Inlägg från: Fröken Frågvis |Visa alla inlägg
  • Fröken Frågvis

Förvärkar+fixering v 30?

Jag har haft otroligt mycket och onda sammandragningar sedan tidig graviditet. Sedan vecka 17 kommer de ibland så tätt som varannan minut även vid vila, och redan i vecka 14 fick jag sluta cykla då jag fick konstanta och onda sammandragningar av det. Än så länge har inte tappen påverkats (är i v 29) men ska på ny kontroll i morgon då jag de senaste veckorna haft mycket värk i mage, korsrygg och underliv, superkraftiga sammandragningar, onda förvärkar, ilningar och tryck neråt. Hade lika mycket sammandragningar i min förra graviditet. Då fick jag kortison från vecka 22 och gick sedan tiden ut. Dock hade jag inga onda sammandragningar då och förvärkarna kom först 12 h innan förlossning så jag räknar inte med att gå tiden ut den här gången. Får se vad läkaren säger imorgon... Hoppas få gå till åtminstone 32+0 iaf. Vad säger din läkare?

• Fröken Frågvis

Känner igen mig i det att man inte kan njuta av graviditeten pga all oro. För mig gick det faktiskt bra hos läkaren igår. Tappen såg helt okej ut sa hon så jag känner att om den inte har påverkats än så borde den inte göra det de närmsta veckorna heller. Bebisen ligger neråt men är helt rörlig. Läkaren verkade mest oroad över att jag är så väldigt förstoppad. Det var så illa att hon inte kom åt att undersöka mig vaginalt utan bara med ul. Mycket genant. Ingen läkare har sagt något om sexförbud men jag fick det från v22 i min förra graviditet så vi kände redan från början att det var lika bra att skippa sexet redan från plusset. Fick kämpa väldigt länge för det här syskonet och efter två missfall ville vi inte riskera nåt. Hade dessutom flera blödningar första trimestern. Men nu borde det inte dröja mer än max 10 veckor innan man får gosa med bebis och då är väl alla gravidkrämpor snabbt bortglömda. När har du bf?

• Fröken Frågvis

Jag har också skippat järntabletterna sedan ett par veckor tillbaka. Får hemska magkramper av dem! Tyvärr är mitt järnvärde lite lågt och det känner jag också av, men läkaren tyckte att jag först skulle få ordning på magen och sen börja långsamt med dem igen. Hon rekommenderade att göra gröt på kruskakli, havregryn, linfrön och russin. Smakar inte gott sa hon, men man får se det som medicin. Har inte testat än men får väl göra det... Jag har bf 9 april så då är vi nästan jämsides

• Fröken Frågvis

Nu är jag i v 32+1 så nu är jag förbi mitt första delmål. Men magen rasade bokstavligt talat ner för en dryg vecka sedan och jag är väldigt svullen i underlivet och känner ett enormt tryck neråt blandat med ilningar. Har mycket svårt att tro att det ska kunna fortsätta så här i åtta veckor till! Hur går det för er andra?

• Fröken Frågvis
    Familjen no1 skrev 2014-02-15 17:57:18 följande:
    Jag har aldrig haft täta regelbundna värkar förens det har varit "för sent"...
    Så med tvåan hade jag bara lite småont då och då, sen gick vattnet och en kvart senare är hon född. Under den tiden hann vi ringa förlossningen som skickade ambulans, men allt var klart när de kom fram, navelsträngen fick sitta kvar ända till sjukhuset.
     Trean var nästan likadant, lite småont då och då, avtog helt ett par timmar, sen slog det liksom bara till och värkarna kom i ett och till slut kom krystvärkarna, så det var bara att lyfta rumpan och ta emot. Men då var vi jättenära sjukan så det var bara att hämta personal och sen knallade jag själv in med tösen i famnen ( med navelsträngen kvar såklart) Solig
    Nu när jag läser det låter det nästan osannolikt hahaha MEN det har gått fantastiskt bra!
    Usch, jag är livrädd för att inte hinna in. Förra förlossningen gick snabbt (2,5h från värkstart till krystvärkar) och vi har ungefär en timmes bilresa till förlossningen. Sen måste ju kanske mannen ta sig hem från arbetet först, barnvakt fixas om det inte sätter igång dagtid/vardag etc. De säger ju att det går snabbare andra gången och efter alla dessa sammandragningar borde livmodern vara i absolut toppform
  • Fröken Frågvis

Hur går det för er andra? Mina sammandragningar är onda och kommer emellanåt väldigt tätt. Var tvungen att gå hem från jobbet i fredags då de kom i princip utan uppehåll, men efter ett par timmar i badet och i soffan lugnade det ner sig. När jag väntade dottern hade jag inte ont förrän dagen hon föddes och därför känns det läskigt. Svårt att veta när det är på allvar. 33+5 idag så fortf lite tidigt än.

