Inlägg från: niicky |Visa alla inlägg
  • niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Solrosens skrev 2014-01-17 21:11:20 följande:

Tror du att du är hjärntvättad? Kanske av alla runtomkring dig samt din fästman? Och vill inte han konvertera till kristendomen istället?
    Varför skulle jag vara hjärntvättad? Det är ju jag som får stå upp för att jag tror på islam. Mina muslimska vänner har aldrig försökt få mig att bli muslim. Visst jag har fått kunskaper ifrån dem tidigare, men det har ju varit rent allmänt då jag varit nyfiken varför de får specialmat i skolan och inte äter griskött etc. Min sambo har svarat på mina frågor när jag har undrat, men har aldrig försökt trycka på mig islam. Tvärtom har han uppmuntrat mig till att vara kristen. Jag har dock aldrig trott på treenigheten eller att Jesus är Guds son så har inte känt mig kristen direkt heller. Och som sagt jag konverterar inte för någon annans skull än min egen. Jag tror på att islam är den rätta religionen och därför vill jag konvertera. Vad har min sambos tro med detta att göra? Han följer den tro han tror på och jag följer det jag tror på.
  • niicky
    Forum skrev 2014-01-17 21:27:16 följande:

Mitt svar kan kanske te sig lite löjligt. I alla fall om det nu hade varit frågan om en kristen. För jag kan bara hoppas att du nu då konverterar av religiös övertygelse och inte bara för att du nu tycker det är någonting häftigt att göra!

Haha jag ser inte vad som är häftigt med en religion. Jag kommer snarare få stå ut med massa påhopp och fördomar. Det kommer bli oerhört jobbigt för mig och det är jag medveten om. Folk kommer se att jag är svensk och kommer troligtvis vara extra dömande mot mig. Den utsattheten skulle jag aldrig utsätta mig själv för om jag inte gör detta på grund av att jag har en sann tro. Ingen man eller status eller vad det än må vara skulle få mig att ta ett så livsomväldande beslut. Det är enbart tack vare Gud som jag vill bli muslim, inget annat. Varför min familj och vänner accepterar mitt val är för att de märker att detta är någonting som jag vill och tror på. Skulle de ha tvekat på att jag inte uppriktigt vill detta hade de försökt hindra mig.
  • niicky
    Bestemor skrev 2014-01-17 21:44:57 följande:

Hur kan din sambo vara väldigt religiös, eftersom det är förbjudet att ha sex innan äktenskapet?
    Detta är en av de skillnader som finns mellan shia- och sunnimuslimer. Shiamuslimer tror på ett så kallat "tillfälligt äktenskap". Om man älskar en person och att inte sex är avsikten får man ingå i ett "tillfälligt äktenskap". Både jag och min sambo har svurit inför Gud och sagt en särskild ed samt satt en tidsgräns för hur länge "äktenskapet" ska vara (vilket man måste göra). Denna tidsgräns kan man sedan förlänga. Detta får inte utnyttjas för att få sex utan det ska vara en uppriktig vilja att vara med personen.
  • niicky
    Forum skrev 2014-01-17 21:33:08 följande:
    Där fick jag mitt svar. Du får tro vad du vill. Och så tycker jag du ska göra så länge du tycker det är rätt för dig!

Ja, jag är övertygad om att islam är den rätta religionen och jag är övertygad om att Gud är en, evig, Han har inte avlat någon son etc. Jag tror på allt islam lär ut och de fem pelarna etc. Det viktigaste är att Allah vet vad som finns i mitt hjärta och att Han vet att jag har en uppriktig tro. För min del spelar det ingen roll om andra misstror mig ang. min tro. Min tro är mellan mig och Gud, ingen annan :) 

• niicky

Vissla skrev 2014-01-17 22:33:22 följande:
    Hur hög iq har du?
  • niicky
    bängolle skrev 2014-01-17 22:45:17 följande:
    Har en fråga angående konvertering. Om man ska etanolkonvertera en gammal Volvo, i det här fallet en 142:a med b20 motor, bör man höja eller sänka kompressionen då?
    Hahaha. I religionsfrågor kan du vända dig till en imam, präst eller rabbin. I ditt fall får du nog rådfråga en bilmekaniker :P
  • niicky
    M i l l a n skrev 2014-01-17 22:31:53 följande:
    Du skriver att det finns många myter och misstolkningar om islam. Kan du dela med dig vad du anser är de vanligaste myterna?

Jag är varken Gud, en profet eller en imam så jag kommer besvara din fråga utifrån den information jag har fått och visa tillförlitliga källor. Jag borde även ha varit tydligare, då jag bara har inriktat mig på att läsa om sunni- och shiaislam så vet jag bara vad de tror i olika frågor och vad som inte har stöd inom islam (enligt deras tro). Det finns flera andra riktningar av islam och jag vet inte vad de tror. Därför kan jag inte dra alla över en kant när jag säger islam. Några exempel av vad jag har läst är att hedersmord, terrorism, kvinnomisshandel och tvångsäktenskap inte har stöd inom sunni- och shiaislam och att det anses vara fel inom dessa riktningar av islam. Vad de andra grupperna tror har jag ingen aning om.

