• solregn

Kiddyguard grind, kan någon mäta?

Hej!

Jag har tänkt köpa en "rullgardinsgrind" från Lascal som heter KiddyGuard Avant. Men jag blir inte klok på informationen på olika butikers hemsidor. På vissa sidor står det att grinden kan täcka ett dörrhål som är 130cm brett och på andra bara 120cm. Dörren jag vill kunna dra för är 124cm så jag skulle behöva veta vilken siffra som stämmer.

Jag vet att det är en ganska populär grind så om någon av er har den, skulle ni kunna vara så snälla att dra ut den till max och mäta hur långt det är från baksidan av fästet till kanten på "duken".

På tillverkarens hemsida står det att grinden säkert kan stänga ett dörrhål på 120cm. Men det behöver ju inte betyda att det är maxbredden är min tanke.
    Och innan ni skriker om att jag måste tänka på säkerheten så kanske jag ska tillägga att grinden inte kommer användas till barn utan en hund som inte kommer trycka på den eller klänga på den som barn kan göra.

Här finns en bild på hur grinden ser ut ifall du är osäker på vilken du har. Avant är den som har ett vrede man måste vrida på för att öppna och stänga.

• Svar på tråden Kiddyguard grind, kan någon mäta?
  • solregn
    Fru kaka skrev 2014-01-19 15:40:02 följande:
    Jag har en sån grind, köpt 2010 och var den nya modellen som då lanserades. När jag mäter får jag själva tyget till 126,5 cm. Själva låset och rullgardinsdelen sitter ju på väggen.

Tack!
    Så hela grinden är 126,5 plus fästets "djup". Jag kommer montera den på insidan av dörrposten (det är bara ett dörrhål utan dörr) så då borde den ju garanterat räcka.

Kanske är det så de olika siffrorna uppstått. Att butiker har mätt tyget helt utdraget plus fästet och fått det till 130cm medan tllverkaren tänkt att man inte ska ha tyget helt utdraget av något säkerhetsskäl.

Svar på tråden Kiddyguard grind, kan någon mäta?