Det skulle ha varit annat, om du aldrig haft en man men plötsligt lyckats hitta en nu  - en minut i tolv! Tror du inte att din plötsliga barnlängtan egentligen har att göra med något annat - en längtan att känna sig behövd, eller att känna sig ung, eller..? Något som bör botas på annat sätt än  med en bebis.
    Men trots allt är risken för ds är mycket liten i alla åldrar, så det är ju inget man behöver vara rädd för. Vid 45 ska risken vara ca 4 %, så 96% av graviditeterna är friska ur den synvinkeln. Det är väl inga dåliga odds? Historiskt sett är 45-50-års åldern en ganska vanlig ålder att få barn i för kvinnor, så om man känner att man vill och dessutom kan så är det ju bara att satsa :)
  • April15

Tack för alla svar och råd... :) ger mig lite hopp

LinneaSvea håller tummarna för oss...

• LinneaSvea

Huldaskarin:
    vilken härlig historia du har!!! Det ger lite hopp i alla fall!! TACK!!! Fast i jag har också knaprat bidrottningsgele i flera månader.... men hoppet är det sista som dör!

• Linzi
    Jamtlandstaus skrev 2014-02-15 22:00:37 följande:
    ÄD är äggdonation men ED?
    ED är väl embryo donation.
  • Ernst Hugo

Trevligt att se kvinnor 40+ som vill ha barn och att det ses öppet och välkomnande här på FL

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
Svar på tråden 44 stor önskan att bli gravid