• Anonym (Studerande)

Får F i ALLA jävla ämnen.

Jag Går till skolan varje dag, är nästan aldrig sjuk eller skolkar och jobbar så mycket jag kan i skolan och hemma men hänger fan inte med i något ämne, har fått nästan bara F hittills i 2 år och kommer antagligen få ännu sämre betyg detta året. Hur fan ska jag göra nu?? Kommer inte kunna läsa vidare och kommer definitivt inte få något bra jobb.... Känner mig helt jävla dum i huvudet som inte hänger med alls.

• Svar på tråden Får F i ALLA jävla ämnen.
  • Anonym (Peppiga Pia)
    Anonym (Studerande) skrev 2014-01-20 19:06:11 följande:
    Jag Går till skolan varje dag, är nästan aldrig sjuk eller skolkar och jobbar så mycket jag kan i skolan och hemma men hänger fan inte med i något ämne, har fått nästan bara F hittills i 2 år och kommer antagligen få ännu sämre betyg detta året. Hur fan ska jag göra nu?? Kommer inte kunna läsa vidare och kommer definitivt inte få något bra jobb.... Känner mig helt jävla dum i huvudet som inte hänger med alls.
    Antingen är gymnasiet ingenting för dig eller också passar pedagogiken inte för ditt sätt att lära dig... eller så har du valt fel program. Hoppas att det ordnar sig!
  • Anonym (Peppiga Pia)
    Givitupp skrev 2014-01-20 20:20:02 följande:
    Idiotiskt råd !
    Skolan får ställa upp, om det inte gjort det tills idag.
    Skolan har inte samma skyldighet att "ställa upp på gymnasienivå som grundskolan har och med tanke på att de elever som faktiskt klarar gymnasiet har sämre och sämre kunskaper med sig ska man absolut inte sänka nivån.
  • Zoja
    Anonym (Studerande) skrev 2014-01-20 22:57:33 följande:

Allting, kommer igång mycket senare än alla andra och det som tar fem minuter för någon annan tar 25 för mig så jag hinner aldrig göra färdigt någonting innan det är något nytt man måste ta tag i.
    Vet din mentor om att du har problem?

Kan du ändra din studieteknik så att du kan lära dig saker snabbare? 

Varför tar det längre tid för dig? Vet du själv det? Om du vet vad det är som gör att det tar längre tid kan du också försöka ändra det.
  • Anonym (Lina)

Jagfixeringen också kassa betyg och förstod det inte då att det berodde på att jag mådde dåligt och inte hade något självförtroende. Jag var för upptagen med attvara rädd och hade fått höra att jag var dum i huvudet, så jag liksom blev dum i huvudet, allt låste sig och inget fastnade. Det tog många år innan jag byggt upp mig själv och nu när jag mår bra har jag plötsligt inte alls lika svårt att lära utan får de högsta betygen.

Jag har ingen aning om det kan va så för dig, och Jaguar ingen direktlösning. Tipset om att ta en kurs i taget tror jag är jättebra, frågan är om du behöver en paus? Först av allt borde du be om hjälp av din mentor

• AndreaBD

Be lärarna eller SYV att hjälpa dig titta på hur det ser ut. Lärarna måste ju också kunna tala om för dig exakt vad du behöver göra för att bli godkänd och det brukar de också göra. Även regelbundet, du kan ju t.ex. be dem att säga till dig direkt om du ligger efter med något, påminna dig, ge dig tips om vad du ska läsa på för proven, förhöra dig muntligt om du har svårt för skriftliga prov. Gör de inga åtgärdsprogram på gymnasiet? Det har man ju i grundskolan, men om jag inte minns helt fel, så har man det väl också på gymnasiet.

Jag kan inte föreställa mig att du inte kan få den hjälpen? Man kan också byta till ett annat program om man kanske har valt något som är för svårt. Alla ska kunna gå i gymnasiet och få hjälp att klara det. Du måste försöka stå på dig och säga till lärarna/handledare/studievägledare  vilken hjälp du behöver, vad du har problem med.

• Kantorskan

Kanske kan folkhögskola vara ett alternativ... ett annat sätt att plugga, men det går att läsa in gymnasiet. Dessutom ett underbart ställe att tillbringa en tid.

• MeandHim

Antar att du går på gymnasiet... får man F borde du få en F-varning. Har du det i flera ämnen borde din mentor reagera och dra ihop ett möte med dig (förälder beroende på hur gammal du är) samt med rektor och elevhälsa för att se vad dom kan göra för att hjälpa dig. Du kanske behöver gå i sommarskola? Få extra stöd/resurser. Du måste få hjälp för att veta hur du ska kunna gå vidare så prata med din mentor.

• Anonym (senmatematik)
    Anonym (Studerande) skrev 2014-01-20 22:57:33 följande:

Allting, kommer igång mycket senare än alla andra och det som tar fem minuter för någon annan tar 25 för mig så jag hinner aldrig göra färdigt någonting innan det är något nytt man måste ta tag i.
    Börja med att läsa på om studieteknik.
    Planera sedan in mer tid för dina studier.
Svar på tråden Får F i ALLA jävla ämnen.