Inlägg från: niicky ts |Visa alla inlägg
  • niicky ts

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Toboas skrev 2014-01-18 20:06:20 följande:
    Jag vet att det är jättemånga som använder ordet felaktigt. Det förändrar dock inte det faktum att när man talar om vetenskapliga teorier så handlar det om saker som det finns belägg för.

Om man tar evolutionsteorin så är det alltså en förklaringsmodell som stämmer med de observationer som finns.

Jordens uppkomst förklaras väl vetenskapligt ungefär såhär: Vårt solsystem bildades av resterna av supernovaexplosioner, från början var det bara små objekt som tack vare gravitation drogs samman i större objekt, i mitten bildades solen, utanför den samlades materian till det som senare blev planeter. Från att ha varit flytande så svalnade jorden och började få en fast yta.

En motfråga: Tror du att jorden skapades i ett steg av en gud?

Upprepning av en tidigare fråga: Har du något exempel på saker i koranen som enligt dig bevisar att det måste finnas någon med större kunskap om världen än vad man kan anta att Muhammed hade tillgång till?

Nej, Gud skapade jorden, naturen, djur och människor under sex dagar. När Han vill skapa något säger Han "var" och det är eller som Adam och Eva ex. som Han skapade av lera. Exakt hur Gud skapade jorden vet jag inte vad jag tror och jag har läst att muslimer också ställer sig den frågan. Kanske skedde Big Bang för att skapa jorden, men isånafall var det med Guds vilja. Allt som finns i världen däremot har Gud skapat på det sätt som jag förklarade förut. Jag tror att allt skapades av Gud och att Han har ett syfte med att skapa jorden och livet. Detta är vad jag tror på och inget jag försöker övertyga andra om. Just nu kan jag inte räknas som muslim eftersom jag inte har konverterat än, men jag tror på islam och vad islam lär ut :)

Med din andra fråga menar du om det står i Koranen att det finns en Gud och att Koranen är Guds ord?

• niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-18 20:50:09 följande:
    Ja, det ser fint ut när man rycker dem ur sitt egentliga kontext. Jag vet inte om det beror på att man hittar verserna på internet eller inte. Men om suran du citerar talar om "grunden för islam" och då man läser vidare till versen efter så beskriver islam en barbarisk "grund" med vendetta som utväg i religionen. Hur känner du för det?

Jag vet inte hur du har tolkat versen? Ja, det står att den som har dödat någon ska stå till svars för det. Det står inte på vilket sätt personerna ska stå till svars. Alla personer i Sverige får stå till svars för sina brott också i domstol. Om en man har mördat en annan man ska han stå till svars för det och få ett straff.

Däremot står det om att straff som skadestånd ska gå till på ett fredligt sätt, men inget annat angivet straff står med i versen. Om offret vill att gärningsmannen ska få ett lindrigare straff får han påtala det. Vet du vad stå till svars för betyder? Stå till svars för är synonymt med ansvara. Man ska ta ansvar för sina handlingar. I Koranversen står det att vi människor ska stå till svars för brott vi begår på jorden och Gud uppmanar till att inte begå fler brott. Om du tycker att det är hemskt att människor får stå till svars för alla sina handlingar behöver alla länder ta bort sina rättssystem och vi kan riva fängelser etc.
  • niicky ts
    JTA skrev 2014-01-18 21:07:16 följande:
    Du är alltså kreationist? Jag tror inte islams källtexter säger att allt skapades på sex dagar. Universums ålder och evolutionen är fakta, de är inte ens (vetenskapliga) teorier. Du gör det onödigt svårt för dig. Beror det på att det är för svårt att tänka sig en stegvis utveckling enligt naturvetenskapliga principer?

Vad har du för utbildning/yrke?
    Så Koranen tillhör inte islams källtexter?

