• JTA

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

niicky ts skrev 2014-01-19 10:57:58 följande:
    Därför att jag tror på Gud?! Mina böner har nästan alltid blivit besvarade och då många böner har lett till det jag trodde var omöjligt, då jag har vänt mitt sista hopp till Gud. Jag kan känna en närhet till Gud även om jag inte kan se eller höra Honom.

Det finns så många bevis för verser i Koranen, men ingen som har kunnat falsifiera Koranen eller som har lyckats skriva en likvärdig text. Sedan har jag reflekterat mycket om världens skapelse och hur allt här i världen kan vara så perfekt balanserat.

Det finns miljarder människor i världen som är religiösa år 2014 och folk har haft religioner i alla tider. Jag tror inte att så många blir religiösa utan en anledning.
    Perfekt balanserat? Jordbävningar, flodvågor, öken - delar av din guds skapelse. Parasiter, virus, bakterier - alla skapade av din gud. Krig, orättvisor, förtryck, våld - konsekvenser av den fria vilja din gud gav oss.

Nog kan det vara så att universum och allt har en skapare. Men denne verkar inte längre bry sig, eller har upphört att existera.
  • JTA
    MissOrange skrev 2014-01-19 11:39:03 följande:
    Har ingen åsikt om det, jag levde inte då och har inte sett det med egna ögon, men jag tar avstånd ifrån saker som görs för egen vinning och emot Koranens ord. Allah (swt) är den enda som kan döma och endast Han vet vilka människor som syndat. Det finns korrupta lärda inom islam. Detta år något Profeten (fvmh) nämner i hadith när han talar om domedagens tecken.
    Hur kan du INTE ha en åsikt om detta? Du levde inte heller under Muhammeds tid.

Det är svårt att påstå att islam är en fredens religion och samtidigt känna till att samtliga historiker, både muslimska och ickemuslimska, både dåtida och nutida, beskriver islams expansion som anfallskrig. Jag förstår förvisso varför du undviker frågan, men du förstår säkert att du därmed framstår som intellektuellt ohederlig.

• JTA
    MissOrange skrev 2014-01-19 11:47:11 följande:
    Jag kommer inte ifrågasätta vad som hände då. Du glömmer bort att på den tiden var livet helt annorlunda. Då fanns det slavar, man hade dödsstraff osv. Profeten (fvmh) uppmuntrade att fria slavar.
    Så du menar att det vore anakronistiskt att ha åsikter om den moral som Muhammed och de tidiga muslimerna utvecklade? Vi har inget att lära av dem? O temper, o mores.
  • JTA
    Toboas skrev 2014-01-19 11:50:44 följande:
    Du glömde alternativet att han är en sadist som gör det du talar om och njuter av det.
    Tack, missade den. Antingen ignorant, sadist eller ickeexisterande.
  • JTA
    MissOrange skrev 2014-01-19 11:53:37 följande:
    Ja du...så tänkte jag också innan jag faktiskt bestämde mig för att studera islam lite noggrannare och lära mig att skilja på Islam och muslimer.
    Så du HAR alltså åsikter om vad de tidiga muslimerna gjorde? T.ex. om kalifatets expansion genom anfallskrig. Låt höra då!
  • JTA

Alltså, det här är intressant men jag har inte tid att hänga här. Kan ni muslimer inte försöka få ihop fullständiga och sammanhängande svar på mina frågor, så tittar jag in lite senare?

• JTA
    niicky ts skrev 2014-01-19 12:14:47 följande:
    Gud har skapat oss och har ett syfte med skapelsen. Vet man vad Guds vilja är, men själv väljer Djävulens väg så är det Djävulen de själva har valt att tillbringa evigheten med. Gud är barmhärtig och förlåter mycket synd, men om människorna inte vill be Honom om förlåtelse och vill bättra sig så är de inte välkomna till Paradiset.

Nej, jag skulle inte kunna tortera en annan människa. Men det är människorna som själva väljer vilken väg de vill gå och det är inte Gud som torterar, då han är i Paradiset. Helvetet är Djävulens plats.
    Djävulen är förstås skapad av din gud precis som allt annat, och gud skulle kunna stoppa djävulen. Så din gud får nog stå även för den delen.

Så du skulle inte kunna tortera en annan människa, det är bra. Samtidigt har din gud skapat en plats där människor torteras i evighet med hans goda minne. Hur tänker du på att din moral så drastiskt skiljer sig från den gud du dyrkar?

Vad är guds vilja respektive djävulens väg? Exemplifiera.

Om jag sköter mitt, inte ligger någon till last, hjälper andra människor när jag kan och agerar ansvarsfullt i förhållande till naturen - men ändå anser att Muhammeds uppenbarelse bara är nys. Har jag då tagit djävulens väg och är värd att torteras i evighet?

• JTA
    niicky ts skrev 2014-01-19 12:01:11 följande:
    Med perfekt balanserat menade jag att allt är perfekt balanserat för att det ska kunna finnas liv på jorden. Jag syftade på perfekt balans av gaserna i luften, att vi har allt på jorden vi behöver för att kunna leva. Vi har fått ett intellekt, känslor etc. Jag tror inte att Big Bang eller evolutionsteorin kan skapa denna perfekta balans, ett fullständigt intellekt hos människor, en så vacker natur och djur som vi har m.m. och att allt är så fastställt som det är med årstider, övergång mellan natt och dag, graviditeters "normala" längd etc.

