-
Du får gärna ställa dina frågor nu när jag har förklarat att mitt val inte har någonting med min sambo att göra :) Det är en stor synd att anta tron i felaktigt syfte.Queenie70 skrev 2014-01-17 18:01:38 följande:Jahapp där kom det. Synd. Om du sökt dig till religionen utan att det fanns en man inblandad hade jag haft en del intressanta frågor. Nu blir det mer en tröttsam suck och ett konstaterande att du lika gärna kunnat starta en tråd som hette; jag ska göra golf till ett livsstil eftersom jag träffat en man som golfar. Tagiskt och ointressant med andra ord.
-
elyse skrev 2014-01-17 18:07:28 följande:Men det finns ju massor av avgreningar förutom shia och sunni! Sufism, t.ex.
Ja, det vet jag. Jag är medveten om nio stycken olika indelningar av islam. Då sunni är den största grenen av islam är det också den inriktningen som det finns mest information om och inte lika mycket om shia-islam och de andra inriktningarna. Jag har dock bara läst om sunni och shiaislam, samt lite om sufism då det stod med på en av sunnisidorna. Shia-islam är det som känns rätt för mig och det jag vill konvertera till.
Jag har läst på om alla religioner för att försäkra mig om vilken religion som jag tror är den rätta. Hade det varit t.ex. hinduism hade jag fördjupat mig i den religionen och konverterat dit om det kändes rätt. -
Min mamma är väldigt religiöst kristen, går till kyrkan och kollar på en kristen kanal m.m. så hon gillar inte att jag ska bli muslim, men hon respekterar mitt val och förstår att jag måste få välja det som jag tror på. Hon har endel fördomar om islam och jag förklarar då för henne vad som är sant och inte.Solrosens skrev 2014-01-17 18:40:21 följande:Vad tycker dina föräldrar om att du ska konvertera och lämna allt de stod för?
Min pappa är inte religiös alls och tycker att alla religioner är onödiga. Han tycker det är för mycket regler och att det hade räckt med att följa de tio budorden i Bibeln. Han tycker det är löjligt att jag inte äter gris, men respekterar det och lagar mat utan gris om jag äter hos honom eller som på julen när jag tog med mig mycket egen mat för att undvika att äta av det som är gris på julbordet. Han respekterar dock att jag ska bli muslim och tycker att det är upp till mig själv att välja.
-
Okej, det var tråkigt. Jag kan tyvärr inte hjälpa att jag är tillsammans med en muslim samtidigt som jag vill konvertera till islam.Queenie70 skrev 2014-01-17 18:47:30 följande:
Problemet är att jag inte tror dig och därför tappat intresset. -
Ja, jag gillar mer att läsa på datorn än i böcker då jag brukar lägga till i favoriter och kopiera text som jag vill komma ihåg. Föra anteckningar tycker jag också är enklast att göra på datorn :)elyse skrev 2014-01-17 18:59:06 följande:Det finns ju massor av information i bokform. Jag har själv en bok om just sufism och det fanns många att välja mellan. Läser du bara på nätet?
-
OLilly skrev 2014-01-17 19:15:37 följande:Vad är det i shia som tilltalar dig mer än sunni? Hur tror du att omgivningen reagerar på att du kommer bära hijab? Vet din familj, vänner och arbetsgivare/skola om det än? Känner du dig redo för konstiga reaktioner och eventuella kommentarer som du kan och kommer att få från folk du stöter på? Praktiserar din sambo islam?
- Jag tror på att Ali är profeten Muhammeds efterträdare. Jag gillar att imamerna inom shia-islam har högre krav på sig för att kunna bli imamer än vad sunni-imamer har och de har utforskat islam under en väldigt lång tid. Imamer har en oerhört viktig roll och därför anser jag att imamer ska ha väldigt stor kunskap om islam innan de lär ut till andra, oavsett om det är sunni eller shia. Sedan finns det vissa regler som skiljer sig mellan shia och sunni, t.ex. vissa äktenskapsfrågor.
- Jag är ärligt talat rädd för hur omgivningen kommer reagera, då jag vet att rasismen och nazismen ökar i Sverige. Jag tycker att det är väldigt obehagligt att höra nyheter eller se youtube-klipp när nazister går till angrepp. Men jag tänker inte låta det hindra mig. Jag vill inte att människor ska styra mina livsval och jag förstår inte varför lite tyg provocerar så många. Så länge det är ett frivilligt val så borde människor respektera allas klädval oavsett om de väljer att dölja sin kropp, eller visa den. Jag vill följa Guds väg. Jag hoppas att jag kommer slippa påhopp och kommentarer, men tyvärr är jag medveten om att jag troligtvis kommer få det.