• Fröken Frågvis

Jag vill också att barnet ska komma lite tidigare. Har sagt till henne att hon kan få komma 14 mars, då är jag i 36+1 och borde förhoppningsvis få slippa neonatal oavsett så har jag så svårt att se att jag skulle gå tiden ut. 6 veckor till med onda förvärkar och så mycket tryck och ilningar neråt borde inte vara möjligt... jag har också svårt att gå/stå rakt när förvärkarna kommer eller det trycker på neråt.

Jag tycker inte heller att min bebis rör sig så mycket som vanligt. Hon har alltid varit lugnare än sin storasyster, men trots att jag inte känt många rejäla sparkar har jag ändå känt väldigt mycket rörelser. Men jag läste någonstans att rörelsemönstret kunde ändras runt den här tiden så jag försöker att inte oroa mig.

Jag är förresten rejält stor nu. Folk jag möter tror att jag ska föda vilken dag som helst och de allra flesta frågar också om jag är säker på att det inte är två... Gjorde TUL för tre veckor sedan och då var bebisen helt normalstor, hon påpekade dock att jag har mycket fostervatten så det är väl kanske det som gör att jag är så stor. Väger lika mycket nu som när jag födde min dotter, trots samma utgångsvikt...

• Fröken Frågvis

Det måste ju vara att du är lite öppen vad jag förstått ska man kunna vara lite öppen ett tag innan fl drar igång, men det låter ju ändå tidigt i ditt fall. Ring fl och rådfråga! Jag vågar inte känna men känner också ilningar och hugg ner mot öppningen och sammandragningarna har blivit betydligt mer smärtsamma sedan förra veckan. Berätta gärna vad de säger på fl om du ringer in.

• Fröken Frågvis

Hur har det gått Emiems?

Är nyss hemkommen från fl jag med... ringde bm pga mina många och onda sammandragningar (hade så ont i natt att jag inte kunde sova utan var tvungen att stiga upp) och hon ville jag skulle ringa fl, som ville jag skulle komma in för kontroll. Barnmorskans första kommentar var "oj, vilken stor mage du har, är du säker på att där bara är en?!" 

De konstaterade att jag hade för mycket aktivitet i livmodern, tappen förkortad och väldigt mjuk men fortfarande sluten. Högt blodtryck och äggvita i urinen, men i övrigt kunde de inte säga så mycket. Det kan typ sätta igång imorgon eller om flera veckor. Jag har det väldigt stressigt på arbetet så läkaren ville att jag skulle stanna hemma veckan ut och bara ta det lugnt.

Läkaren sa också att det kommer gå fort när det väl sätter igång, i och med att tappen är så uppmjukad och min första förlossning gick så snabbt. Jag är så rädd för att missa när det väl sätter igång på allvar, särskilt som jag redan har ont. Med dottern kom de onda förvärkarna samma dag som hon föddes och när förlossningsvärkarna väl tog över gick det ju jättesnabbt. Hade hoppats kunna åka in vid första tecknet, men då skulle jag ju få åka in varje dag

• Fröken Frågvis
    Familjen no1 skrev 2014-02-27 12:35:21 följande:
    Hur går det för er?? Alltså hur novis kan man känna sig? Har sedan igår fått rejäl "mensvärk" och ett jobbigt tryck ner och bak, inte som riktiga krystvärkar men ändå känslan av att vilja sätta sig på toa hela tiden (utan direkta resultat) . Men UTAN särskilt mycket förvärkar, bara lite lagom många . Detta är ju ändå femte barnet och aldrig känt såhär????

Känner mig också helt novis, kanske för att det är mer än 4 år sen sist. Nu när förvärkar inte funkar som första tecken längre tänkte jag hålla utkik efter slempropp och teckenblödning, vilket jag märkte strax innan förlossningsvärkarna drog igång sist. Annars oroar jag mig mest för havandeskapsförgiftning nu. Äggvita i urinen plus högt blodtryck känns ju som två tydliga tecken så jag tycker det är konstigt att de inte reagerade på det på fl igår. Dessutom har jag haft yrsel och synrubbningar för ett par veckor sen. Då misstänkte de havandeskapsförgiftning men avskrev det pga lågt blodtryck. Fick inte tag på min bm idag men ska försöka nå henne imorgon.
  • Fröken Frågvis
    Emiems skrev 2014-02-27 18:01:01 följande:
    Jag har jätte dålig syn :( har haft de sen ja blev gravid. men jag har lågt blodtryck! Men läste att man kan få det.. Jag känner otroligt tryck neråt.. känner mig nödig i princip hela tiden.. kan va nödig precis efter jag varit på toan! OM jag b lev gravid på midsommar vilket jag tror, nästan VET så ska jag ha bf den 21 mars.. inte den 4 april..

