Inlägg från: Matlat |Visa alla inlägg
  • Matlat

Hur "lär" man sig att klä sig snyggt?

Berätta mer om vad det är för typ av jobb och bransch, annars blir det nog svårt att ge råd. Svarta byxor, svart kavaj och några vita/färgad toppar eller skjortor. På fötterna loafers och tunna strumpor. Det skulle du lätt komma undan med på min arbetsplats. Diskreta örhängen typ pärlor eller sten. Neutral handväska (ej uppseendeväckande/flashig). Finns en bra bok som heter "den lilla svarta - ett säkert kort i garderoben", finns på bokbörsen (begagnad), den går igenom vad du behöver tänka på och ger många praktiska tips. Håret i tofs är väl helt OK idag, satsa på några snygga hårspännen - de där bredare som håller ihop hela tofsen, då behöver du inte klippa dig, men jämna gärna till håret längst ned, topparna alltså, så att det inte är risigt. 

• Matlat
    häxvrål skrev 2014-01-18 09:21:58 följande:
    Matlat: Det är ett lite högre chefsjobb inom fastighetsbranschen.
    OK, då kan du nog ha udda kavaj och byxa, inte svart. Håller med den som föreslog nystruken skjorta och kavaj, byxor. Håller med Ramborg, många bra råd där. Skippa långa naglar om det inte är din stil. Modebloggarna är just modebloggar, och visar inte alla gånger den typ av kläder man har på arbetet. Bor du i Stockholm kan du åka upp till NK och titta runt, har även flera kollegor som handlar sitt på MQ.
  • Matlat
    häxvrål skrev 2014-01-18 09:48:33 följande:
    OCh snygga byxor...jag är ganska kort. Det är svårt att hitta byxor som passar på längden. Finns det bra affärer som lägger upp byxor (typ som JC gör, där jag köper min jeans)?
    Gå till en skräddare. Hade en kollega som alltid lämnade in sina kläder till en skräddare som tog mått och fixade till genom att lägga upp och lägga in. Är man inte standardformat kan det vara väl investerade hundralappar.
  • Matlat

Om du är chef kan du investera i en röd "powerkavaj" att ha till svarta byxor, att bära t ex vid viktiga förhandlingar osv. Det hade min chef.

• Matlat
    Ramborg skrev 2014-01-18 12:35:36 följande:
    Jag hade en kollega som VEK UPP kavajärmarna när de var för långa, så fodret syntes. Snacka om att sänka en hel outfit med ett enda drag...
    Det där var modernt ett tag vill jag minnas, men kollegan kanske inte hängde med när det försvann....
  • Matlat
    häxvrål skrev 2014-01-19 18:28:51 följande:
    Verkligen många bra tips, tack så mycket alla. Kom gärna med fler Nu är det bara ett annat problem...sminket. Jag sminkar mig generellt inte alls. Ska jag vara fin så kan jag ta lite mascara och eyeliner, men inte mer. Hur ska jag göra? Jag känner mig inte alls bekväm sminkad, plus att jag brukar få problem med ögonen...
    Några av mina kvinnliga kollegor sminkar sig inte (bankbranschen). Viktigare då att du fixar till håret (snyggt avklippt) och är prydlig i övrigt. 
    jamieblue skrev 2014-01-20 21:35:42 följande:
    ...Vilken typ av topp man kan ha under kavajen - jag tycker det är snyggt med något mönstrat, det bryter av enformigheten i kavajen. Det är min personliga åsikt! 
    En kollega berättade en gång en rolig historia (hon var dessutom alltid mycket välklädd) där hon spillde mat eller dryck över hela sin topp under en lunch och sedan fick gå till ett möte utan topp, bara kavajen, och ha den ordentligt knäppt förstås. Ingen såg något. En annan kollega fick av samma anledning springa ut och köpa en ny kjol under en lunch. Ett tips är alltså att ha en extra topp och extra strumpbyxor i skrivbordshurtsen, och kanske någon ombyteskavaj. Många av mina kollegor har en eller två extra uppsättning "businesskläder" hängande på kontoret. De går vanligen omkring klädda i "casual Friday" men byter snabbt om (som Stålmannen) vid viktigare kundbesök.

Lite off topic men när en äldre kollega på mitt första jobb berättade om sin extra uppsättning ombyte, berättade hon också att hon alltid på baksidan av alla visitkort hon fick, efter mötet skrev upp datum och varför man träffats och lite minnesnoteringar och sådär. Då kunde hon ha koll på alla personer hon träffat och visste lättare vilka de var, hur de såg ut osv. (Hon jobbade då delvis med representation).

Av samma anledning kan man vilja ha några kex eller kanske något annat ätbart i skrivbordslådan eller kontors-kylskåpet/frysen, ifall det blir problem med att ta lunch någon dag.

Och att du stoppar en löpande maska på de enda strumpbyxorna med en klick ofärgat nagellack (som ligger i skrivbordslådan) det visste du väl redan. Minns en gång när jag inte gjorde det, och fick se till att jag hela tiden gick "till höger" om besökarna... Obestämd

Svar på tråden Hur "lär" man sig att klä sig snyggt?