Bokföring - kontantmetoden
Du ska använda dig av en baskontoplan, googla på det så hittar du hur de ser ut. Sen måste du bestämma dig för vilka konton som är tillämpliga i ditt företag. När jag tittar på din bokföring så verkar det som att du inte har en aning om vad du håller på med.Du har sålt något och det kommer in pengar i ditt företag.
Det du har fått in sätter du på konto 1930 (bankkonot enligt BAS-kontoplanen, det finns även i miniformat för mindre företaget, d.v.s. med färre antal konton) i debet, d.v.s. hela försäljningsbeloppet inklusive moms. Detta blir en tillgång i ditt företag.
Sen har du fått en intäkt, d.v.s. själva försäljningen av tjänsten exklusive moms. Detta sätter du på kreditsidan lämpligen på kontot för försälljning av tjänster, det är oftast konto 3040 i en baskontoplan.
Sen har du utgående moms (som ska betalas in till skatteverket minus din ingående moms). Detta sätter du på kreditsidan på kontot för utgående moms, är det 25% moms så brukar man använda 2611.
Det är nog bra om du tar hjälp av någon i början som andra redan föreslagit, du måste lära dig att förstå varför du gör saken, det blir annars omöjligt för dig att göra ett årsbokslut på ett korrekt sätt. Eventuellt kan du göra ett förenklat årsbokslut i vissa fall. Sen måste du skaffa ett separat konto för ditt företag, att blanda ihop privatekonomi med företagets brukar aldrig bli bra.