Blir det inte ännu tidigare om du hade äl på midsommar? Jag hade äl 18 juli och det ger bf 9 april, tror 18 juli var typ 28 dagar efter midsommar?!
  • Fröken Frågvis

Var tvungen att kolla graviditetsuträknaren här på familjeliv. Ägglossning 21 juni (midsommarafton) ger bf 13 mars!

• Fröken Frågvis
    Emiems skrev 2014-02-28 10:43:23 följande:
    jaa det kan mkt väl stämma!

Dom lyssnar inte. dom kan inte byta datum, vilket jag förstår!

På första UL så hade jag ett tidigare datum men så ändrade dom det på rutin UL med en vecka.

Usch mår så dåligt nu, vill bara att barnet ska komma.. kan inte sova på nätterna, ALLS.
    Men ett tips till er som har halsbränna eller har andra problem med magen, ha en förpak. med nyponsoppa vid sängen, det är jätte gott & känns skönt i magen på morgonen sen..
    Jag har sånt illmående men det hjälper lite faktiskt.. går säkert bra med blåbärs soppa oxå...

Men HALLÅ!!?? jag kände igen mellan benen för jag kunde inte låta bli helt enkelt.. jag VET att jag kände ett hål..
    Det där med livmoderstapp är en evig undran för mig.
    'Jag Känner en liten "pigg" eller en "flik" låångt ner, behöver bara stoppa in halva fingret, & de sitter liite åt höger sida,, det måste väl vara tappen? Den är inte lång , kanske 1,5 - 2 cm 
    MEN lite längre upp i mitten så är det ETT HÅÅÅL!! jag inbillar mig inte, det är ganska nära tappen men ändå inte.. kanske 4 cm ifrån.. kanske lite närmare..

Hör den "ihop" med livmodertappen? Det känns som en mun.. är det livmodersmunnen?
    Men kan man både känna tappen OCH detta hål? är inte det lite konstigt?
    Jag kände inte tappen första gången jag kändew hålet..för jag kollade längre upp.. denna lilla mask sitter väldigt långt ner..

Jag blir tokig.. för när jag kollade hålet för nåhgra dagar sen så var det mindre, så det är alltså större NU.
    Jag ville att lkäkaren skulle undersöka det ordentligt.. men dom gjorde bara ett vaginalt UL & sen va det bra med det.. Han kollade inte ens hålet.. kände mig så dum..

Men jag känner ett hål, jag ljuger inte.. & jag har inte känt fel.. Jag får in fingertoppen & så kan jag röra runt den lite, får nog in sammanlagt 2-3 fingertoppar men får ej in så många fingrar i slidan.

Vad kan det vara?
    Kan man inte få åderbrock i slidan under graviditeten? Kanske är det du känner nederst, och sen att hålet du känner faktiskt är att du är öppen. Om tappen är nästan utplånad är den ju mjuk och sitter väl mer som en liten "krans" runt öppningen?

Vad jobbigt att du inte får sova. Man blir ju helt knäckt! Jag har problem med ischias och vaknar om nätterna och har så ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Finns inget sätt att ligga på!

Det där med datum och UL ger jag inte heller mycket för. Jag vet exakt när jag hade äl då jag tempade med fertility friend, testade med äl-stickor och har väldigt tydliga symptom. Hade äl på cd 27 och testade med stickor från cd 10. Enligt äl har jag bf 9 april. Vid första och andra ul (v6 och v13) blev jag framflyttad 6 dagar, nytt bf 3 april. Sen på rul blev jag tillbakaflyttad 10 dagar, nytt bf 13 april. Dock började jag spy på äl +11 och testade starkt positivt på äl+12. Om rul skulle stämma skulle jag alltså börjat spy på äl+7 och fått ett starkt plus på äl+8... yeah right.  
  • Fröken Frågvis

Emiems: Usch din stackare, hoppas det är på gång på riktigt nu! Bebisen är ju tillräckligt stor nu, i mitt landsting försöker de bara stoppa det fram tills 34+0.

Igår var jag helt gråtfärdig av smärta. Har smärta i skinkorna som strålar ner i ben och fötter, ryggen värkte och sen onda sammandragningar och enormt tryck och ilningar neråt på det. Dessutom ligger jag back i sömn då jag dels sover dåligt själv och dessutom haft en liten med krupp och feber som inte sovit på två nätter nu.

