Inlägg från: niicky ts |Visa alla inlägg
  • niicky ts

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Här är mer utförligt förklarat att islam inte stödjer terrorism:

http://www.al-islam.se/Articles/ViewArticle.aspx?ArticleID=87

Jag har fått en fråga tidigt i tråden om misstolkningar och osanningar om islam och den personen bad mig ta upp vilka som är de största misstolkningarna och lögnerna om islam. Så låt mig få länka sidor utan påhopp tack. Dock är det bättre att lärda personer bemöter de fördomar som finns om islam än att jag själv som inte är lika kunnig svarar på det.

• niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 14:18:48 följande:
    Jag klickade på länken och redan i andra meningen skyller dem på korstågen. Det har ju inget med islam att göra. Vet du att korstågen började för att muslimer trakasserade och förföljde Judar och Kristna?

Människor i modern tid, och det innefattar troende Kristna säger alla att det som skedde var fel. Det korsfararna gjorde var helt emot Jesu läror. Men vad muslimer alltid gjort ligger i linje med vad muhammad gjorde. Allt de våld som utförs i islams namn gjorde muhammad först. Kan du nämna ett enda Krig som Jesus medverkade i???
    Ja, att de kristna spred ett rykte om att muslimer var religiösa fanatiker ridandes på kameler med en sabel i ena handen och att det var under korstågen som denna uppfattning kom till från början. Snälla du läs vad det står på sidorna och se vad Koranen och haditherna säger om krig, terrorism etc. Muslimer ska inte gå till angrepp utan får enbart försvara sig eller gå till angrepp för att bekämpa förtryck och frigöra förtryckta människor. Det är islams läror! Jesus är en profet som muslimer tror på och älskar också.  
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 14:22:14 följande:
    Jag klickade på denna också men här rättfärdigar man "terror" med vad som skedde 1945 och vad som sker i Israel. Varför vill man följa en religion som rättfärdigar våld?
    "Å andra sidan är statsterrorism långt mycket förfärligare än individuell- eller gruppterrorism. Varav det förra har resulterat i massakrerande av miljontals civila sedan 1945. Så mycket som vi uppmanar muslimska extremister att upphöra med sin terrorism – fördömer vi likaledes sionistisk terrorism, som har lett till flera hundratusen civila dödsoffer. "

Det står ju att de islamska lärda tar avstånd till och fördömer alla terrordåd som har skett. De döljer inte att det finns muslimer som håller på med terrorism, utan de lyfter fram problematiken och utbildar vad islam säger om det.
    Läs hela texten och se att de lägger fram bevis för att islam INTE stödjer terrorism. Som jag har sagt många gånger och som de försöker säga är att de muslimska terroristerna inte får blandas ihop med vad islam faktiskt lär ut. Det spelar ju ingen roll hur många bevis som du kommer få för bara för att det finns enskilda individer som bryter mot sin religion så spelar det tydligen ingen roll att experter inom islam lär ut islams sanna läror? Personer som är pålästa och har fördjupat sig i sin religion, medan det är mycket möjligt att många av terroristerna är analfabeterna och själva inte har läst om sin religion. Det finns som sagt många muslimer som inte är läskunniga som då inte med säkerhet vet vad deras religion står för.
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 14:44:26 följande:
    Ja du, hur tror du att de tidiga muslimerna tog sig fram om inte på kameler? (eller häst för den delen)
    Vad tror du de tidiga muslimerna hade för vapen mot korsfararna om inte sablar? (och pil o båge)
    Tror du inte att de tidiga muslimerna var fanatiker?

Jag själv är en fanatiker och ser inget fel i det. Däremot förvånas jag över att du vill tro att ovannämnda frågeställningar är påhittade och rena fördomar. Men det är ju inte du själv som tycker så utan någon annan tycker åt dig. 
    Nej, för det finns många som försöker lära ut och visa vad islam står för. Gud tillåter inte att de som inte har väldigt mycket kunskap om islam lär ut om religionen. Jag måste hänvisa frågor till personer som är kunnigare och har tillåtelse att lära ut om islam. Tror du att folk tror mer på vad jag säger som har läst om islam ett år och ännu inte har konverterat än personer som har utforskat islam under många år och därmed har mer kunskaper än mig och tillåtelse att utbilda andra?

Du verkar vilja att enskilda muslimer ska fortsätta med terrorism eftersom du motsätter dig att de lärda har fel och att de okunniga har rätt. Läs bevisen och de läror som islam faktiskt lär ut istället. Du får bevisen framför dig genom de heliga texterna, inte genom bomber. Om en terrorist skulle vara kristen skulle hela kristendomen lära ut terrorism då? Nej, en bomb bevisar ingenting, kunskap gör det.

Jag försöker hjälpa de lärda att motverka fördomar och att folk får reda på islams sanna läror.  Det är skillnad på vad enskilda individer gör och vad religionen lär ut. Är det inte bättre att vi alla står på samma sida och står upp emot terrorism istället som de lärda som har skrivit artiklarna gör? Är det någonting negativt med att de publicerar artiklar som har till syfte att motarbeta terrorismen?

Vet du om att detta är artiklar från shia-islam? Vet du om att Al-Qaida, Saddam Hussein och talibanerna i Afghanistan är(/var) sunnimuslimer till exempel?