"Det är Gud som har skapat himlarna och jorden och allt däremellan under sex dagar och som tronar [över skapelsen] i Sin allmakts härlighet. Ni har ingen beskyddare utom Honom och ingen som kan tala till er förmån – vill ni inte tänka över detta?" (Koranen 32:4)

"Himlarna och jorden är Hans verk och när Han beslutar att något skall vara säger Han endast till det: ”Var!” – och det är." (Koranen 2:117)

På gymnasiet läste jag på omvårdnadsprogrammet och blev utbildad till undersköterska och nu pågår jag min utbildning på socionomprogrammet på högskolenivå.

• niicky ts
    JTA skrev 2014-01-18 21:09:21 följande:
    niicky ts:

Vad tror du om meningen med vårt liv på jorden och vad händer när vi dör?
    Jag tror att meningen med livet är att vi ska göra goda handlingar, leva ett gott liv och ta hand om jorden på ett bra sätt. Jag tror att Gud prövar oss i det här livet för att se om vi ska beviljas Paradiset eller Helvetet.

När Domedagen är här kommer Gud återuppväcka oss alla från döden för att ställa oss till svars för våra handlingar i livet och hur vi använde våra tillgångar. Har vi levt ett gott liv efter Guds vilja får vi leva i Paradiset för evigt och om vi har gjort stora synder kommer vi få leva i Helvetet för evigt. Gud är dock barmhärtig och förlåter mycket synd, men när Domedagen är här får vi ingen tid till att komma med undanflykter och Gud kommer då inte acceptera ånger som vi kommer uppstå den dagen. Vi har tiden på jorden till att leva ett gott liv och be om att Gud ska förlåta våra synder. Gud vet att ingen människa är utan synd, men det är Han som bestämmer vem som ska förlåtas och inte.
  • niicky ts
    Orcha skrev 2014-01-18 21:28:34 följande:
    Jag klampar in för att min spontana tanke inte handlar om religion, per se, utan om den problematiken islam som religion skapat runt om i världen.
    Känns det inte en smula otäckt att frivilligt konvertera till en religion som så många ser ner på, inte minst vad gäller andra verklighetsfrånvändande åsikter mot västvärldens?
    Det kan innebära att bli sammankopplad med en liten klick extremister, terrorister etc. tex.
    Jo det är klart det känns obehagligt att det är bilden av vad många människor har av muslimer. Jag läser dock på om islam och vad den verkligen står för och islam lär inte ut om terrorism. Jag drar inte alla över en kant, då det finns onda människor oavsett vilken religion de tillhör eller om de är ateister. Man får inte heller dra Koranverser ur sitt sammanhang utan att få en helhetsbild och jämföra med haditherna. Koranverser som folk förknippar med terrorism är feltolkade och handlar om en specifik händelse under profetens Muhammeds tid. Koranen uppenbarades inte på en dag utan steg för steg och de Koranverserna som folk syftar till är specifikt för den händelse som utspelade sig när de fick ta emot just de surorna.

Jag ska ta fram vad islam säger om krig, terrorism m.m. Bibeln är en annan religiös bok och med hjälp av den hade kristendomen kunnat misstolkas extremt mycket också och inte anses vara en fredlig religion.
    Om man ska dra verser ur sina sammanhang som denna sida har gjort så förespråkar kristendomen all möjlig skit. Jag vill inte peka ut någon religion för att vara ond för kristendomen är en fin religion, precis som islam, men skillnaden är att när det gäller Bibeln har folk en helhetsbild och de ser till hela Bibeln innan de tolkar verserna, vilket denna hemsida inte har gjort om kristendomen:

http://www.ateistbibeln.se/amne/barnmisshandel/ 

Samma sak gäller för muslimer. Jag önskar att alla muslimer kunde få en helhetsbild av islam och lära vad islam egentligen lär ut och inte dra saker ur sitt sammanhang.
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-18 21:54:14 följande:
    Så de muslimer som är födda och uppväxta i muslimska familjer med islam som enda religion har helt fel angående islam, och du som studerat i ett år vet bättre än dem?
    Jag gör inte egna tolkningar utan all min information har jag fått från muslimska hemsidor och imamer. Ställ alla dina frågor till en imam och se vad han svarar.
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-18 21:54:14 följande:
    Så de muslimer som är födda och uppväxta i muslimska familjer med islam som enda religion har helt fel angående islam, och du som studerat i ett år vet bättre än dem?

