Bokföring - kontantmetoden
Hej! Ska skicka ut min första faktura någonsin med min enskilda firma.
Jag har läst en rad olika sidor om bokföring och hur man ska gå tillväga, men det sätter sig ändå inte riktigt.
Jag använder mig av kontantmetoden, men blir förvirrad när det gäller debet, kredit och olika konton.
Låt mig göra ett exempel:
Jag utför en tjänst för 3000 kr till en kund, viket jag ska fakturera denne för. På fakturan lägger jag till 25% moms, och beloppet blir då 3750 kr.
Så långt inga problem.
På fakturan skriver jag ett bankkonto kunden ska överföra pengar till. (På grund av otroligt låg budget har jag bara mitt personliga konto, och inte ett företagskonto.)
Fortfarande inga problem.
Men när jag väl fått in betalningen, hur skriver jag bokföringen? Detta är egentligen inget krångligt för en enskild firma med så få inkomsttillfällen som jag har än, men jag lyckas inte få grepp om det helt.
På bokföringen verkar det som man måste skriva vilket "konto" som används. (Konto, som definieras med fyra siffror.) Måste man skriva en sådan "kod"? Måste man ha olika bankkonto för de olika bokförings"konto"?
Eller hade en bokföring blivit godkänd ifall den såg ut såhär (kom ihåg att detta är en enkel bokföring för kontantmetoden):
Benämning: Debet: Kredit: Ingående balans:
0
Försäljning av tjänster 3750 3750
Utgående moms 25% 750 3000
Tack i förväg för svar! :)