- Min familj och vänner har vetat om det länge. De vänner som inte är muslimer ställer mycket frågor om islam m.m. Diskuterar även med min familj och mina muslimska vänner. Alla vet dock att jag alltid har varit en självständig tjej som inte har låtit andra påverka mina val och det finns ingen som tvekar på att detta inte är min egen vilja. Min mamma, min pappa och min storasyster gillar inte att jag ska bli muslim, men de respekterar mitt val. Mina vänner är glada för min skull att jag har hittat det som känns rätt för mig. Jag pluggar på distans på högskola och har nyligen bytt skola och pendlar mellan två olika klasser då jag har fått ett individuellt schema. Då jag nästan aldrig träffar mina klasskamrater så har jag inte direkt haft något tillfälle eller någon anledning att berätta det än.
- Förut var jag väldigt rädd då jag oroar mig för att bli nedslagen av ett nazistgäng etc. Men jag tror inte det kommer gå så långt, utan det är förhoppningsvis bara blickar och kommentarer jag kommer få. Jag vill följa Guds vilja och kommer därför ignorera om någon kollar dömande eller ger elaka kommentarer. Det är klart det kommer bli jobbigt, men det kommer vara värt det. Jag har inga problem med att folk ställer frågor, utan jag svarar och förklarar så gott jag kan.
- Min sambo är väldigt religiös och följer islam. Han tycker också kunskap är jätteviktigt och läser på i både Koranen och i Bibeln. Han förstår och talar om att hedersmord, kvinnomisshandel, kvinnlig omskärelse, terrorism, tvångsäktenskap m.m. är kultur och att islam tar avstånd från det. -
Jag fördjupar mig bara i hemsidor som tar med källförteckningar och bevis från Koranen m.m. Visst har jag läst andra hemsidor som inte är lika noga också, men de läser jag mer för att det är intressant att se vad de skriver. Jag vill som sagt bli shia-muslim dels för att jag tycker det är viktigt med kritiskt tänkande när det gäller källor m.m. så det är någonting som jag tänker på när jag läser på.elyse skrev 2014-01-17 19:28:42 följande:Låter farligt. Böcker brukar i regel ha tydligare källförteckningar.
-
Ja, jag är källkritisk när jag läser på. Det var en bra idé att ladda ner e-böcker. Det ska jag göra. Tack :)OLilly skrev 2014-01-17 19:29:44 följande:Se bara upp för oärliga forum, bloggar och webbsidor!
Det finns ju också e-böcker som man kan ladda ner om du tycker datorn är enklare. Biblioteken brukar ju ha en hel del som man kan ladda ner. -
Minniemousemommy skrev 2014-01-17 19:40:17 följande:
Vad tycker du om att profeten mohammed gifte sig med ett litet barn?
Vad tycker du om att män får göra många saker som inte kvinnor får, tex att kvinnor inte får be tillsammans med män i moskeer och inte får klä sig som dom vill?
Vad tycker du om att många muslimska små flickor blir bortgifta?
Varför tror du att muslimska länder oftast är i krig?
Vad tycker du om omskärelse?
Varför tänker du bära slöja?
Vad tycker du om islamofober?
Vad tycker du om judar, kristna och buddister?
Jag har många fler frågor, men svara gärna på dom här först. Något jag skrivit kan vara fel, men det här är saker jag undrat länge och saker jag hört. Ingenting är påhopp heller, det är bara vanliga frågor. :)
Jag kommer att besvara alla dina frågor senare när jag är tillbaka vid datorn.
Bortgifte är kultur, inte islam. Det står i Koranen att inget tvång får förekomma och profeten Muhammed har många gånger upplöst äktenskap där kvinnorna blivit bortgifta därför att det är förbjudet. Ingen får giftas bort mot sin vilja och dessa äktenskap är ogiltiga inom islam. Jag kommer visa dig bevis mot detta sedan. Tvångsäktenskap förekommer både bland både muslimer och kristna, det är kultur i vissa länder och har inte med islam att göra.
När det gäller krig får muslimer bara försvara sig, men aldrig själva gå till angrepp förutom när de vill frigöra slavar och få bort förtryck. Annars får muslimer bara försvara sig, aldrig starta ett krig. Kvinnor, barn, äldre och sjuka får inte dödas i krig. Krig ska hållas på en plats där inte civila riskerar att dödas. Jag kommer ge dig bevis för detta sedan. Det är hemskt vad som händer i världen med alla krig m.m. De muslimer jag känner är emot detta och många skickar pengar till de drabbade länderna för att hjälpa de behövande med mat etc. Varför det är krig i många muslimska länder handlar ofta om makt och att många inte kan acceptera att islam är uppdelat i olika grupper och inte tror exakt lika. Det finns många exempel i historien där en grupp anser sig vara överlägsen en annan, både hos muslimer, kristna etc. Kriget i Rwanda, förintelsen, Bosnienkriget där muslimer mördades är bara några exempel där en folkgrupp mördas. Islam är emot alla dessa krig. Det är viktigt att skilja på vad människor gör och vad religionen säger. Vi kan inte döma alla tyskar för vad nazisterna gjorde under förintelsen och vi kan inte döma alla muslimer för vad vissa muslimer gör. Anhängare till al-qaida står bakom mycket hemskheter i världen också och de följer absolut inte islam även om de räknas som sunnimuslimer.
