• Anonym (bekant)

Fått arv som enskild egendom, vad gäller

Hej
    En bekant ringde mig och var bekymrad över vad som stod i testamentet efter hennes man. Jag kan inte hjälpa henne utan hoppas att någon här kan hjälpa till med dessa frågor.

Testamentet är skrivet för fem år sedan, de gifte sig för tre år sedan. Hon har en trettonårig son från tidigare förhållande.
    Hennes man dog i somras och i testamentet har han skrivit några saker som enskild egendom till sin (enda)syster och allt övrigt ska var hans frus enskilda egendom. (sambo när testamentet skrevs). Det min bekanta undrar över är vad som händer om hon dör. Eftersom det är enskild egendom, ärver inte hennes son det?

Nästa fråga är om ett skogsskifte som mannen testamenterade till systern. Det skiftet var belånat. Följer inte skulden med i det arvet till systern?

• Svar på tråden Fått arv som enskild egendom, vad gäller
  • Fru Blanka av Namur

Jag kan svara på din första fråga i alla fall. Jo, hennes son ärver denna egendom när din väninna dör. Att det står "enskild egendom" är till fördel för din väninna, om hon skulle gifta om sig. Då ingår nämligen inte denna egendom i bodelningen om hon skulle skilja sig från denne nye man. Det vill säga: en eventuell ny man kommer inte att få ut hälften av den egendomen vid en skilsmässa, vilket han annars skulle ha fått. Samma gäller "systern" i din fråga naturligtvis. Om hon skiljer sig, så får hon med sig hela den enskilda egendomen ur boet oskifad.

Angående din andra fråga, så hoppas jag att en jurist tittar in här. Frågan LÄT enkel - men när jag har spånat på den en stund är jag inte säker längre!

• Anonym (bekant)

"Den enskilda egendomen ingår, till skillnad från giftorättsgods, inte i bodelningen vid skilsmässa eller den ena partens dödsfall, om inte den ägande parten går med på det (10 kap.1 och 4 §§äktenskapsbalken)".

Tack för det snabba svaret. Men det som vi inte blir klok på är ovanstående text. "Det ingår inte i bodelning" men gäller det bara parter emellan, inte till barnen.

Har det någon betydelse att testamentet skrevs medan de var sambor?

• Anonym (12)

Det spelar ingen roll att testamenten skrevs när de var sambo, de var gifta vid dödsfallet.

• Fru Blanka av Namur
    Anonym (bekant) skrev 2014-01-19 08:20:24 följande:
    "Den enskilda egendomen ingår, till skillnad från giftorättsgods, inte i bodelningen vid skilsmässa eller den ena partens dödsfall, om inte den ägande parten går med på det (10 kap.1 och 4 §§äktenskapsbalken)".

Tack för det snabba svaret. Men det som vi inte blir klok på är ovanstående text. "Det ingår inte i bodelning" men gäller det bara parter emellan, inte till barnen.

Har det någon betydelse att testamentet skrevs medan de var sambor?
    Ordet "bodelning" används endast när det gäller att skifta boet mellan makar. Antingen efter en skilsmässa eller efter att den ene avlidit.  Barnen har inte med detta att göra - deras arv räknas ut i nästa steg. Är barnen särkullsbarn, som i det här fallet, så ärver de endast sin egen förälder. Man har inte arvsrätt efter en styvförälder.

Det spelar ingen roll att testamentet skrevs när de var sambor.
  • Fru Blanka av Namur

Angående din andra fråga: så mycket är i alla fall säkert, som att alla skulder måste vara betalda innan NÅGON arvtagare kan få ut något från dödsboet. Det vill säga: skulden som skogen är pant för, så att säga, måste betalas tillbaka först - innan varken hustrun eller systern kan få ut något (varken skog eller reda pengar). Om det blir nödvändigt att sälja skogen för att kunna betala tillbaka skulden, så görs det.

Men det är i nästa skede jag är osäker på, hur de pengar som nu (förhoppningsvis) finns kvar när skulderna (kan ju finnas flera skulder) är betalda, ska skiftas mellan änkan och systern.

Svar på tråden Fått arv som enskild egendom, vad gäller