Inlägg från: Vaniljpinglan |Visa alla inlägg
  • Vaniljpinglan

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Bra att du läst på om religionen innan du tar steget, men varför gör du det? Kommer du byta namn och anta slöja med?

• Vaniljpinglan
    elyse skrev 2014-01-17 17:54:42 följande:
    Jag tror att Vaniljpinglan undrade om du kommer att byta ut ditt förnamn, kanske till ett mer muslimskt. Man "behöver" inte byta efternamn vid giftermål enligt svensk lagstiftning heller... 

Tack att nån förstod vad jag mena
  • Vaniljpinglan
    niicky skrev 2014-01-17 17:51:58 följande:
    Jag vill bli muslim därför att det känns som den rätta religionen för mig. Jag har aldrig trott på treenigheten och att Jesus är Guds son som kristendomen lär ut. Inom islam behöver man inte byta efternamn när man gifter sig, utan det är viktigt att man får behålla sin egen identitet och ursprung. Så det är helt upp till mig om jag vill byta efternamn eller inte. Jag tycker dock att det är fint när makar och hela familjen har samma efternamn, så jag kan tänka mig att byta. Det får jag fundera på när jag ska gifta mig. Ja, jag kommer att bära hijab/slöja.

Nu tänker jag mer på om du tänker byta ditt förnamn till ett muslimskt förnamn, för inom kristendom och svensk sed behöver man inte byta efternamn vid en vigsel. Vad gör att du blir en shiamuslim och inte sunni
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.