• KePe

Resa med sjukanmält barn?

Om man reser bort med ett sjukanmält barn, kan det få konsekvenser?

• Svar på tråden Resa med sjukanmält barn?
  • Emilia88

Jobbar i skolan och det händer inte mycket om man gör så. Dock synd om barnet som tvingas ljuga.. Vi lärare genomskådar det dessutom snabbt och jag lägger aldrig extra resurser på att barnet ska ta igen det han/hon missar. Det ansvaret får helt och hållet ligga på föräldern om man gör på det sättet.

• Tirem
    Emilia88 skrev 2014-01-23 23:21:06 följande:

Jobbar i skolan och det händer inte mycket om man gör så. Dock synd om barnet som tvingas ljuga.. Vi lärare genomskådar det dessutom snabbt och jag lägger aldrig extra resurser på att barnet ska ta igen det han/hon missar. Det ansvaret får helt och hållet ligga på föräldern om man gör på det sättet.

Med andra ord, du straffar barnet för förälders dumhet?

Hade det inte varit bättre att skälla på föräldern och hjälpa barnet?
  • KePe

Barnet går i en läxfri elitklass med 4 elever och 3 personal så en vecka lär inte göra någon störe skilnad men jag ska fråga först innan vi bokar.Ingen ska ljuga om något och vi åker alltid på loven men en del åker på andra tider har jag sett.

• Emilia88

Straffar definitivt inte barnet, tar föräldern ledigt utöver lov så ligger det på förälderns ansvar att se till att barnet tar igen den hen missar. Detta skriver man också papper på om man faktiskt ansöker ledigt. I skolan hjälper jag givetvis barnet så att det klarar av studierna där men jag sitter inte med barnet efter skoltid och tar igen det missade, det får föräldern göra. Det finns flera lov att resa på, väljer man att resa utöver det får faktiskt föräldrar ta sitt ansvar.

• modsey

jag skulle inte anmäla för sjukt barn utan söka vanligt ledigt.
    Får ni nej och vill åka i alla fall skulle jag säga som det var; att ni åker ändå av olika orsaker.

• Rocket Mania
    KePe skrev 2014-01-24 00:43:09 följande:
    Barnet går i en läxfri elitklass med 4 elever och 3 personal 
    Vad betyder detta? 

Och hur tänkte du? Söka ledigt men om ni inte får ledigt så "sjukanmäler" ni? "för att andra brukar göra det"?
  • Dixie
    KePe skrev 2014-01-23 23:06:18 följande:
    Man söker tillstånd först, annars kan man anmäla Frånvaro
    men varför söker ni inte ledigt då?? varför starta en tråd och fråga vad som händer om ni "sjukanmäler" och åker på semester…… varför inte söka ledigt, som alla andra gör??
  • KePe

Asså på påsklovet kan det vara regnigt och kallt, till sommaren är det fullbokat, återstår maj och resan måste betalas i förskott. Får vi avslag på att få ledigt, vad återstår då?

Annars får man söka ledigt först och sedan boka, om det finns något kvar.

• Rocket Mania
    KePe skrev 2014-01-24 13:28:00 följande:
    Asså på påsklovet kan det vara regnigt och kallt, till sommaren är det fullbokat, återstår maj och resan måste betalas i förskott. Får vi avslag på att få ledigt, vad återstår då?

Annars får man söka ledigt först och sedan boka, om det finns något kvar.
    Ja? Det är väl bara att söka ledigt?

Min son ska vara ledig ett par dagar i vår, jag sökte ledigt första fredagen på terminen och fick svar (ja) på tisdagen efter. Inte speciellt svårt.
  • YokohamaNr2

Men herregud vad för svar trodde du att du skulle få? gör som ni vill!  själv skulle jag skämts ögonen ur mig med en sådan uppenbar lögn!

Efter sommaren var det en kille i min sons klass som hade 'brytit armen' som hade en extra veckas sommarlov. Så pinsamt iom att det var en sådan uppenbar lögn

Svar på tråden Resa med sjukanmält barn?