lillenora skrev 2014-01-19 17:28:51 följande:
Jag säger detta i all vänlighet. Jag tycker att du skall tänka efter vad det är du gör för något, studera islam och tänk själv, låt ingen annan säga åt dig vad islam lär och inte lär. Fatta egna beslut så att du inte gör dig en otjänst. Livet är en gåva så ta vara på den. Du behöver inte tro på vad jag säger men snälla tro dig inte blind på vad en imam säger.
Källan jag har är koranen som borde vara "din" största auktoritet. Istället har du visat att internet och andra människors åsikter har högre auktoritet än den bok du vill tro kommer från allah. Hade den gjort det så hade du trott på den. Och jag som "inte" är muslim ger den mer rättvisa än du själv visar tecken på.
Jag följer Guds vilja att inte själv lära ut förrän jag har stor kunskap om religionen. Det är klart jag reflekterar, tänker och har samlat bevis för mig själv ifrån Koranen och haditherna, men just nu behöver jag samla mer kunskap och lära mig be på rätt sätt. Jag har fullt med tankar och reflektioner, vilka har visat sig överensstämma med de svar de lärda ger, så de bekräftar för det mesta allt jag själv har kommit fram till :) Som sagt andra har nog större tillförlitlighet till en imam än jag som inte ens har blivit muslim än. Det är jag som får stå till svars om jag har förtalat islam och uppgett fel information.
Okej, detta har jag ingen imam som kan svara på :p Vad jag TROR som inte är någonting som kan styrkas eftersom jag inte har tillräcklig grund för islam är:
Det står inte någonstans om dessa verser gäller kristna, judar eller muslimer. MIN tolkning (stackfurallah) är att om man vilseleder någon eller sprider lögner om islam så kommer Gud lägga extra bördor på den personen. De extra bördorna tas från den person man har vilselett. Vem dessa två personer är framgår inte. Det kan som sagt vara muslimer, kristna, judar eller ateister, men jag
tror att det är att vilseleda någon i islam som dessa verser syftar till.
Så de som medvetet sprider lögner om islam i denna tråd kanske har gett sig själv några extra bördor inför Domedagen nu.