Träffade flera bekanta igår som undrade om det inte var dags snart, eller om jag redan gick på övertid. Jobbigt att behöva svara att det är 6 veckor kvar... Vill bara dra täcket över huvudet tills det är dags.

Håller tummarna för dig! Lycka till och uppdatera vad som händer!

• Fröken Frågvis

Jag har också varit illamående flera dagar. Märkligt hur olika två graviditeter kan vara, med dottern kände jag inte av något alls mer än täta sammandragningar och en klämd njure under sista trimestern. Nu har jag typ allt man kan ha! Sex har vi testat en gång sedan äl, det var i v 13 då vi gjort ul och värsta missfallsrädslan lagt sig. Men redan då fick jag onda sammandragningar så sen har vi inte vågat mer. Med dottern hade vi sexförbud från vecka 22 men dagarna före bf körde vi en färdknäpp och det testar vi nog om några veckor igen

• Fröken Frågvis
    Emiems skrev 2014-03-05 08:30:29 följande:
    Okej!
    Det är så olika för mig med, med min son var allt en dans på rosor typ.. gick upp en hel del men annars mådde jag BRA.hade lite foglossning men detta tar alla pris.. denna grav..
    Vill bara att det ska vara över faktiskt, har inte njutit en sek av att vara preggo denna gång..tyvärr.

Usch vaknade nyss med ett illamående ifrån helvetet!
    glömde dricka nyponsoppan inatt & då blir de värre har jag märkt.. 

Ha lite nyponsoppa eller blåbärs vid sängen om du mår illa på morgonen! Det underlättar lite grand..

Jag har ONT i benen sen igår kväll? kunde knappt sova pga det.. va kan detta bero på nu då?
    Jag fullständigt hatar att ha ont i benen eller ha obehag i dom. blir tokig snart tror jag..
    Ont i benen kan vara ischias. För mig kommer det från skinkorna och strålar ner i benen. Värst är det i skenbenen och fötterna där det liksom skär inne i benen, det blossar, bultar och domnar. Blir helt lipfärdig av den smärtan trots att jag annars har väldigt hög smärttröskel.

För mig är illamåendet värst på eftermiddagar och kvällar. Knaprar Novalucol och Gaviscon mot halsbrännan men kanske ska testa lite blåbärssoppa också. Var hos bm idag och hade bara gått upp 3 hg på 3 veckor och det är nog ett resultat av halsbränna och illamående. Inget ont som inte har nåt gott med sig
  • Fröken Frågvis
    Emiems skrev 2014-03-06 08:43:30 följande:
    Ja det kan det vara för jag har problem sen innan med ischias.. Det kommer ifrån ena skinkan! Är bättre idag som tur är.. dricker mkt vätska & äter magnezium. FYFAN vaknade i natt med en halsbränna ifrån helvetet! Hemskt! Det sitter fortfarande i, har inte kunnat somnat om för det vattnas så i munnen,, mår illa oxå.. Är det vanligt att man får halsbränna sent i grav? Jag vill bara att barnet ska komma NU jag är trött på detta... Jag har gått upp 13 kg sammanlagt.. :P  Förra gången gick jag upp nästan 20.. det är bra att du inte gått upp så mkt, men går int ebebisen upp i vikt? tänkte att 3 H är ju ingenting?

Jodå bebisen växer nog, magen följer fint sin kurva och är väldigt stor. Sf 34,5 igår (34+2 enl rul, 34+6 enl äl). Jag ligger också på +13-14 kg, tror att vikten påverkas och pendlar en hel del av vätskeansamlingar och förstoppning (tror alltså jag hade mer vätska och mer i tarmarna tidigare). Tror att både halsbränna och illamående är vanligt mot slutet. Enligt skrock så får man mer halsbränna ju mer hår barnet har. Min dotter föddes med en riktig kalufs och då hade jag också mycket halsbränna. Fast det finns ju säkert andra betydligt troligare orsaker
  • Fröken Frågvis

Här har vi sjukstuga. Dottern var dålig hela förra veckan med feber och förkylning (influensa?) och i torsdags blev maken också sjuk. Jag är dundertrött, förkyld, har väldigt ont i halsen och ont i kroppen men ännu ingen feber. Om det är influensan så är jag vaccinerad och borde då få ett lindrigare förlopp. Oavsett vilket så får bebis stanna i magen tills vi är friska!

• Fröken Frågvis

Stort grattis Emiems! Vad härligt att du har henne hos dig nu! Låter som en riktigt jobbig upplevelse att bli misstrodd under förlossningen, skönt att det gick väl i slutändan. Mys nu ordentligt med din lilla!

Svar på tråden Förvärkar+fixering v 30?