häxvrål skrev 2014-01-19 18:28:51 följande:
Verkligen många bra tips, tack så mycket alla. Kom gärna med fler
Nu är det bara ett annat problem...sminket. Jag sminkar mig generellt inte alls. Ska jag vara fin så kan jag ta lite mascara och eyeliner, men inte mer. Hur ska jag göra? Jag känner mig inte alls bekväm sminkad, plus att jag brukar få problem med ögonen...
Några av mina kvinnliga kollegor sminkar sig inte (bankbranschen). Viktigare då att du fixar till håret (snyggt avklippt) och är prydlig i övrigt.
jamieblue skrev 2014-01-20 21:35:42 följande:
...Vilken typ av topp man kan ha under kavajen - jag tycker det är snyggt med något mönstrat, det bryter av enformigheten i kavajen. Det är min personliga åsikt!
En kollega berättade en gång en rolig historia (hon var dessutom alltid mycket välklädd) där hon spillde mat eller dryck över hela sin topp under en lunch och sedan fick gå till ett möte utan topp, bara kavajen, och ha den ordentligt knäppt förstås. Ingen såg något. En annan kollega fick av samma anledning springa ut och köpa en ny kjol under en lunch. Ett tips är alltså att ha en extra topp och extra strumpbyxor i skrivbordshurtsen, och kanske någon ombyteskavaj. Många av mina kollegor har en eller två extra uppsättning "businesskläder" hängande på kontoret. De går vanligen omkring klädda i "casual Friday" men byter snabbt om (som Stålmannen) vid viktigare kundbesök.
Lite off topic men när en äldre kollega på mitt första jobb berättade om sin extra uppsättning ombyte, berättade hon också att hon alltid på baksidan av alla visitkort hon fick, efter mötet skrev upp datum och varför man träffats och lite minnesnoteringar och sådär. Då kunde hon ha koll på alla personer hon träffat och visste lättare vilka de var, hur de såg ut osv. (Hon jobbade då delvis med representation).
Av samma anledning kan man vilja ha några kex eller kanske något annat ätbart i skrivbordslådan eller kontors-kylskåpet/frysen, ifall det blir problem med att ta lunch någon dag.
Och att du stoppar en löpande maska på de enda strumpbyxorna med en klick ofärgat nagellack (som ligger i skrivbordslådan) det visste du väl redan. Minns en gång när jag inte gjorde det, och fick se till att jag hela tiden gick "till höger" om besökarna...