Ja, Gud har gett oss en fri vilja och människor kommer få stå till svars för sina handlingar på Domedagen. Gud har uppenbarat sina budskap som Han vill att vi ska leva efter som alla människor har tillgång till. Vilken väg vi väljer att följa är upp till oss. Allt kommer att tas upp på Domedagen och Gud kommer då utdela Sina straff och belöningar.
    Aha, ok. Hur vi använder vårt "fullständiga intellekt" kan ju få en del att ifrågasätta hur fullständigt det egentligen är. Det gör ju du också, när du påpekar att alla muslimer inte är goda muslimer.

Men hur ser du då på vad jag skrev? Jordbävningar, flodvågor, öken - delar av din guds skapelse. Parasiter, virus, bakterier - alla skapade av din gud. Krig, orättvisor, förtryck, våld - konsekvenser av den fria vilja din gud gav oss. Den (påstått) perfekta balansen av gaser gör ju ingen skillnad med avseende på detta. 

• JTA
    MissOrange skrev 2014-01-19 12:58:17 följande:
    Är du påläst om det samhället innan Profetens (fvmh) födelse? Väldigt lustigt att folk konverterade på den tiden om de nu hade fått sämre levnadsvilkor. Folk anslöt sig till Profeten (fvmh) redan innan några "erövringar" gjordes.
    Jag är påläst. Muslimerna erövrade genom anfallskrig en väldigt stor del av den då kända världen. Förutsättningarna lär ha varit olika i olika områden. Rättigheter för kvinnor var inte okända i många delar. T.ex. hade kvinnor skapliga rättigheter i Romarriket redan runt år noll. I Grekland, tidigare, var det sämre ställt.

Att påstå att kvinnor fick rättigheter endast i och med islam är historielöst. Dessutom är det ett märkligt argument - det skulle innebära att ni muslimer anser det rätt att vi, svenskarna, anfaller och erövrar de muslimska länderna. För vi har ju ett mycket mer jämställt samhälle.

Konvertering till islam i de erövrade områdena var till en början inte alls uppmuntrad - araberna ansåg att islam var deras, elitens, religion. Konvertering eroderade också skattebasen eftersom ickemuslimer betalade högre skatt. Konverteringarna fick fart först efter ett par hundra år och lär ha berott på många olika faktorer, inte minst social karriär. Man ville gärna relatera sig med den styrande eliten.

Detta är konventionell kunskap i historia. Ta vilken modern bok som helst om de tidiga muslimska erövringarna på biblioteket och läs själva. T.ex. Armstrong eller Kennedy.

Konverteringarna fortgår för övrigt i modern tid - för första gången på 2000 år finns nu knappast några kristna i Irak. Från Syrien flyr de kristna för livet. I Egypten brinner kyrkorna.

• JTA
    DandelionDust skrev 2014-01-19 13:22:20 följande:
    Det där besvarade inte min fråga.

Jag försöker igen.

Bedöms ALLA personer på SAMMA sätt av din gud?

Varför prövas vissa personer så hårt i livet, medan andra inte prövas alls? En som dör som 100-åring har ju prövats i hundra år, medan bebisen som dör aldrig prövats. En som har en svår uppväxt prövas mer än en som har en kärleksfull.

Om man nu bara får ett liv, borde inte alla födas in i exakt samma förutsättningar? Hur kan gud annars göra en rättvis bedömning om vilka som ska till himlen eller helvetet?
    Eftersom gud vet allt så vet han också vad vi skall hitta på. Det gör därmed detsamma hur länge vi lever. Han har haft allt klart för sig från den tidpunkt han skapade allt.

Krux dyker därmed upp:

En person dör av någon anledning i ett tillstånd av äkta tro. Gud vet dock att om hon skulle ha fått fortsätta leva skulle hon så småningom ha förkastat tron.

En annan person dör som övertygad ateist. Gud vet i detta fall att den personen skulle ha kommit till tro om denne fått fortsätta leva.

Vem av dem kommer till himlen och varför?

www.familjeliv.se/Forum-26-66/m63258485.html

• JTA
    MissOrange skrev 2014-01-19 13:24:45 följande:
    Anser du att de flesta konverteringar som görs är under tvång och liknande?
    Nej. Att kristna håller på att försvinna från mellanöstern har mer med utrotning och flykt att göra.
  • JTA
    niicky ts skrev 2014-01-19 13:44:48 följande:
    Jag dömer inga människor utan tycker att alla är lika värda. Jag tycker att alla människor ska ha rätt till kärlek, även homosexuella. Jag tycker dock att ett par kan hålla intima handlingar så som kyssar, tafsande etc. i avskildhet utan att andra människor behöver se på, oavsett vilken sexuell läggning det rör sig om. Nu går jag emot islams läror som är emot homosexualitet, men jag måste vara ärlig i mina svar. Det finns ingen som är perfekt i att följa sin tro. Jag är väldigt neutral till homosexualitet i mitt handlande dock. Jag köper inte biljetter till Pride till exempel för att aktivt visa stöd. Här har en imam blivit intervjuad om islams ställning till homosexualitet och transsexualitet:

www.islamisktforum.se/zintervju/intervju14.ht...
    Heder åt att du tar din egen ställning i frågan. Intressant också att läsa om shiamuslimsk uppfattning vad gäller homosexualitet. Sunni har autentiska hadither som säger att Muhammed dömde homosexuella till döden. Men de saknas alltså enligt shia?
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.