Imamer är de som har störst kunskap om islam i vår tid. Så vi kan kolla på vad imamer har uttalat sig om olika frågor:

Terrorism:

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.2919504-imam-terrorister-har-ingen-religion-

Kvinnomisshandel:

http://fragaimamen.se/jag-misshandlade-min-fru-och-undrar-nu-om-jag-gjorde-ratt-eller-fel/

Hedersmord:

http://fragaimamen.se/vad-sager-islam-om-hedersmord/

Kvinnlig könsstympning:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/imamer-mot-kvinnlig-omskarelse/

Här är ett projekt som startades upp i Skottland av en imam mot tvångsäktenskap. Han styrker att islam är emot tvångsäktenskap och han gör allt han kan för att fler muslimer ska få kunskap om det. Projektets tanke är att fler imamer ska ha med detta ämne i sina predikningar i moskéerna:

http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-17908548

• niicky ts
    MissOrange skrev 2014-01-18 22:23:08 följande:

Måste inflika här, nej de har inte helt fel, MEN det är många som inte är medvetna om att mycket i deras traditioner tex är endast kultur och inte islam. Dessutom finns det i varje land och kultur oärliga och korrupta människor som gör det de gör för själva tjäna på det. Tex Terrorism och dödandet av oskyldiga människor har ingen plats i islam. Många födda muslimer brukar har stor respekt för konvertiter och deras kunskap just därför att konvertiter ofta forskar noggrannt innan de konverterar. Lite back to basics, medan vissa födda muslimer lär sig från sin omgivning och kultur och då kanske det inte alltid blir så bra om det tex finns korrupta lärda och maktgalna människor som utnyttjar folk.
    Jättebra skrivet :) Håller helt med.
  • niicky ts
    Orcha skrev 2014-01-18 22:11:08 följande:
    All respekt till dig och ditt livsval.
    Det verkar som att du är genomtänkt i din tanke.
    Det du kommer att få dras med är just ditt val, av såväl "oss" som muslimer.
    Förhoppningsvis hittar du en balans just där som funkar för dig.

Lycka till, habib.
    Tack så mycket! <3

Ja, jag är medveten om vilken påfrestning det kommer vara att stå upp för min tro, särskilt när det finns så mycket islamofober och fördomar här i Sverige. Jag är dock övertygad om att Gud kommer att hjälpa mig att finna styrkan att stå emot allt detta. Jag tänker inte ta påhoppen personligt utan istället bemöta fördomarna och förklara.
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-18 22:43:54 följande:
    Men enligt TS så låter dessa muslimer någon annan tänka åt dem, och så länge en koran kunnig imam leder och bygger ett samhälle på islamska traditioner byggda på muhammads sunna som den islamska staten faktiskt bygger på så blir det inte bra. Se på den islamska världen. Muslimer flyr och de som kommer till väst tror att islam blir så mycket bättre för att dem är här. Men det är islam som är problemet och det måste muslimer förstå. Och det förstår dem inte så länge nån annan tolkar islam åt dem.
    Jag säger inte att imamer ska tänka åt muslimer. Jag säger att imamer har stor kunskap om islam, läser på och utforskar under väldigt lång tid (i alla fall inom shiaislam). Då imamer har så stor kunskap om sin religion känns det väl tillförlitligare att jag visade källor från deras utlåtanden än att visa utlåtanden från muslimer som jag inte har någon aning om de ens är pålästa om sin religion. Hur många muslimer finns det inte i Sverige som säger sig följa islam, men det enda de följer av islams läror är i princip bara att inte äta griskött. Att följa islam är så mycket mer. Jag har dock mer förtroende för shia-imamer, då de har högre krav på sig för att kunna bli imamer än vad sunni-imamer har. Det är en av anledningarna till varför jag väljer att bli shiamuslim.
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.