Jag tycker om judar, kristna, buddhister, hinduister etc. och har inte emot någon religion. Jag kommer själv från en kristen familj. Jag vet varför du ställde denna fråga och jag kommer förklara och lägga fram bevis sedan om de misstolkningar som finns om Koranen.
Jag har inget dumt att säga om islamofober, tycker bara det är tråkigt att de är det. Jag förstår dem till 100% eftersom det finns så många myter om islam, misstolkningar, en stor del onda muslimer som inte förstår eller vill följa islams sanna läror, massmedia som visar upp det onda som händer i världen, folk som sprider fördomar m.m. Det är lätt att tro på allt man hör och på grund av okunskap blir många rädda för islam. Och på grund av okunskap om sin religion är det många muslimer som begår hemska handlingar. Jag är själv rädd för dessa så kallade muslimer som begår hemskheter. Men jag är inte rädd för islam och dess sanna läror. Det är synd att islam har blivit en så misstolkad religion, men den sanna islam är god.
Jag återkommer imorgon med alla svar och bevis. -
Minniemousemommy skrev 2014-01-17 19:40:17 följande:
Vad tycker du om att profeten mohammed gifte sig med ett litet barn?
Vad tycker du om att män får göra många saker som inte kvinnor får, tex att kvinnor inte får be tillsammans med män i moskeer och inte får klä sig som dom vill?
Vad tycker du om att många muslimska små flickor blir bortgifta?
Varför tror du att muslimska länder oftast är i krig?
Vad tycker du om omskärelse?
Varför tänker du bära slöja?
Vad tycker du om islamofober?
Vad tycker du om judar, kristna och buddister?
Jag har många fler frågor, men svara gärna på dom här först. Något jag skrivit kan vara fel, men det här är saker jag undrat länge och saker jag hört. Ingenting är påhopp heller, det är bara vanliga frågor. :)
Här är några exempel på att äktenskap inte är tillåtna utan kvinnans tillåtelse inom islam.
Berättat av Khansa bint Khidam Al-Ansariya:
’’Hennes fader gav bort henne för hon skulle gifta sig när hon var husmor och hon tyckte inte om det äktenskapet. Så hon gick till Allahs budbärare och han fastslog att äktenskapet var ogiltigt.’’
(Sahih Bukhari, volym 7, bok 62, nummer 69)
Återberättat av Al-Qasim:
’’En kvinna som var en ättling till Ja’far var rädd att hennes beskyddare skulle gifte bort henne med någon mot hennes vilja. Så hon skickade två äldre män från Ansar, ‘AbdurRahman och Mujammi’, Jariyas två söner, och sa till henne, ‘’Var inte rädd, för Khansa’ bint Khidam gavs bort av sin far för giftermål emot hennes vilja, och sedan annullerade profeten det äktenskapet.’’
(Sahih Bukhari, volym 9, bok 86, nummer 99)
Återberättat av Abu-Hurayra:
’’Kvinnan, vare sig det är en änka eller en jungfru, kan inte bli gift utan hennes medgivande.’’ Han tillfrågades, ’’Oh profet! Och vilket är hennes medgivande?’’ Han svarade, ‘’Hennes tystnad’’.
(Återfinns i Bukhari och Muslim)
Återberättat av bin Abbas:
’’En slavflicka som var jungfru gick till Allahs profet (fred vare med honom) och sa till honom att hennes fader gifte bort henne mot hennes vilja. Då lät profeten (fred vare med honom) henne välja om hon accepterade eller förkastade’’.
(Återberättat av Ahmed).
Återberättat av Aisha,
‘’En flicka kom till henne och sa att hennes fader gifte bort henne med hans brorson mot hennes vilja. Aisha bad henne att vänta tills profeten (fred vare med honom) kom. Sedan berättade hon om det för honom. Han bad flickans fader att komma och lät sedan flickan välja. Flickan sade sedan att hon accepterade och att hon bara ville lära kvinnorna någonting.’’
(Återberättat av al-Nasae i hans bok ‘Al-Nikah the Marriage’.)
Tvång skall inte förekomma i trosfrågor. (Koranen 2:256)