Inlägg från: Lilinanan |Visa alla inlägg
  • Lilinanan

Adoption Afrika?

Hej allihopa! Vi håller på med vår utredning nu och funderar på länder. För oss verkar det som om Nigeria, Zambia och Madagaskar står högst i kurs. I alla dessa länder måste man stanna ganska länge. Därför vill jag komma i kontakt med er som har adopterat därifrån. Hur bodde ni? Kunde ni resa runt i landet? Var ni ensamma eller fanns det t ex fler adoptivfamiljer att umgås med? Alla dessa länder vill att man ska ansöka om barn lägst fyra eller tre år. Hur gamla var era barn? Vi vill helst adoptera ett barn i tvåårsåldern eller yngre, men är öppen för äldre barn om det är vår enda chans. Kan man ändå önska att få ett yngre barn? Jag undrar också om det är något vi kan förbereda för vår ansökan, om dom kräver speciella foton etc? Många frågor, som jag är evigt tacksam för svar på.

• Svar på tråden Adoption Afrika?
  • Lilinanan

Vi har inte varit gifta länge nog för att kunna åka till Kenya, tyvärr. Var sugen på det innan dom höjde till 3 års äktenskap. På vårt medgivande kommer det inte att stå någon ålder. Så jag undrar om, nä det står ansökan bör gälla 0 - 48 månader. Måste eller bör liksom. Vi får ta det där med ålder när det är dags att välja land. Tack för infon, ska kolla in bloggarna, jag har verkligen letat efter någon som skriver om dessa länder.

• Lilinanan

Ja, man gör vad som krävs för att få bli mamma. Jag har läst att man blir omhändertagen och skjutsad dit man ska hela tiden i Nigeria. Man stannar 6-10 veckor. Det borde vi klara om det blir Nigeria. I Zambia bor man 5 och Madagaskar 3 månader. Vi vill gärna stanna ett tag iårt adoptionsland för att lära känna vårt barn på plats och Jens kultur, det känns bara positivt.

• Lilinanan

Det är ju så mycket som ska klaffa. Min man hinner antagligen fylla 40 innan vi kan skicka vår ansökan. Annars hade Taiwan varit intressant. Jobbigt med så långt spann mellan hur länge man vår vänta på barnbesked, 12 - 36 mån. Vi har varit med i AC i två år snart så jag tror att vi går genom dom. Var tidigare med i FFIA som tyvärr fick avveckla. Det går ju inte att låta bli att drömma om ett land och nu har det blivit de länderna som vi ser framför oss. Fast allt kan ju hända.

• Lilinanan

Tack för all information. Jag uppskattar det verkligen, vi är som sagt väldigt sugna på Nigeria och hoppas att det blir så. Vi vill adoptera från ett land man måste tillbringa ett tag i just för att det känns mest rätt att anknyta och lära känna varandra innan vi åker hem med vårt barn. Hur länge fick ni vänta? Vi har vant oss vid tanken att adoptera ett barn upp till åldern 3 år, sen höjde Nigeria åldern till 4 (tror jag), så vi får se hur det blir. Madagaskar har fortfarande 3 som högsta ålder.

• Lilinanan

Skönt att höra. Jag är inte så rädd men tycker att det känns som om man missar så mycket av sitt barns liv och år av föräldraskap. Vet inte om jag är beredd att missa så mycket. Var adopterade ni ifrån?

• Lilinanan

JP01: Oj 1,5 år, vad jobbigt med den osäkerheten. Vi får se vad det blir. När jag pratade om äldre barn tänker jag över tre år. 19 månader känns jättelitet, men vi hoppas på en så liten. Nigeria har ju 0 – 48 mån som krav, vilket känns lite oroande, gammalt. Men det kanske blir Madagaskar, eller något annat. Tack för all information om Nigeria, jag är fortfarande mest sugen på det men vi har inte riktigt tid att vänta i evigheter så om väntetiderna är för svajiga så letar vi efter ett annat land.

Svar på tråden Adoption Afrika?