Sunni-islams läror är också emot terrorism och de krig som finns i världen nu, precis som shiamuslimer är. Men då sunnimuslimerna är överlägsen majoritet i världen (90 %), kan väl den "lilla" gruppen shia-muslimer få en chans att få mer utrymme att komma till tals också? Både sunnimuslimer och shiamuslimer har blivit utsatta för terrorism så tror du inte att alla vill få slut på det? Både sunnimuslimer och shiamuslimer har fått familjemedlemmar mördade på grund av våld som inte får förekomma enligt islams läror. Alla har sörjt och lidit och om det är någon som har drabbats mest är det ju muslimerna själva. De försöker stoppa våldet, det borde alla andra också göra. Det kommer alltid finnas hemska människor i världen, men majoriteten av alla muslimer är emot vad terroristerna gör.
  • niicky ts
    Fjärilslarv skrev 2014-01-19 14:57:20 följande:
    Varför svarar du inte på min fråga ts? Jag frågade varför du väljer en kvinnoförtryckande religion?
    Det är ingen kvinnoförtryckande religion, utan mycket kulturellt blandas ihop med religionen och det finns muslimer som misstolkar Koranverser och inte har en helhetsbild över hela islam. Jag älskar islam och min tro är på Allah och islam. Islam lär ut att behandla kvinnor med kärlek och respekt. Det är en fin religion i grund och botten. Jag låter inte enskilda muslimer förstöra religionen, utan jag läser på från grund och botten, Koranen, haditherna, vad säger imamerna osv. och förstår islams rätta budskap.

Jag har lagt fram många exempel tidigare i tråden som visar att män och kvinnor är lika värda inom islam. Jag har även lagt fram bevis för att islam är emot tvångsäktenskap, kvinnomisshandel och kvinnlig könsstympning. Det känns väldigt meningslöst nu att visa bevis för er när ni ändå tror att enskilda muslimer som kanske till och med är analfabeter är mer tillförlitliga personer än muslimska lärda som spenderar en stor del av sina liv till att läsa om islam och lära ut (syftar inte på mig själv utan de källor jag hänvisar till). Imamer som startar kampanjer för att stoppa förtrycket som människorna hittat på. Jag och många muslimer försöker också stoppa dessa kulturella sedvänjor. För min del har det varit bortkastad tid, då ni är fast i era övertygelser om att islam är en hemsk religion och är fast beslutna att hålla kvar vid det, oavsett om bevisen finns rakt framför er. När jag får fördomsfulla frågor kan jag inte göra de till personliga frågor eftersom jag känner att jag behöver bemöta fördomarna också.

Jag förstår inte ens hur det är möjligt att bilkörning ("att kvinnor inte får köra bil") och bussåkning ("att kvinnor måste sitta längst bak i bussen") kan förknippas med islam. Islam grundades långt innan motorfordon ens uppfanns så hur kan dessa påståenden jag tog upp vara sanna? Det är en logisk omöjlighet! Koranen skrevs ner på 600-talet och haditherna skrevs ner fram till 800-talet. Bilen uppfanns på 1800-talet. Det är makthavarna i dagens Saudiarabien som har lagt till egna regler i islam, vilket är förbjudet för dem att göra. Kvinnoförtryck har inte plats i islams läror.
  • niicky ts
    DandelionDust skrev 2014-01-19 16:17:56 följande:
    Och tror man att man ska plågas i helvetet i all evighet, så försvinner ju ganska mycket av det fria valet också, eller hur?

Enligt ts lever en muslimsk kvinna i synd om hon gifter sig med en icke-muslimsk man. Hon tvingas alltså välja bort sin kärlek i rädsla för att brinna i helvetet.

Hur är det om man är homosexuell? Tvingas de också välja bort kärleken, för att slippa plågas senare?

En regering straffar kriminella, men religionen straffar alltså människor som bara vill älska den de älskar?
    Va? Jag är tillsammans med en muslimsk man. Det du tar upp i andra frågan är en synd ja, men det behöver inte betyda att man hamnar i Helvetet. Gud förlåter många synder och det är Han som dömer på Domens dag. Dessutom var det inte med mig diskussionen om muslimska kvinnor får gifta sig med icke-muslimska män hölls nyss utan jag har besvarat andra frågor.
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 16:33:22 följande:
    Islam lär till och med att Kristna och Judar skall bära muslimers synder i helvetet. Samtidigt så förkastar muslimer den Kristna läran om att Jesus tog på sig människans synder och menar att alla bär sina egna synder. Så det är en motsägande teologi. 
    Ja, varför ska Jesus ta på sig alla människors synder? Alla borde ju stå till svars för sina handlingar. Jag hoppas verkligen inte att Jesus isåfall skulle ta på sig Saddam Husseins eller Hitlers synder, för deras handlingar borde de själva stå till svars för och möta alla sina offer på Domedagen. Jag tror dock inte på att han korsfästes av judarna, utan att Gud räddade honom.

Du får gärna visa en källa på vart det står att kristna och judar ska bära muslimers synder i helvetet. Det står i Koranen att alla människor ska stå till svars för sina egna handlingar. Det är snarare i kristendomen som kristna har fått ta över Adams synder. Arvsynden finns i kristendomen, inte i islam.
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 17:00:10 följande:
    Du säger det, men om alla står till svars för sina egna synder varför skall då Kristna och Judar bära era synder?

Alla kommer att stå till svars för sina synder på domedagen, också Kristna, Hitler och Saddam och det är vad Bibel lär ut. Jag pratar inte ens om arvsynd men svara gärna på min fråga, varför skall vi bära era synder om alla står till svars för egna handlingar?????
    Som sagt kan du visa en källa på att det du säger  finns i islamisk text? Jag har aldrig hört någonting om det och det är inte vad de lärda har lärt ut.  Som en vers i Koranen säger: Lägg fram bevis om det ni säger är sant.

Så en källa tack innan jag besvarar denna fråga med imamernas källor.
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.