• niicky
    Lizzy 488 skrev 2014-01-17 23:02:01 följande:
    Grattis Syster och välkommen <3 
    Tack! <3 Har du konverterat till islam eller har du alltid varit muslim?
  • niicky
    M i l l a n skrev 2014-01-17 22:31:53 följande:
    Du skriver att det finns många myter och misstolkningar om islam. Kan du dela med dig vad du anser är de vanligaste myterna?
    Glömde skriva att jag ger dig utförligare svar/hänvisar till källor när jag har tid :)
  • niicky
    mammsen04 skrev 2014-01-17 23:43:45 följande:
    Jag tycker du ska följa ditt hjärta . Lycka till :))
    Tack så mycket! :)
  • niicky
    EnLitenSvamp skrev 2014-01-18 01:08:52 följande:
    Det spelar väl för fan ingen roll?? är du helt tappad eller? I framtiden kan du ju tänka efter lite innan du svarar. Skriver inte det för att vara taskig utan tvärtom, för att du ska framstå som mera intelligent än nu.
    Till skillnad från mig och makthavarna i Saudiarabien är att jag lever efter och informerar om den sanna islam. Jag hittar inte på egna regler och jag försöker få bort alla fördomar om islam. Jag är emot de kulturella traditioner som försöker skylla på eller blandas ihop med islam och jag ser gärna och sponsrar välgörenhetsorganisationer så att dessa traditioner försvinner från världen.
  • niicky

Ser gärna att dessa traditioner försvinner skulle det stå*

• niicky
    niicky skrev 2014-01-18 02:24:46 följande:

’’Sann fromhet äger den som tror på Gud och den Yttersta dagen och änglarna och uppenbarelsen och profeterna och som ger (av) det han äger – vilket pris han än sätter på detta – till de anhöriga, de faderlösa och de behövande, till vandringsmannen och tiggarna och för att friköpa människor ur fångenskap och slaveri och som förrättar bönen och erlägger allmoseskatten och som håller sina löften och som bär lidande och oförrätt med tålamod och håller stånd i farans stund. De har visat att deras tro är sann; de fruktar Gud.’’ Koranen 2:177

Denna Koranvers talar om att muslimer som har uppriktig tro på islam ska hjälpa människor ur fångenskap och slaveri. Detta står med bland de mest grundläggande budskapen inom islam och är ett tecken på SANN tro som det står med Guds egna ord. De som fruktar Gud följer detta budskap. Vem känner till islam bättre än Gud själv som har grundat religionen och denna vers? De människor som du pratar om som köper kvinnor går helt emot detta budskap och de kommer få sitt straff på Domedagen.

Vad tycker du själv om amerikaner ex. som tyckte att svarta människor var underlägsna och använde de som handelsvara och tog dem till slavar? Har du sett filmen "12 years a slave"?

Vad tycker du om apartheidsystemet? Där vita ansåg sig bättre än svarta och där svarta var tvungna att lämna sin plats på bussen om det steg på en vit person.

Vita, kristna människor bär skulden för det slaveriet och apartheidsystemet. Det kommer alltid finnas människor som anser att de är mer värda än någon annan folkgrupp. Jag kan ta upp många exempel där det är kristna som har varit förtryckare, mördare etc. Förintelsen där kristna dödade judar, även under Bosnienkriget gjordes en etnisk rensning där muslimerna var offren, mördandet av indianer... Dessa människor har gått emot sin religion precis som vissa muslimer går emot sin religion. Vi kan inte dra alla människor över en kant för då skulle vi alla vara onda varelser för att vissa personer tydligen ska representera alla människor som har samma religion. Just nu är det många muslimer som förstör världen, i historien har det varit kristna, judar etc. Det finns många onda människor i världen, vänd ditt hat mot dem istället för att blanda in religion.

Om min syster skulle ex. mörda någon skulle jag och mina andra syskon då också ta skulden på oss eftersom vi har fått samma uppfostran av våra föräldrar? Man måste försöka ha en helhetsbild och kunskap innan man dömer. Saudiarabien har en usel kvinnosyn och skyller kulturen på islam och de verkar vara duktiga på att lura i människor både det ena och det andra för att försöka rättfärdiga sitt handlande.

Gud uppmanar alltså troende muslimer till att betala för människors FRIHET inte att betala för deras fångenskap. Det återkommer många gånger i Koranen att Gud uppmanar muslimer till att frigöra slavar och människor i fångenskap.

Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.